اخبار روز

چگونه کشورها به برق 100٪ پاک دست یافته اند؟

کشورها همیشه به دنبال راه هایی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر هستند. در این گزارش به پنج کشوری که پاک ترین شبکه جهان را دارند اشاره می کنیم.

از آنجایی که بسیاری از کشورها به دنبال راه‌هایی برای کاهش انتشار کربن و انتقال به منابع انرژی پاک‌تر هستند، چندین دولت سیاست‌های ملی را برای تشویق گذار از سوخت‌های فسیلی به جایگزین‌های تجدیدپذیر برای انجام تعهدات خود تحت توافقنامه پاریس تدوین کرده‌اند.

با این حال، برخی در این انتقال موفق تر از دیگران بوده اند. کشورهایی که بیشترین سهم برق از انرژی های تجدیدپذیر را دارند، همگی دارای منابع طبیعی فراوانی مانند انرژی زمین گرمایی، آبی و بادی هستند و اکثر آنها دارای شبکه های برق نسبتا کوچکی هستند.

کشورهایی که بیشترین سهم تولید برق از منابع تجدیدپذیر را دارند، با افزایش بودجه برای تسریع انتقال سبز در کشورهایشان، در حال حرکت هستند. علاوه بر این، چندین کشور در حال تولید انرژی های تجدیدپذیر بیشتری برای کمک به شبکه های برق بزرگتر هستند.

در سال 2023، پاراگوئه، بوتان، لسوتو، نپال، اتیوپی، نروژ، سوئیس، ایسلند، جمهوری دموکراتیک کنگو و آلبانی پاک‌ترین شبکه‌ها را داشتند که نشان می‌دهد گذار سبز در هیچ منطقه خاصی از جهان متمرکز نیست.

کدام کشورها بیشترین سهم تولید برق با انرژی پاک را دارند؟

به گزارش اویل پرایس، ما می خواهیم پنج کشوری را که در حال حاضر پاک ترین شبکه های انرژی در جهان را دارند، معرفی کنیم. سهم انرژی پاک در تولید برق این کشورها چقدر است؟

5. اتیوپی (98.1 درصد)

اتیوپی که در شاخ آفریقا واقع شده است، بیشتر برق خود را از منابع تجدیدپذیر از جمله انرژی آبی، زیست توده، خورشیدی، باد و زمین گرمایی تامین می کند. این کشور بزرگترین تولید کننده برق آبی در آفریقا است و برق آبی حدود 75 درصد برق این کشور را تامین می کند.

با این حال، اتیوپی در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های طولانی‌مدت که بر تولید برق آبی تأثیر منفی گذاشته است، به طور فزاینده‌ای در برابر تغییرات آب و هوایی آسیب‌پذیر شده است. با وجود پتانسیل تولید بیش از 60000 مگاوات برق از منابع مختلف، اتیوپی در طول تاریخ به دلیل عدم سرمایه گذاری با چالش هایی در استفاده از این منابع مواجه بوده است.

این کشور قصد دارد ظرف یک دهه آینده ظرفیت تولید برق خود را به 17000 مگاوات برساند، اما این نگرانی وجود دارد که با ادامه رشد اقتصاد و جمعیت، تقاضا از عرضه پیشی بگیرد. زیرا هم اقتصاد و هم جمعیت به رشد خود ادامه می دهند.

4. نپال (98.4 درصد)

نپال، کشوری در قاره آسیا، حدود 97 درصد برق خود را از طریق نیروگاه های برق آبی تولید می کند. منابع طبیعی غنی این کشور از جمله کوه ها، یخچال های طبیعی و رودخانه ها، آن را به مکانی ایده آل برای تولید برق آبی تبدیل کرده است.

این کشور حدود 2200 مگاوات برق از طریق نیروگاه های برق آبی تولید می کند. همچنین نپال پتانسیل تولید 50000 مگاوات نیروگاه برق آبی را دارد که این کشور را شکوفا خواهد کرد. یکی به یکی از بزرگترین تولید کنندگان در جهان تبدیل می شود.

این کشور در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در دسترسی به برق داشته است، به طوری که اکنون 94 درصد از جمعیت به شبکه دسترسی دارند. با این حال، نپال هنوز هم به شدت به سوخت های زیستی و زباله ها متکی است و حدود 21 میلیون نفر از زیست توده سنتی برای پخت و پز استفاده می کنند. در سال 2021، سوخت های زیستی و زباله ها حدود 67.2 درصد از ترکیب انرژی نپال را تشکیل می دادند.

3. لسوتو (99.3 درصد)

لسوتو در جنوب آفریقا بیشتر برق مورد نیاز خود را از انرژی آبی و مقدار کمی از انرژی خورشیدی و بادی تامین می کند. این کشور همچنین برای پخت و پز و گرمایش در مناطق روستایی به سوخت های زیست توده متکی است. لسوتو با یکی به عنوان یکی از کوچکترین شبکه های برق در جهان با ظرفیت تنها 73 مگاوات، دسترسی شهروندان خود به برق را بهبود می بخشد.

حدود 72 مگاوات برق آبی کشور توسط نیروگاه برق آبی مولا تامین می شود. تنها حدود 47 درصد از خانوارها در لسوتو به برق دسترسی دارند، به ویژه در مراکز شهری این کشور. دولت پیش از این برنامه ای را برای گسترش این پوشش به 75 درصد خانوارها تا سال 2022 تنظیم کرده بود، اما این امر هنوز اجرایی نشده است.

2. بوتان (99.8 درصد)

بوتان در جنوب آسیا حدود 99.7 درصد برق خود را از طریق برق آبی تولید می کند. جنگل های وسیع به این کشور کوچک آسیایی کمک کرده است تا به انتشار خالص صفر برسد و این کشور همراه با سورینام و پاناما، یکی این کشور یکی از سه کشور کربن منفی در جهان است.

بوتان قصد دارد بخش انرژی های تجدیدپذیر خود را به ویژه در مناطق دورافتاده از طریق پروژه های انرژی خورشیدی و آبی توسعه دهد و در سال 2024 وام 160.2 میلیون دلاری از بانک سرمایه گذاری اروپا دریافت خواهد کرد.

1. پاراگوئه (100 درصد)

پاراگوئه با استفاده از برق آبی 100 درصد نیاز برق خود را در سال 2021 پوشش داد و آن را به پاک ترین شبکه برق در جهان تبدیل کرد. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ برق آبی در جهان است و سد غول پیکر ایتایپو 70 درصد برق آن را تامین می کند و مازاد آن به کشور همسایه برزیل صادر می شود.

با وجود دستیابی به این هدف 100 درصدی، پاراگوئه در تلاش است تا با تشویق به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر غیر آبی مانند انرژی خورشیدی و بادی، ترکیب انرژی خود را متنوع کند.

این کشورها نشان می دهند که دستیابی به برق 100 درصد پاک نه تنها امکان پذیر است، بلکه قبلاً در برخی از نقاط جهان محقق شده است. با سرمایه گذاری ها و سیاست های مناسب، سایر کشورها می توانند از این پیشگامان پیروی کنند و به سمت آینده ای پایدارتر با انرژی پاک پیش بروند.

اینها تنها چند نمونه از کشورهای پیشرو در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و گذار به آینده ای پایدارتر هستند. با افزایش نگرانی ها در مورد تغییرات آب و هوایی، انتظار می رود تمایل به استفاده از منابع پاک در سراسر جهان افزایش یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا