اخبار روز

چه کسی در ایران هواپیمای شخصی دارد؟


به گزارش مانیبان به نقل از رویداد۲۴، در شرایطی که قیمت پراید این وضعیت اقتصادی کشور را نشان می دهد، سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد که می توانید هواپیمای شخصی بخرید. در روزهای اخیر محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از «آزادسازی» خرید و فروش هواپیماهای شخصی خبر داده بود. به سرعت مشخص شد که آنچه او اعلام کرده چیز جدیدی نیست. 21 سال پیش، وزارت راه و ترابری دولت خاتمی در سال 1381 از مالکیت و بهره برداری از هواپیماهای شخصی خبر داد.

چرا این خبر جنجالی شد؟ چرا که طرح دولت برای خرید هواپیما در شرایطی که سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور ۶ کیلوگرم است، بی تدبیری است.

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بسیاری از شرکت ها و برخی صاحبان مشاغل مانند معدنچیان حاضر به خرید هواپیما برای مهندسان حمل و نقل و هیئت مدیره هستند، زیرا حمل و نقل این فرد با خودروی شخصی خطرات زیادی دارد زمان تلف می شود در چنین مواردی، خرید و استفاده از جت های خصوصی ممکن است مفید باشد. هم بهره وری نیروی کار را افزایش می دهد و هم امنیت فضای کشور را نشان می دهد.

یازرلو می گوید: روزانه بیش از 1500 پرواز در کشور داریم و هر چه تعداد پروازها با جت های شخصی بیشتر باشد و این هواپیماهای شخصی در مسیرهای بین المللی تردد کنند، به این معنی است که حریم هوایی کشور امن است و این باعث اعتبار می شود. سلامتی میهن. .

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می افزاید: زمانی که وزارت راه و ترابری این آیین نامه را تصویب کرد، قصد داشت بخش خصوصی را به واردات هواپیما برای همین منظور تشویق کند. بنابراین آنچه این گزارش بررسی می کند این است که چه کسی می تواند یک جت شخصی بخرد؟ آیا دارندگان جت های خصوصی در ایران می توانند هر زمان که بخواهند سوار هواپیمای خود شوند و به هر نقطه از کشور یا دنیا سفر کنند؟ چرا این همه میلیاردر ایرانی؟ یکی اسمشان در پرونده های فساد به گوش می رسد، هواپیما ندارند؟

ما آنقدر جت خصوصی نداریم.

خلبان امیررضا روستایی می گوید: در ایران هیچ جت شخصی مانند آنچه رونالدو و مسی دارند وجود ندارد. آنچه در ایران داریم یک هواپیمای شخصی سبک و فوق سبک است که اغلب برای آموزش استفاده می شود.

علیپور، مدیر مسئول فرودگاه ایوانکی می گوید: بیش از 200 نفر در کشور هواپیمای شخصی دارند، اما آنها فقط با ظرفیت 2 نفر می توانند پرواز کنند و حتی اگر هواپیما 4 نفر باشد، باز هم قانون وضع می کند. همان ظرفیت محدود

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این تعداد هواپیمای شخصی در داخل کشور را تایید کرده است. وی گفت: تقریباً 250 فروند هواپیمای فوق سبک در کشور داریم که برای آموزش و سرگرمی استفاده می شود.

یازرلو تاکید کرد: ما در کشور «جت خصوصی» نداریم، اما مالکیت شخصی هواپیماهای سبک و فوق سبکی داریم که سال ها پیش خریداری شده و تحت مقررات سازمان هواپیمایی است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تفاوت بین جت و هواپیما را بیان می کند. در واقع، همه هواپیماها هواپیما هستند، اما همه هواپیماها هواپیما نیستند. جت ها بر اساس نوع موتور متمایز می شوند. بنابراین به گفته سخنگوی این سازمان هیچ هواپیمای شخصی با موتور توربوجت در ایران وجود ندارد.

آیا محدودیتی برای واردات هواپیماهای شخصی وجود دارد؟

گزارش های رسمی و غیر رسمی نشان می دهد که تنها 250 هواپیمای خصوصی غیرتجاری در کشور وجود دارد. این تعداد نسبت به جمعیت و وسعت ایران بسیار ناچیز است.

یکی دلیلش هم ظاهرا محدودیت تعداد مسافر است. روستایی می گوید در ایران برای پرواز هواپیماهای شخصی محدودیت ایمنی بالایی وجود دارد. به عنوان مثال، بیش از دو نفر نمی توانند سوار یک هواپیمای کوچک شوند. یعنی اگر 5 دانش آموز بخواهند پرواز کنند، حتی اگر هواپیمای آمورشی چهار نفر را بنشیند، در هر پرواز فقط دو نفر می توانند سوار هواپیما شوند. یکی یک خلبان و یک کمک خلبان.

داود اخوان کاظمی، مدیر و موسس آکادمی هوانوردی فراسوت که یک آموزشگاه آموزش خلبانی است، گفت که خرید هواپیما کار آسانی نیست. به گفته اخوان، افراد زیادی برای خرید این هواپیما اقدام کردند اما به دستشان نرسید.

آرمان بیات، کارشناس صنعت هوانوردی و عضو سابق کمیته توسعه هوانوردی کل سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها معتقد است: ثروتمندان ایران نمی دانند که می توانند هواپیما بخرند.

وی گفت: 4.5 درصد جمعیت کشور مرفه هستند و اگر کمتر از یک درصد از این جمعیت هواپیمای شخصی خریداری می کردند حداقل یک هزار فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه می شد.

بیات می گوید: آقایان برای تکمیل زیرساخت هایی که در فاصله سال های 1397 تا 14 ایجاد کردیم که عمده آن تصویب و ابلاغ دستورالعمل استقرار و بهره برداری از هواپیماهای کوچک با حداکثر ظرفیت حمل 19 مسافر است، اقدامی نکردند. صندلی ها و موضوعات مهمی مانند سوخت هوایی و عملیات هوانوردی برای پروازهای تحت مقررات پرواز بصری در مناطق عملیاتی حریم هوایی کشور است.

بیات توضیح می دهد: در آن زمان در کمیته مربوطه با تجربه عمیق و تجزیه و تحلیل تطبیقی ​​با سایر کشورها، آیین نامه عملکرد مستقل وسایل پرنده کوچک زیر 19 صندلی با نگرش راهبردی و راهبردی تدوین و طراحی شد که از ساعت 14:00 به بعد تصویب شد و ابلاغ نشد. در زمینه کسب و کارهای کوچک هوانوردی، این دستورالعمل مروری بر الزامات ورود هواپیما و تنوع فعالیت ها از جمله رویه های پیش رونده و استراتژیک برای رشد ناوگان هوایی کوچک است که در صورت اجرا و برخی موانع باقیمانده است. حذف شده. ، منجر به بهینه سازی بخش تجاری شبکه پروازی و افزایش بهره وری ناوگان بزرگ هوایی فعلی کشور خواهد شد.

وی گفت: البته مشکل بهره برداری هوا همچنان وجود دارد که از آن جمله می توان به مشکل سوخت هوای آوگس برای موتورهای پیستونی در سه بخش تامین، توزیع و تعرفه اشاره کرد. همچنین در آن زمان در حوزه حراست شاهد حمایت دلسوزانه عزیزان حفاظت هوانوردی سپاه بودیم که نیاز به پیگیری داشت تا روند مشخصی مشخص شود. در حوزه ارزهای خارجی و صدور مجوز برای تخصیص ارز آزاد برای این نوع فعالیت ها نیز ماجرای مشابهی وجود دارد که باید حل شود.

آرمان بیات همچنین گفت: این هزینه ها بسته به وزن هواپیما بین 14 تا 25 درصد است.

از طرفی هواپیماهای شخصی در هنگام پرواز محدودیت هایی دارند. امیررضا روستی مدعی است حریم هوایی در بسیاری از مناطق ایران برای هواپیماهای غیرتجاری ممنوع است. به عنوان مثال «پرواز در حوالی فرودگاه مهرآباد کاملا ممنوع است و هر پرنده ای که بدون هماهنگی در این منطقه پرواز کند مورد حمله قرار می گیرد».

علیپور یکی از مدیران فرودگاه ایوانکی با تایید این ممنوعیت گفت: هواپیماهای شخصی می توانند به تمام فرودگاه های کشور به جز پنج فرودگاه مشهد، مهرآباد، شیراز، فرودگاه امام و اصفهان تردد کنند. البته جایگزین هایی برای این فرودگاه های ممنوعه وجود دارد.

به گفته علیپور قیمت این هواپیماها طبق بخشنامه معادل سه یا چهار میلیارد خودرو است. وی با بیان اینکه قیمت هواپیماهای سبک و فوق سبک بین 4 میلیارد تا 30 میلیارد تومان است، گفت: اما به دلیل تحریم هواپیماها به ندرت وارد کشور می شوند و این هواپیماها که در ایران خصوصی هستند بین افراد مبادله می شود.

علیپور نحوه استفاده شخصی از هواپیما را نیز تشریح کرد و گفت: برای این کار مانند هواپیماهای مسافربری باید بین 72 ساعت تا 1 ساعت قبل از پرواز برنامه پرواز به فرودگاه مقصد تحویل داده شود و هواپیما دارای برد بلند پرواز باشد.

وی درباره پرواز این هواپیماهای شخصی به خارج از کشور نیز گفت: برای این امر قبلاً سازمان دستوراتی داده است. مثلاً اگر کسی می خواهد به ترکیه برود باید اول در ارومیه بنشیند، پاسپورتش. مهر بخورید و سپس به ترکیه بروید، اما هنوز کسی در ایران این کار را نکرده است.

یک درصد ایران باید بگویند؛ چگونه یک هواپیمای شخصی بخریم؟

طبق بند «ب» و «ج» ماده 11 قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1381، مالکیت هواپیما برای ثبت و تابعیت در ایران می تواند شخص یا شرکت باشد. اگر متعلق به شرکت باشد، اکثریت سهام آن باید متعلق به اتباع ایرانی و دارای اقامت قانونی در ایران باشد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: سرمایه‌گذار خصوصی بر اساس توان مالی و نیاز خود می‌تواند برای سفر شخصی خود هواپیما خریداری و مطابق با شرایط فنی و عملیاتی سازمان هواپیمایی کشوری پرواز کند. در این نوع حمل و نقل کلیه هزینه های پرواز اعم از هزینه های عملیاتی، فنی و سوخت به عهده سرمایه گذار می باشد.

یازرلو نحوه خرید هواپیمای شخصی را نیز تشریح کرد و گفت: یک فرد ایرانی می تواند طبق قوانین سامانه جامع تجارت، سازمان هواپیمایی، گمرک و … هواپیما را خریداری و وارد کند. برای هواپیماهای فوق سبک با وزن کمتر از 600 کیلوگرم باید آشیانه ایجاد کرد. قبل از هر پرواز صاحب هواپیما باید اعلام کند که می خواهد خودش یا با خلبان هواپیما را به پرواز درآورد.

یازرلو تفاوت مالکیت هواپیماهای سبک و فوق سبک را در نحوه نگهداری از هواپیما ذکر می کند و می افزاید: مالکیت هواپیمای کوچک ممکن است به نام فردی باشد اما نگهداری و ناوبری آن با شرکت هواپیمایی است. اما در مورد سوپرلایت ها معمولا مدارس مسئول آن هستند.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، تمامی هواپیماهای شخصی برای هر کاربری توسط موسسات و شرکت های هواپیمایی مدیریت می شوند. “شما می توانید یک هواپیما بخرید، اما نمی توانید آن را در حیاط خود پارک کنید. موسسات و شرکت های هوانوردی باید به آن خدمات حمل و نقل هوایی، ناوبری، آشیانه، تعمیر و نگهداری …

آیا کسی در ایران هواپیمای شخصی بیش از دو نفره دارد؟

به گفته یک منبع آگاه، تنها یک فروند RG-85 VIP با وزن 40 تن و ظرفیت بیش از 20 صندلی در ایران وجود دارد و استفاده از آن تجاری و شخصی نیست. این هواپیما متعلق به علی انصاری، مالک ایران مال و بانک آینده است.

اخباری مبنی بر اقدام اکبر رحیمی، مالک چای دباش برای خرید هواپیمای شخصی منتشر شده است که به گفته یک منبع آگاه، در نهایت این اتفاق نیفتاده است. اکبر رحیمی مدیر عامل گروه کشاورزی و صنعت دباش در پرونده فساد چای دباش بازداشت و در زندان به سر می برد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا