اخبار روز

روش ویژه حماس برای فریب صهیونیست ها!/جزئیات

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: حمله روز شنبه حماس به شهرک‌ها در اطراف نوار غزه، که بدترین حمله به نیروهای اسرائیلی از زمان جنگ 1973 تلقی می‌شود، به دنبال دو سال تلاش حماس برای مخفی نگه داشتن برنامه‌های نظامی خود برای متقاعد کردن آن صورت می‌گیرد. اسرائیل که جنگ نمی‌خواهد.

یک منبع نزدیک به حماس گفت: در حالی که اسرائیل معتقد است با ارائه انگیزه های اقتصادی به کارگران غزه، حماس را مهار می کند، نیروهای این گروه فلسطینی اغلب به طور عمومی آموزش دیده و آموزش دیده اند.

این منبع آگاه جزئیات زیادی از این حمله ارائه کرد. سه منبع امنیتی اسرائیل که خواستند نامشان فاش نشود نیز در این گزارش مشارکت داشتند.

این منبع نزدیک به حماس با اشاره به برنامه ریزی برای این حمله که از زمان جنگ یوم کیپور در 50 سال پیش بی سابقه بود، گفت: حماس این باور را به اسرائیل القا کرده است که برای جنگ آماده نیست. در جنگ یوم کیپور، نیروهای مصر و سوریه اسرائیل را غافلگیر کردند و آن را در تلاش برای بقا ترک کردند.

این منبع آگاه همچنین گفت: حماس در ماه‌های اخیر از یک تاکتیک اطلاعاتی غیرمنتظره برای منحرف کردن اسرائیل و ایجاد این باور عمومی مبنی بر اینکه نمی‌خواهد با اسرائیل بجنگد یا برای این عملیات عظیم مقابله کند، استفاده کرده است.

اسرائیل از حمله ای که مصادف با سبت یهودیان، یک تعطیلات مذهبی بود، غافلگیر شد. در این حمله به شهرک های یهودی نشین، 700 اسرائیلی کشته و ده ها تن دیگر اسیر شدند.

نیر دینار، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت: «این 11 سپتامبر ماست.» آنها به ما حمله کردند. آنها ما را غافلگیر کردند و از جهات مختلف، از خشکی، از دریا و از آسمان به ما حمله کردند.

اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان به رویترز گفت که این حمله نشان می دهد که فلسطینی ها بدون توجه به قدرت و توانایی های نظامی اسرائیل در رسیدن به اهداف خود تردیدی ندارند.

آنها حمله کردند

یک منبع نزدیک به حماس گفت که حماس در یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماده‌سازی خود، چیزی شبیه شهرک‌های اسرائیلی در غزه ایجاد کرده است، جایی که فرود نظامی و حملات آموزشی به آن را تمرین کرده و حتی فیلم‌هایی را نیز منتشر کرده است. مانورهای تولید شده

وی افزود: اسرائیل قطعا آنها را دیده است اما آنها اسرائیل را متقاعد کرده اند که حماس نمی خواهد مقابله کند.

در همین حال، حماس سعی کرد اسرائیل را متقاعد کند که به کارگران غزه اهمیت بیشتری می دهد. سنگری که بیش از دو میلیون سکنه دارد تا در آن سوی مرز به کار دسترسی داشته باشند و نخواهند جنگ جدیدی راه بیندازند.

این منبع نزدیک به حماس نیز گفت: حماس توانست تصویری کلی از عدم آمادگی برای یک ماجراجویی نظامی علیه اسرائیل را منتقل کند.

از زمان جنگ با حماس در سال 2021، اسرائیل به دنبال ایجاد یک سطح اولیه از ثبات اقتصادی در غزه با ارائه مشوق‌های اقتصادی، از جمله صدور هزاران مجوز کار برای ساکنان غزه در اسرائیل یا کرانه باختری، جایی که دستمزد در ساخت و ساز، کشاورزی یا خدمات پرداخت می‌شود، بوده است. در مناطق دیگر این ده برابر بیشتر از غزه است.

یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل گفت: «ما معتقد بودیم که آنها کار می‌کنند و پولی به غزه می‌آورند تا درجاتی از صلح برقرار شود.» اما اشتباه کردیم.

یک منبع اطلاعاتی اسرائیل نیز اعتراف کرد که سرویس های امنیتی اسرائیل توسط حماس فریب خورده اند. آنها ما را به این باور رساندند که پول می خواهند. در تمام مدت مشغول تمرین و مانور برای حمله به ما بودند.

به عنوان بخشی از کارزار فریبکاری خود، حماس در دو سال گذشته با وجود انجام مجموعه ای از حملات جهاد اسلامی از اقدام نظامی علیه اسرائیل خودداری کرده است.

آگاهی وجود نداشت

یک منبع نزدیک به حماس گفت که این بی میلی حماس با انتقاد عمومی از سوی حامیان این گروه همراه شده است و این تصور را تقویت می کند که حماس نگران اقتصاد است نه جنگ جدید.

حتی در کرانه باختری که تحت کنترل محمود عباس، رهبر سازمان های خدگران و فتح است، افرادی بودند که حماس را به خاطر سکوتش مسخره می کردند. این گروه در بیانیه‌ای که گروه فتح در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر کرد، رهبران حماس را متهم کرد که به پایتخت‌های کشورهای عربی گریخته‌اند تا در هتل‌ها و ویلاهای مجلل زندگی کنند و غزه‌ها را در فقر بگذرانند.

یک منبع امنیتی دیگر اسرائیلی نیز گفت: زمانی اسرائیل معتقد بود که رهبر حماس در غزه، یحیی السنوار، به جای کشتن یهودیان، این سنگر را مدیریت می کند. در همین دوره، اسرائیل تمرکز خود را از حماس به عادی سازی روابط با عربستان سعودی تغییر داد.

اسرائیل مدت‌هاست که به توانایی خود در نفوذ و کنترل گروه‌های اسلام‌گرا افتخار می‌کند. یک منبع نزدیک به حماس گفت که به دلیل این توانایی، بخش مهم و اساسی برنامه حماس جلوگیری از افشای اطلاعات است.

این منبع همچنین گفت که بسیاری از رهبران حماس از این طرح ها بی اطلاع بودند و هزار سرباز مستقر در این حمله از هدف دقیق این رزمایش در حین آموزش بی اطلاع بودند. وقتی روز موعود فرا رسید، عملیات به چهار قسمت با اجزای مختلف تقسیم شد.

این منبع نزدیک به حماس گفت: قسمت اول شلیک 3000 موشک از غزه بود که توسط نیروهای نفوذی با استفاده از پاراگلایدر در آن سوی مرز انجام شد. اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که در مرحله اول این حمله 2500 موشک شلیک شده است.

هنگامی که نیروهای حماس با پاراگلایدرهای خود فرود آمدند، زمین را پاکسازی و ایمن کردند تا کماندوها بتوانند به دیوار مرزی که غزه را از شهرک‌ها جدا می‌کند حمله کنند.

این نیروها با استفاده از مواد منفجره موانع را شکستند و سپس با موتورسیکلت از دیوار مرزی عبور کردند. بولدوزرها شکاف های مرزی را بیشتر کردند و نیروهای بیشتری با خودروهای چهار چرخ وارد شدند.

شکست بزرگ

یک واحد کماندویی به مقر نیروهای دفاعی اسرائیل در جنوب غزه حمله کرد و ارتباطات آنها را مختل کرد و در نتیجه پرسنل قادر به گزارش دادن به فرماندهان یا سایر نیروها نبودند.

یک منبع نزدیک به حماس گفت که بخش پایانی این حمله شامل انتقال گروگان ها به غزه بود که بیشتر آنها در آغاز حمله گروگان گرفته شده بودند.

در یک گروگانگیری که به رسانه ها گزارش شد، نیروهای حماس شرکت کنندگان در یک جشنواره موسیقی را در نزدیکی کیبوتز رعیم در غزه ربودند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان در حین شلیک گلوله در حال دویدن هستند.

یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز گفت: چگونه ممکن است چنین جشنواره ای در نزدیکی غزه برگزار شود؟!

یک منبع امنیتی اسرائیل همچنین گفت که سربازان اسرائیلی در جنوب و نزدیکی غزه غافلگیر شدند زیرا برخی از آنها برای محافظت از شهرک نشینان اسرائیلی در پی وقوع خشونت بین شهرک نشینان و نیروهای فلسطینی در کرانه باختری مستقر شده بودند.

این منبع همچنین گفت: حماس از این موقعیت استفاده کرد.

ژنرال بازنشسته اسرائیلی و مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یعقوب آمیدور روز یکشنبه به رویترز گفت که حمله حماس نشان دهنده یک شکست بزرگ برای سیستم اطلاعاتی و نهاد نظامی در جنوب است.

وی که از آوریل 2011 تا نوامبر 2013 رئیس شورای امنیت اسرائیل بود و اکنون یکی از اعضای ارشد مؤسسه استراتژی و امور امنیتی بیت المقدس است، افزود: برخی از متحدان اسرائیل فکر می کردند که حماس مسئولیت بیشتری از خود نشان خواهد داد. ما احمقانه باور کردیم که این درست است. ما اشتباه کردیم. ما نباید دوباره همان اشتباه را تکرار کنیم و حماس را به آرامی و مطمئناً نابود خواهیم کرد.»

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا