اخبار روز

چه زمانی را می‌توان بهترین زمان سوختگیری خودرو دانست؟

به نقل از شمانیوز، به گزارش سایت پی ام آپ، انجام سوخت گیری یکی از کارهایی است که هر راننده بارها باید انجام دهد، اما بسیاری از افراد عموماً به نحوه و کیفیت سوخت گیری در پمپ بنزین توجه کافی نمی‌کنند و به طرز عجیبی بر پر کردن کامل باک بنزین اصرار دارند، در حالی که این کار ممکن است برای خودرو و راننده مشکلاتی ایجاد کند.

لبریز شدن باک خودرو به دلایل زیادی خطرناک است، بنابراین بهتر است باک خودرو را تا حدی که توسط سازنده خودرو توصیه شده است پر کنید و آن را لبریز نکنید.

بهترین زمان برای سوخت گیری خودرو

درست است که بنزین وقتی سرد است متراکم تر می شود و در ساعات اولیه صبح که دمای بیرون کمتر است، بنزین داخل باک متراکم تر می شود. این واقعیت کاملاً صحیح است و از نظر تئوری، با افزایش چگالی بنزین، بیشتر به باک خودرو سرریز می شود. اما در عمل مزایای احتمالی این روش کمتر از آنچه هست است و نمی توان آن را به عنوان راه حلی مطمئن و ارزان ارائه کرد.

دلایل خطرناک بودن باک پر بنزین

1. خطر تصادف: با پرکردن باک خودرو تا لبه یا پرکردن بیش از حد آن، خطر بروز حوادثی مانند آتش سوزی و انفجار باک بنزین بسیار بیشتر می شود، همچنین ممکن است سرریز بنزین به بدنه و رنگ خودرو آسیب برساند.

2. خطرات سلامتی: پر کردن باک خودرو بیش از حد معمول می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. بنزین می تواند بوی بدی بدهد و به داخل ماشین نشت کند و علائمی مانند سردرد، حالت تهوع و بی اشتهایی را ایجاد کند.

3. آسیب به کنیستر: پر کردن باک خودرو به دور از توجه، می‌تواند باعث آسیب به فیلتر سوخت خودرو شود و در نتیجه، باعث افزایش هزینه‌های تعمیراتی گردد.

در سیستم سوخت خودرو، قطعه‌ای بسیار حیاتی به نام کنیستر وجود دارد که بسیاری از افراد از اهمیت آن و نقش بسیار مهمی که در سیستم سوخت دارد، آگاهی ندارند. کنیستر به عنوان یک فیلتر، در واقع، نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو را محافظت می‌کند.

بنزین به دلیل ماهیت شیمیایی خود، بخار تولید می‌کند و تجمع بیش از حد این بخارات در مخزن بنزین می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، در خودروهای امروزی از کنیستر برای کنترل بخارات بنزین استفاده می‌شود. کنیستر نوعی فیلتر پر از کربن فعال است، که به طور مداوم بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن‌ها را به خط سوخت بازمی‌گرداند. این کار باعث جلوگیری از تجمع بیش از حد بخارات بنزین در باک خودرو شده و خطراتی که می‌تواند برای خودرو و راننده ایجاد کند، کاهش می‌یابد. اما پر کردن باک خودرو، به ویژه پس از آن که نازل پمپ بنزین جریان بنزین را قطع می‌کند، اگر ادامه داشته باشد، می‌تواند باعث آسیب جدی به کنیستر شود.

پرداخت اضافی برای بنزین

وقتی باک بنزین بیش از حد پر است، راهی برای ریختن گاز بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه برخی از افراد پس از خاموش شدن نازل پمپ به پمپاژ گاز ادامه می دهند زیرا به دنبال شماره مسافت پیموده شده هستند. زمانی که این افراد به عدد مورد نظر نزدیک می شوند، به این فکر می کنند که گاز بیشتری در مخزن باقی می ماند، برای لحظه ای شروع به فشار دادن نازل می کنند.

اگر فکر می‌کنید فشار دادن نازل بارها و بارها یا کشیدن آن به سمت دهانه مخزن بنزین باعث ورود بنزین بیش‌تری به مخزن می‌شود، باید بدانید که این ادعا صحیح نیست. در واقع، پمپ‌های بنزین مجهز به سیستم بازیابی بخار هستند؛ به این معنی که وقتی مخزن پر است و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ سوخت اضافی را به باک بازمی‌گرداند. این کار برای جلوگیری از خروج بخارات اضافی بنزین و وارد شدن آن به محیط انجام می‌شود. به عبارت دیگر، ظرفیت نگهداری بنزین بیش‌تر در باک بنزین وجود ندارد که می‌تواند منجر به نشت سوخت، بوی گاز و در بدترین حالت خطر آتش‌سوزی شود. بنابراین پر کردن بیش از حد باک بنزین به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

البته باید بدانید که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه، میزان سوخت اضافه‌ای را که با اصرار سعی داشتید در باک بریزید، حساب می‌کند. اما باز هم، بهتر است به توصیه‌های تولیدکننده و تعیین شده برای ظرفیت باک بنزین پایبند بمانید تا از هرگونه مشکل و خطری جلوگیری شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا