دانستنی ها

چه کسانی نباید سوار هواپیما شوند؟

سفر با هواپیما همیشه بهترین گزینه برای سفر نیست. البته این استثنا فقط برای افراد خاصی اعمال می شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های جسمی یا بیماری های خاص، صرف نظر از قوانین و شرایط پرواز، سفر با هواپیما را انتخاب می کنند. اما ممکن است این افراد در طول پرواز به دلیل ارتفاع زیاد هواپیما و گاهی طولانی بودن زمان پرواز دچار مشکل شوند.

البته قبل از پرواز، مهمانداران و خدمه پرواز بررسی های لازم را از سلامت مسافران انجام می دهند، اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف متوجه این موضوع نشوند. پرواز برای بیمارانی که مشکلات قلبی، بیماری های عصبی و روانی یا اختلالات خونی دارند بدون خطر نیست و این افراد باید قبل از پرواز معاینات لازم را انجام دهند. ممنوعیت پرواز در دوران بارداری زنان باردار قوانین خاصی برای سفر هوایی دارند. اگرچه این قوانین در خطوط هوایی کمی متفاوت است، اما حاوی یک قانون کلی است. طبق این قوانین، پرواز قبل از هفته بیست و هشتم برای زنان باردار ممنوع نیست، در حالی که از ابتدای هفته سی و پنجم برای زنان باردار ممنوعیت پرواز وجود دارد.

البته پرواز زنان در دوران بارداری در موارد زیر ممنوع نیست:

زنان با اولین بارداری خود در پایان هفته 32 در پروازهای کمتر از دو ساعت. زنانی که اولین بارداری خود را در پایان هفته بیست و هشتم در پروازهای بیش از دو ساعت انجام می دهند. زنان بارداری که در پایان هفته بیست و هشتم بارداری دوم داشتند. زنان باردار یک گزارش پزشکی دارند که شامل سن حاملگی، تاریخ تولد و ترخیص پرواز است. ممنوعیت پرواز برای بیماران مختلف: این ممنوعیت افراد مبتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی، بیماری های خونی، بیماری های عصبی و روانی، بیماری های مغز و اعصاب و بیماری های گوش، گلو و بینی را شامل می شود.

ممنوعیت پرواز برای بیماران قلبی

با توجه به ارتفاع زیاد هواپیما و اختلاف فشار، افراد مبتلا به بیماری قلبی باید از پرواز خودداری کنند. علاوه بر این، هیجان و استرس ناشی از پرواز به ویژه در زمان برخاستن هواپیما، برای افرادی که سابقه سکته قلبی دارند بسیار خطرناک است و گاهی اوقات منجر به آریتمی و مرگ ناگهانی بیمار می شود. بعلاوه؛ افراد مبتلا به نارسایی قلبی به دلیل تنگی نفس از پرواز منع می شوند. بالا رفتن از پله های هواپیما برای این افراد به دلیل تنگی نفس خطرناک است و برای سوار شدن به هواپیما بهتر است از وسایل موجود در فرودگاه استفاده کنید.

افرادی که جراحی قلب مانند آنژیوگرافی یا جراحی قلب باز انجام داده اند باید به زمان پرواز توجه کنند. بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند باید حداقل تا دو روز پس از جراحی از سفر هوایی خودداری کنند. همچنین برای افرادی که جراحی قلب باز انجام داده اند، بهترین زمان برای پرواز حداقل 2 هفته پس از جراحی است.

ممنوعیت پرواز بیماران عصبی

بیماران عصبی مانند بیماران صرعی، بیماران مبتلا به عفونت های مغزی، افرادی که تحت عمل جراحی مخچه یا حمله ایسکمیک مغزی قرار گرفته اند، باید قبل از پرواز معاینات لازم را انجام دهند. ممنوعیت پروازی بیماران این گروه به دلیل تشنج و حمله عصبی است. البته خدمه پرواز اقدامات احتیاطی اولیه را برای این بیماران به خوبی انجام می دهند، اما بیماران باید قبل از پرواز به معاینه پزشک بروند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران روانی

ممنوعیت پرواز بیماران شامل بیماران عصبی و روانی مختلفی نیز می شود که ممکن است با علائم متفاوتی مراجعه کنند. یکی از این بیماری ها روان پریشی حاد است که در آن فرد دچار هذیان و توهم در مورد بینایی و شنوایی می شود. علائم دیگر شامل پرخاشگری و عصبانیت بی دلیل است، بنابراین پرواز ممنوع شامل این موقعیت ها نیز می شود. البته در مواردی که این بیماری تحت کنترل یا درمان است و روانپزشک و کمیسیون پزشکی مجوز لازم را می دهند، این بیماران منعی برای پرواز ندارند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران خونی

این افراد معمولاً یا هموگلوبین پایین یا بیماری سلول داسی شکل دارند. افرادی که هموگلوبین پایینی دارند به دلیل ارتفاع زیاد هواپیما و کمبود اکسیژن نباید از هواپیما استفاده کنند زیرا ممکن است دچار مشکلات جدی شوند. اگرچه فشار در کابین هواپیما تنظیم شده است، اما همیشه اینطور نیست و بیماران ممکن است مشکلاتی مانند درد قفسه سینه و در برخی موارد حمله قلبی را تجربه کنند. افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل هموگلوبین متفاوتی دارند و در نتیجه انتقال اکسیژن مختل می شود. اگر این بیماران در معرض فشار کم اکسیژن قرار گیرند، باعث انسداد عروق و درد در اندام مربوطه می شود. این افراد می توانند قبل از پرواز خون تزریق کنند یا در طول سفر از ماسک اکسیژن استفاده کنند.

ممنوعیت پرواز برای بیماران گوش، حلق و بینی

افراد مبتلا به اوتیت مدیا یا سینوزیت نمی توانند با هواپیما سفر کنند. زیرا هنگام بلند شدن و فرود هواپیما، ممکن است به دلیل اختلاف فشار، وضعیت زمینه ای بیمار افزایش یابد. علاوه بر این، بیمارانی که جراحی گوش میانی یا لوزه انجام داده اند، نمی توانند به مدت 10 تا 14 روز سوار هواپیما شوند.

حرف آخر، دانستن قوانین پرواز و هواپیما قبل از رزرو بلیط یکی از موارد مهمی است که بسیاری از افراد به آن توجهی ندارند. یکی از این قوانین در مورد ممنوعیت پرواز زنان بیمار و باردار است. با رعایت این قوانین نه تنها تجربه سفر بهتری خواهید داشت، بلکه به خدمه پرواز در خدمت رسانی به سایر مسافران کمک می کنید.

منبع: ایسکانیوز

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا