دانستنی ها

چه کسانی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

مولتی ویتامین ها حاوی بیش از ده ها ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند. تمام این ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن ضروری هستند. این ترکیبات به بدن در تولید هورمون ها و آنزیم ها کمک می کنند. آنها همچنین برای تقویت سیستم ایمنی استفاده می شوند.

به گزارش فیت کلاب، بدن انسان برای تولید، رشد، ترمیم و سایر فرآیندهای متابولیک به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. طیف گسترده ای از مکمل های مولتی ویتامین در بازار وجود دارد. هر یک از این مکمل ها حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها هستند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل مولتی ویتامین، ترکیبات آن را بشناسید.

برخی از آنها حاوی اسیدهای آمینه، ترکیبات گیاهی و اسیدهای چرب هستند. برخی از محصولات ممکن است مورد تایید سازمان غذا و دارو نباشند. این محصولات معمولا حاوی مقادیر کمتری از مواد معدنی و ویتامین هستند.

نحوه مصرف مولتی ویتامین

یکی یکی از مهم ترین سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد خطور می کند این است که چگونه مولتی ویتامین مصرف کنیم؟ روش مصرف مولتی ویتامین معمولا روی بسته بندی آن درج شده است. اما بهتر است به برخی از مشکلات زیر توجه کنید:

قبل از مصرف مولتی ویتامین حتما با پزشک خود مشورت کنید و این ماده را طبق دستور آن مصرف کنید.

از زیاده روی در این ترکیبات خودداری کنید.

قبل از مصرف مولتی ویتامین، برچسب و دستورالعمل روی بسته را مطالعه کنید.

از مصرف این ماده با نوشیدنی هایی مانند شیر یا آب پرتقال خودداری کنید. بهتر است مولتی ویتامین را با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

اگر مکمل باید جویده شود، آن را کاملا بجوید.

اگر مکمل به صورت مایع یا شربت است، باید به مقدار مناسب مصرف شود. توصیه می کنیم برای بسته بندی اضافی از لیوان اندازه گیری مخصوص استفاده کنید.

چه کسانی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

نامزدهای خوب برای مولتی ویتامین عبارتند از:

افراد مبتلا به سوء تغذیه و کمبود ویتامین

یکی یکی از مهم ترین افرادی که باید مولتی ویتامین مصرف کنند، افرادی هستند که سوءتغذیه دارند یا کمبود ویتامین دارند. هرکسی که رژیم غذایی بدی دارد به مکمل مولتی ویتامین نیاز دارد. در هر سنی می توانید کمبود ویتامین را تجربه کنید. در این صورت خستگی مفرط، دردهای عضلانی، ریزش مو، کاهش انرژی، ضعف سیستم ایمنی و علائم مشابه را تجربه خواهید کرد.

زنان باردار و شیرده

مولتی ویتامین یکی یکی از مهمترین مواد مورد نیاز زنان باردار و شیرده است. اکثر زنان باردار به ویتامین هایی مانند اسید فولیک نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهد که یک زن باردار باید تقریباً 400 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کند. قبل از مصرف مولتی ویتامین حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. متخصص زنان ابتدا وضعیت شما را بررسی می کند. سپس برای شما مولتی ویتامین های حاوی ویتامین های گروه B تجویز می کند.

زنان در دوران یائسگی

زنان یائسه نیز به مولتی ویتامین نیاز دارند. زنان در دوران یائسگی دچار تغییرات هورمونی جدی می شوند. این تغییرات هورمونی باعث تحلیل رفتن استخوان می شود. در نتیجه این افراد به مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D نیاز خواهند داشت. از این ترکیبات برای تقویت بافت استخوانی و افزایش تراکم مفاصل استفاده می شود.

افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند

افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند باید مولتی ویتامین بدنسازی مصرف کنند. در واقع ورزشکاران و بدنسازان بهترین کاندید برای مصرف مکمل های مولتی ویتامین هستند. زیرا این افراد فعالیت بدنی شدیدی دارند و در معرض کمبود ویتامین قرار دارند. کمبود شدید ویتامین باعث تضعیف سیستم ایمنی و کاهش تراکم استخوان می شود.

این مشکل آسیب زیادی به بدن ورزشکار وارد می کند. علاوه بر این ورزشکاران متابولیسم بسیار بالایی دارند. این دسته از افراد برای عضله سازی و تامین انرژی بدن خود به مواد معدنی و ویتامین ها نیاز دارند.

افرادی که بیماری های خاصی دارند

افرادی که از بیماری های خاصی رنج می برند نیاز به مصرف مولتی ویتامین دارند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری های گوارشی، سرطان و بیماری های قلبی بهترین کاندید برای مصرف مولتی ویتامین ها هستند. این افراد باید سیستم ایمنی خود را تقویت کنند. زیرا سیستم ایمنی این دسته از افراد به دلیل مبارزه با عوامل بیماری زا کمی ضعیف است.

این مشکل می تواند مشکلات جدی تری ایجاد کند و آسیب بیشتری به بدن بیماران وارد کند. به عنوان مثال، افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند. زیرا داروهای شیمی درمانی بدن این افراد را ضعیف می کند. مهمترین مواد مغذی برای این بیماران شامل منیزیم، کلسیم و ویتامین C است.

نوزادان و کودکان

ممکن است فکر کنید که نوزادان و کودکان به مولتی ویتامین نیاز ندارند. هر چند کاملا برعکس. نوزادان و کودکان بیش از سایر افراد به مکمل های ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. نوزادان معمولا مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می کنند. با این حال، شیر مادر ممکن است کیفیت چندان بالایی نداشته باشد.

به همین دلیل، شیر مادر ممکن است برای تامین مواد مغذی مورد نیاز کودک کافی نباشد. برای حل این مشکل پزشکان برای نوزادان مولتی ویتامین تجویز می کنند. مولتی ویتامین ها برای کودکان معمولا به صورت قطره خوراکی تجویز می شوند.

گیاهخواران

افراد گیاهخوار باید ویتامین های مورد نیاز بدن خود را از مولتی ویتامین ها دریافت کنند. این افراد معمولا سبزیجات، میوه ها و حبوبات مصرف می کنند. اگرچه سبزیجات و میوه ها بهترین گزینه برای جذب مواد معدنی و ویتامین ها هستند، اما برخی از مواد مغذی ممکن است توسط بدن جذب نشوند.

یکی یکی از مهم ترین مواد مغذی ویتامین B12 است که در برخی سبزیجات و میوه ها یافت نمی شود. این ماده معمولا در گوشت قرمز و سفید یافت می شود. با توجه به اینکه گیاهخواران گوشت را از برنامه غذایی خود حذف می کنند، در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

تاثیر مصرف مولتی ویتامین بر بدن

ویتامین ها مهمترین ترکیبات در انجام فرآیندهای متابولیک هستند. طبق تحقیقات، مولتی ویتامین ها بهترین گزینه برای حفظ سلامتی هستند. این ترکیبات ممکن است از بیماری قلبی، سرطان یا مرگ زودرس جلوگیری کند. مصرف مولتی ویتامین اثرات مختلفی بر بدن دارد. برخی از این اثرات عبارتند از:

حفاظت از سلامت جسمی و بینایی

مولتی ویتامین بهترین گزینه برای حفظ سلامت بدن و بینایی است. همانطور که می دانید ویتامین ها نقش مهمی در کیفیت بینایی دارند. به عنوان مثال، ویتامین A برای تقویت عملکرد چشم استفاده می شود. این ویتامین حتی در تقویت سیستم ایمنی و عملکرد سلول های بدن نیز موثر است. مولتی ویتامین ها از سلامت قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام های بدن محافظت می کنند.

حفظ سلامت جنین

همانطور که گفته شد اسید فولیک برای مادران باردار بسیار مهم است. این ماده می تواند از بروز اختلالات مادرزادی در مغز و ستون فقرات جلوگیری کند. به این دلیل یکی یکی از مهم ترین اثرات مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری، حفظ سلامت جنین و مادر است.

جلوگیری از شکستگی استخوان

اگر استخوان‌های ضعیفی دارید، مولتی ویتامین یک گزینه عالی برای شماست. زیرا این ترکیبات از شکستگی استخوان جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم مولتی ویتامین از پوکی استخوان یا نازک شدن استخوان جلوگیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر ویتامین ها و مواد معدنی توسط بدن شما جذب نشود، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود. در چنین مواردی، بدن نمی تواند به خوبی با عوامل بیماری و عفونت کنار بیاید. در نتیجه ممکن است فرد به بیماری های عفونی مختلفی مبتلا شود. برخی از مهم ترین ترکیبات برای تقویت سیستم ایمنی عبارتند از فولات، مس، ید، آهن، منیزیم، سلنیوم و روی.

عوارض جانبی مولتی ویتامین ها

برخی از مهمترین عوارض جانبی مولتی ویتامین عبارتند از:

ناراحتی معده

سردرد

طعم ناخوشایند در دهان

مشکل در تنفس

تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا