اخبار ورزشی

دلیل دست ندادن نماینده اوکراین با ورزشکار ایرانی!

اندکی پس از تصویب این طرح جنجالی علیه ایران، نماینده اوکراین در مسابقات جهانی بوکس حاضر نمی شود با رقیب ایرانی خود دست بدهد تا نشان دهد چقدر این مسائل سیاسی در زندگی روزمره اوکراینی ها ریشه دوانده است. سوال اینجاست که آیا روحیه ورزش اجازه چنین برخوردی را می دهد؟ پاسخ به این سوال بسیار روشن و یک «نه» کامل است، اما برخی با یادآوری سابقه رقابت نکردن ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی، می گویند ورزشکاران ایرانی نباید از چنین رفتاری شگفت زده شوند.

پی ام آپ : دستت را به سوی رقیب بلند کن و بی تفاوتی را ببین. او تصور می کند حریفی که روی سکوی اول با مدال طلا ایستاده و متوجه نشده، دوباره دستش را به نشانه تبریک دراز می کند، اما این بار حریف اوکراینی با تکان دادن سر به وضوح نشان می دهد که می فهمد، اما آیا علاقه ای به تکان دادن ندارد. دست ها. این بار ورزشکار ایرانی توضیح می خواهد اما رقیب اوکراینی بدون حرف و دست دادن از روی سکو پیاده می شود و به سمت دیگر می رود. ورزشکار ایرانی به نشانه تقبیح وضعیت را برای مسئول اهدای مدال توضیح می دهد.

این شرح اتفاقی است که در مراسم مدال آوران مسابقات قهرمانی پرس روی نیمکت بزرگسالان جهان در آفریقای جنوبی رخ داد. البته بعید به نظر می رسد فردی تا کنون فیلم ارسال شده را ندیده باشد اما واقعیت این است که امیررضا مس فروش نماینده ایران در این رقابت ها از رفتار رقیب اوکراینی متحیر شده بود و به دنبال پاسخ بود. از. امیررضا در وزن 74 کیلوگرم و جایی که نماینده اوکراین توانست به مدال طلا برسد، روی سکوی سوم ایستاد، اما اقدام عجیب نماینده اوکراین که حاضر به دست دادن با رقیب ایرانی خود نشد، بیشتر از جنبه فنی در فضای مجازی پخش شده است.

با این حال شاید امیررضا مس فروش متوجه شده بود که چرا رقیب اوکراینی با او دست نداد. این اتفاق نمونه جدیدی از دخالت مستقیم سیاست در ورزش است که برخلاف شعارهای موجود همواره این عرصه را تحت الشعاع قرار داده است. با وجود چنین مشکلی، اینکه چرا نماینده اوکراین حاضر نشد با ورزشکار ایرانی دست بدهد، نیاز به تحلیل زیادی ندارد. اوکراینی ها مدعی هستند که ایران در جنگ علیه این کشور به روسیه کمک می کند. ادعایی که بارها از سوی مقامات ایرانی تکذیب شده و حتی روس ها مدعی شده اند که نیازی به استفاده از تجهیزات سایر کشورها ندارند و به راحتی می توانند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

اما این توضیحات نتوانست مقامات اوکراینی و مهمتر از همه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور را قانع کند، زیرا آنها به تازگی طرح تحریم های 50 ساله علیه ایران را در مجلس خود تصویب کرده اند. مجلس این کشور یکی دو روز پیش لایحه شماره 9333 اعمال تحریم های اقتصادی جزئی و سایر اقدامات محدودکننده علیه ایران به مدت 50 سال را پذیرفت. این طرح در پارلمان اوکراین با 328 رای موافق تصویب شد. با تصویب این طرح، حمل و نقل کالاهای ایرانی از طریق اوکراین و استفاده از حریم هوایی این کشور ممنوع و تحریم های تجاری، مالی و فناوری علیه ایران و اتباع آن اعمال می شود.

حالا پس از گذشت مدت کوتاهی از تصویب این طرح جنجالی علیه ایران، نماینده اوکراین در مسابقات جهانی بوکس حاضر به دست دادن با رقیب ایرانی خود نمی شود تا نشان دهد چقدر این مسائل سیاسی در زندگی روزمره اوکراینی ها ریشه دوانده است. سوال اینجاست که آیا روحیه ورزش اجازه چنین برخوردی را می دهد؟ پاسخ به این سوال بسیار روشن و یک «نه» کامل است، اما برخی با یادآوری سابقه رقابت نکردن ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی، می گویند ورزشکاران ایرانی نباید از چنین رفتاری شگفت زده شوند.

موضوع دست ندادن نماینده اوکراین با حریف ایرانی چندی پیش در حالی رخ داد که یک اتفاق جنجالی دیگر در مسابقات جهانی کشتی در زاگرب کرواسی رخ داد. اگرچه این حادثه عوارض جانبی زیادی داشت، اما نتیجه هیچ شباهتی به داستان جدید ندارد. آن مسابقات در زمانی برگزار شد که سفارت جمهوری آذربایجان در ایران مورد حمله قرار گرفت. اگرچه مقامات سیاسی ایران این حمله را به انگیزه های شخصی مرتبط دانستند و از دستگیری مهاجم خبر دادند، اما برخی از آنها تحلیل های متفاوتی ارائه کردند. چنان شد که وقتی امیرحسین زارع قرار بود در فینال وزن 125 کیلوگرم آن مسابقات با حریفی از جمهوری آذربایجان مسابقه دهد، فضای سیاسی حاکم شد. به خصوص اینکه رقیب آذربایجانی روی بوم ظاهر نشد و به همین دلیل گمانه زنی ها بیش از پیش مطرح شد.

در زمان آنالیز گفته می شد که کشتی گیر آذربایجانی به دلیل حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برای رویارویی با ورزشکار ایرانی حاضر نشده بود اما کمی بعد فدراسیون جهانی کشتی در گزارش خود اعلام کرد. که کشتی گیر آذربایجانی به دلیل مصدومیت دست به بوم نزد. در ادامه تصاویری از دکل 125 کیلوگرمی مدال نشان داد که این رزمنده از ناحیه چشم به شدت مجروح شده و یک چشمش کاملا بسته شده است. این ورزشکار آذربایجانی سرانجام در همین مسابقات روی سکو رفت و با گرفتن عکسی با امیرحسین زارع به شایعات رایج پایان داد.

آن اتفاق زودگذر که حاصل تحلیلی نه‌چندان درست بود، جامعه ورزش را به تکاپو انداخت و حالا مشخص نیست که سیاست مسئولان ورزش ایران در قبال رفتار ورزشکار اوکراینی که به‌وضوح ازدست‌دادن با رقیب ایرانی‌اش طفره رفته چه خواهد بود؟

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا