اخبار روز

چگونه باید بیماری های کبدی را کنترل کنیم؟

به گزارش مگتو، وقتی صحبت از سلامت کلی به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن می رسد محافظت از مغز و قلب به عنوان مهم ترین اندام های بدن با افزایش سن است، در حالی که احتمالاً زیاد به کبد و سلامت اندام های آن فکر نمی کنیم. ; اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش سن توجه بیشتر به سلامت کبد اهمیت دارد.

ایسنا در گزارشی نوشت: علاوه بر این، سلامت کبد بیش از آن چیزی که فکرش را بکنید بر زندگی افراد تاثیر می گذارد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، بیش از 4.5 میلیون بزرگسال 18 ساله و بالاتر در این کشور از بیماری کبدی رنج می برند.

چرا سلامت کبد اینقدر مهم است؟

دکتر. سودا کودالی، متخصص کبد می گوید: کبد یکی از اعضای مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی را انجام می دهد، اما با وجود اینکه افراد زیادی از بیماری های آن رنج می برند، به ندرت تشخیص داده می شود و معمولا افراد تا این مرحله از بیماری های بسیار پیشرفته رنج نمی برند. شما نباید با متخصص تماس بگیرید. یعنی زمانی که گزینه های درمانی بسیار محدود است.

به گفته دکتر کدالی گزینه های درمانی برای چندین بیماری دارد که بر سلامت کبد تأثیر می گذارد، به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

برخی از عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می توانند باعث بیماری کبد شوند، از جمله عفونت، چاقی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، صرف نظر از علت آسیب کبدی، بیماری های کبدی طولانی مدت منجر به آنچه به عنوان سیروز کبدی یا آسیب شدید کبدی شناخته می شود، منجر می شود که در صورت عفونت، بافت سالم کبد از بین می رود و نامنظم و آسیب دیده جایگزین آن می شود. بافت.

سیروز کبدی همچنین خطر ابتلا به سرطان کبد و سایر عوارض را افزایش می دهد که می تواند منجر به ناتوانی کبد در انجام چندین عملکرد مهم، بستری شدن در بیمارستان، کاهش کیفیت زندگی و در بیشتر موارد مرگ شود.

مهمترین قدمی که می توانید برای سلامت کبد بردارید

به گزارش ایندیپندنت، مهمترین کاری که می توانید برای سلامت کبد انجام دهید این است که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشید و به گفته دکتر. کدالی، رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند نمونه بسیار خوبی برای این موضوع باشد.

رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی اکسیدان است و بر مصرف ماهی با اسیدهای چرب امگا، آجیل و سایر مواد معدنی و ویتامین ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها در تعادل تاکید دارد.

سایر روش های تغذیه ای برای ارتقای سلامت کبد

دکتر. کدالی می گوید: «به جای مصرف بیش از حد ویتامین ها و مکمل ها، تمرکز باید روی یک رژیم غذایی متعادل باشد. با این حال، ویتامین E در درمان چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته وی، برخی مطالعات نیز نشان می دهد که بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب ممکن است سطوح پایین ویتامین D را تجربه کنند. با این حال، برای تأیید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعاً به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک می کند یا این روند را معکوس می کند، تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

چند راه دیگر برای بهبود سلامت کبد

به گفته دکتر توضیح کودالی در مورد کبد چرب یکی یکی از عوامل اصلی بیماری های کبدی است که عوامل خطر ثانویه مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا و تری گلیسیرید هستند و باید کاملاً کنترل شوند.

وی خاطرنشان می کند: پرهیز از الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با تغییر رژیم غذایی و ورزش منظم از راه های پیشگیری از بیماری های کبدی است. همچنین توصیه می شود از مصرف گیاهان دارویی و مکمل های غیر ضروری که به کبد آسیب می زند خودداری کنید. ترک سیگار همچنین می تواند سلامت کبد را بهبود بخشد و خواب کافی نیز تأثیر مثبتی بر کبد دارد. مراجعه منظم به پزشک نیز برای پیشگیری مهم است.

۴۷۲۳۶

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا