اخبار روز

چرا قیمت ارز کاهش یافت؟


به گزارش مانیبان، بر اساس فرمول محاسبه قیمت سکه طلا در بازار تهران، قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه ای برابر با حاصلضرب قیمت جهانی یک اونس طلا برابر قیمت روز آزاد است. اسکناس . دلار و ضریب تبدیل از اونس به گرم سکه (تعداد ثابت)؛ تفاوت این نرخ با قیمت روز بازار به عنوان حباب این محصول نیز شناخته می شود. مروری بر روند شاخص های قیمت ارز نشان می دهد که بر خلاف رشد نسبی قیمت دلار در معاملات غیررسمی، قیمت جهانی اونس طلا روز گذشته در بازار کاهش یافت. این در حالی است که نرخ حباب این محصول (نماینده میزان تقاضا در بازار) تفاوت معنی داری با روز گذشته نداشته و در نیمه دوم کانال 7 میلیون تومباس محاسبه شده است.

در نتیجه می توان گفت که کاهش قیمت ارز طلا در ارزش ذاتی آن رخ داده و ناشی از نوسانات طلا در سطح جهانی است. در نهایت هر قطعه از این محصول گرانبها با 400 هزار تومان افت قیمت نسبت به روز دوشنبه 42 میلیون و 900 هزار تومان به فروش رسید. قیمت سایر قطعات خانواده سکه نیز روز گذشته در بازار کاهش یافت. سه شنبه شب هر نیم سکه و ربع سکه طلا به ترتیب 200 و 100 هزار تومان معامله شد که هر ربع سکه با قیمت های قبلی 25 میلیون و 200 هزار تومان و ربع سکه 15 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد.

دیروز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه طی ماه جاری روند نرخ دلار در معاملات غیررسمی در بازار ارز تهران رو به افزایش بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که روز دوشنبه با افزایش 250 تومانی در نیمه دوم کانال 64 هزار تومان معامله شد، روز گذشته با افزایشی تقریبا برابر با روز دوشنبه در مرز فعالیت خود را در بازار آغاز کرد. . از 2 کانال 64 و 65 انجام شد این رشد قیمت به حدی بود که برخی معاملات ظهر دیروز در سطوح قیمتی ابتدای کانال بسته شد. اما در نهایت فعالیت روزانه شاخص پولی با افزایش تقریبی 200 تومانی نسبت به نرخ 64 هزار و 950 تومانی روز گذشته به پایان رسید. برخی از فعالان بازار ارز تهران معتقدند سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 64 هزار تومانی کریدور جدید نوسان قیمت دلار است. این افراد رقم 64 هزار و 500 تومان را پشتوانه بازار می دانند و معتقدند با اصلاح نرخ ارز در روزهای اخیر، دلار در حال یافتن سقف قیمتی خود است. پیش بینی می شود در صورتی که نرخ از مرز 65 هزار تومان فراتر نرود، این رقم حد بالایی کریدور باشد. این در حالی است که نرخ سایر شاخص های ارزی در بازار تهران طی روز گذشته تغییر محسوسی نداشت. یورو و پوند بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه به ترتیب 69 هزار و 250 و 80 هزار و 250 تومان معامله شدند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا