اخبار روز

ژنتیک در مورد ابرمرد کرونا چه می گوید؟ / چرا بعضی ها مریض نمی شوند؟!

عصر ایران – آیا تا به حال در مورد افرادی که اینطور نیستند صحبت کرده اید؟ کووید آلوده نشو چیزی شنیدی؟ این افراد «سوپرمن کووید» نامیده می شوند و به نظر می رسد که دستیابی به این ویژگی ارزشمند فقط به شانس نیست. محققان معتقدند ژنتیک نیز نقش مهمی در این بازی دارد.

دانشمندان دریافته اند که بسیاری از افراد علائم را تجربه می کنند کووید قابل مشاهده نیستند، مقادیر قابل توجهی از آلودگی ویروسی مشاهده می شود. اما چگونه ممکن است؟ بر اساس نتایج تحقیقات معتبر در این افراد است جهش ژنتیکی این اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن برای واکنش متفاوت به ویروس آموزش دیده است. گویی سیستم ایمنی بدن به شباهت های کووید و سرماخوردگی پی برده است.

لازم به ذکر است که یافته های فوق توسط مجله قطعی طبیعت قابل دسترسی بوده و برای علاقه مندان قابل استفاده است.

نقش ژنتیک در کووید

بر اساس تحقیقات قدیمی تر، تخمین زده می شود که حدود 20 درصد از مردم به آن مبتلا هستند کووید هیچ علامتی نشان نمی دهند. در این زمینه، یک مطالعه جدید تعدادی داده بحث برانگیز را کشف کرده است: افرادی که دارای یک جهش ژنتیکی به نام HLA-B*15:01 هستند، دو برابر بیشتر از افراد بدون جهش احتمال بروز علائم معمول کووید را داشتند. محققان جهش HLA-B*15:01 را یک جهش ژنتیکی “شایع” می دانند و تخمین می زنند که از هر ده نفر یک نفر تحت تاثیر قرار می گیرد.

برای پیشبرد این مطالعه، محققان از داده های ثبت شده از یک اهداکننده مغز استخوان استفاده کردند، زیرا تطابق مغز استخوان نیز بر اساس اطلاعات ژن HLA است. آنها از 30000 نفر در بانک مغز استخوان خواستند از یک اپلیکیشن موبایلی که خود ساخته اند استفاده کنند دانشگاه کالیفرنیا – سانفرانسیسکو طراحی شده برای استفاده این برنامه برای ردیابی وضعیت است کووید در سال اول همه‌گیری، زمانی که بسیاری از افراد آزمایش‌های معمول کووید را دریافت کردند، آزمایش شد.

هنگامی که جهش ژنتیکی در بیماران بدون علامت شناسایی شد، تیم دیگری از محققان استرالیایی تشخیص دادند که این جهش با سلول های T سیستم ایمنی مرتبط است. در واقع، جهش گفته شده باعث شده است که این سلول ها سریعتر و موثرتر به SARS-CoV-2 پاسخ دهند. ویروسی دارید که باعث عفونت کووید می شود. چنین واکنشی نشان دهنده ایمنی از قبل موجود است. درست مانند سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به ویروس های مشابه.

حتی در افرادی که علیه SARS-CoV-2 واکسینه نشده اند یا قبلاً به SARS-CoV-2 مبتلا شده اند، ایمنی از قبل موجود مشاهده شده است که به نظر می رسد از حافظه سیستم ایمنی در مبارزه با سرماخوردگی فصلی نشات می گیرد.

دکتر استفانی گراساستاد و سرپرست آزمایشگاه در دانشگاه لا تروب استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: با مطالعه پاسخ‌های ایمنی این افراد، ما فرصت جدیدی برای یافتن راه‌های جدیدی برای بهبود محافظت از سیستم ایمنی در برابر SARS-CoV-2 به دست می‌آوریم که از هر کدام می‌توان برای تولید واکسن‌ها و داروهای جدید در آینده استفاده کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا