دانستنی ها

4 عادتی که باعث می‌شود شادتر شوید! / بررسی ویژگی های افراد شاد!

امروزه بسیاری از افراد به دلیل مشغله زیاد و کمبود وقت از شادیشان کاسته شده است. یک سری راه ها وجود دارد که به افراد کمک می کند تا افراد زندگی شادتری رت تجربه کنند. در ادامه به بیان این راهکارها می پردازیم.

طبق گزارش جهانی در سال 2023، فنلاند شادترین کشور جهان است. اما کارشناسان معتقدند راه‌هایی برای شادتر بودن وجود دارد، مهم نیست در کجا زندگی می‌کنید.

تالیا سوئن، مدیر عامل و بنیانگذار Happy Things، پلتفرمی که به شما کمک می کند با عادات ساده روزانه به شادی برسید، می گوید: «خوشبختی یک عادت است.

4 عادت روزانه افراد شاد

سوئن می گوید: «بسیاری از مردم شادی را چیزی بیرونی می دانند که دستیابی به آن غیر واقعی یا سخت است. ما در تلاش هستیم تا آن را قابل آموزش و در دسترس قرار دهیم.”

بسیاری از کارشناسان موافقند که گام هایی وجود دارد که می توانید برای شاد بودن، صرف نظر از شرایط زندگی تان، بردارید. در زیر به 4 عادت روزانه که افراد شاد می‌سازند نگاه می‌کنیم.

پرورش ذهنیت مثبت

تجربه شادی، رضایت یا رفاه با این واقعیت در هم آمیخته است که زندگی فرد خوب، معنادار و ارزشمند است.

به عقیده سوئن، باید تلاش کرد تا شادی را در لحظات کوچک زندگی پیدا کرد. او می گوید: «ما باید به طور فعال چیزها را در زندگی روزمره خود بگنجانیم و منتظر اتفاقات نباشیم.

یکی از راه‌های پرورش فعال شادی، مدیتیشن است. مدیتیشن به بسیاری از افراد کمک می کند تا قسمت های شاد زندگی خود را، بزرگ و کوچک، بشناسند و از آن لذت ببرند.

به همین ترتیب، مثبت اندیشی باعث افزایش شادی می شود.

سوئن می‌گوید: «این یک مکانیسم تکاملی برای ما است که روی موارد منفی تمرکز کنیم، زیرا ما را ایمن نگه می‌دارد. اما کورتیزول همچنین استرس ما را افزایش می دهد که اثرات منفی دارد.

مدیتیشن راهی برای یادگیری نحوه تغییر طرز فکر است، اما این تنها راه نیست. شاید برای شما دویدن و تمرین یوگا راهی برای رسیدن به حالت مراقبه باشد.

کاهش استرس

فقدان استرس می تواند یک عامل تعیین کننده در سطح شادی شما باشد. ثابت شده است که گذراندن زمان در طبیعت به کاهش استرس کمک می کند. اما اگر زمان کافی ندارید یا به فضای باز دسترسی ندارید، می توانید با گوش دادن به صداهای طبیعت از آن بهره ببرید.

اضطراب نیز بر اساس مدت زمانی که در اختیار دارید شکل می گیرد. دکتر لاری سانتوس استاد روانشناسی دانشگاه ییل مفهومی به نام “ثروت زمانی” وجود دارد که به این معنی است که افرادی که وقت آزاد کافی دارند احساس شادی بیشتری می کنند.
مطالعات نشان داده است افرادی که دو ساعت یا کمتر در روز وقت آزاد دارند، سطح شادی کمتری دارند. در نتیجه، دو تا پنج ساعت وقت آزاد در روز برای شادی مطلوب ایده آل است.

یکی دیگر از دلایل رایج اضطراب، پول است. سانتوس می‌گوید: “اگر واقعاً از نظر مالی مشکل دارید، مطمئناً زمانی که وضعیت مالی‌تان بهبود یابد، خوشحال‌تر خواهید بود. اما آنچه که داده‌ها واقعاً به ما می‌گویند این است که پول کمتر از آنچه فکر می‌کردیم بر شادی ما تأثیر می‌گذارد.”

ورزش

به گفته متخصصان، برای دریافت دوپامین و اندورفین که معادل شادی است، نیازی نیست خود را برای یک ماراتن آماده کنید.

سانتوس می‌گوید: «مطالعات بسیار کمی وجود دارد که رابطه بین ورزش و شادی را بررسی می‌کنند، اما یکی از جالب‌ترین آنها مقایسه نیم ساعت ورزش روزانه با نسخه‌ای از داروهای ضد افسردگی است.» اما بیشتر این تحقیقات اساساً نشان می‌دهند که ما می‌توانیم با حرکت دادن اندکی به بدن‌مان بر سطح شادی خود تأثیر بگذاریم.»

علم پشت این موضوع هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی از محققان معتقدند که ورزش عملکرد مغز را بهبود می بخشد، که ممکن است به برخی از اختلالات روانی کمک کند و منجر به شادی بیشتر شود.

اجتماعی بودن

برخی از محققان احساس تنهایی را با خطر سیگار کشیدن یکی می دانند. به همین دلیل است که داشتن دوستان، خانواده و سایر روابط اجتماعی قوی از طریق شغل یا کار داوطلبانه برای شاد بودن ضروری است.

سانتوس می گوید: «تمام تحقیقات روی افراد شاد نشان می دهد که آنها اجتماعی تر هستند. آنها زمان بیشتری را با دوستان و اعضای خانواده می گذرانند. بنابراین، ارتباط واضحی بین ارتباط اجتماعی بیشتر و احساس شادی بیشتر وجود دارد.»

سوئن می گوید: «کیفیت مهم است، نه کمیت. حتی داشتن دو یا سه نفر در زندگی شما که احساس می کنید با آنها هستید مفید خواهد بود.

منبع: روزیاتو

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا