اخبار روز

چرا طلافروشان با سامانه جامع معاملات مخالفت می کنند؟


به گزارش مانیبان، دولت و مجلس از طلافروشان خواسته اند تا معاملات و حجم طلای خود را در سامانه وزارت امنیت ثبت کنند. این اقدام باعث اعتراض طلافروشان در شهرهای مختلف شده است. به گفته برخی از فعالان این حوزه، این اعتراض در راه گفت وگو با دولت و مجلس است، اما نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف طلافروشان و فروشندگان جواهر در گفتگو با رویداد۲۴ درباره وضعیت فعلی صنف طلافروشان و مطالبات آنها، گفت: این قانون با صنف مطرح نشده است و صنف دغدغه سرمایه دارد. ثبت نام، کار آینده و شکل مالیات، از جمله موارد دیگر.

این اعتراض پس از آغاز به کار سامانه جامع معاملات به شکل قبلی از ابتدای سال آغاز شد. اجرای سیستم بدون تغییر از 7 فروردین این موضوع طی نامه ای از وزارت اسرار به طلافروشان اعلام شد. همکاران ما نگران ثبت سرمایه، آینده کار، فرم مالیات و موارد دیگر هستند. برخی واحدها نیز به همین دلیل مغازه های خود را تعطیل کرده اند.

برای حل این مشکل چه بحث هایی با مسئولان انجام شده و محل بحث شما چه ارگان هایی بوده است؟

ما تعطیلی واحدها را تحمل نمی کنیم و باید کارهای روزانه انجام شود. اتحادیه های کارگری و کارگروه های تخصصی باید به مشکلات رسیدگی کنند. برخی جو را به سمتی بردند که شرایط بازار طلا را حاد جلوه داد. متاسفانه این موضوع باعث تعطیلی جزئی بازار در تعدادی از شهرها شد. در ده روز گذشته جلسات متعددی با سازمان های مختلف از جمله وزارت امنیت، رئیس مبارزه با قاچاق انسان، استانداری و نیروی انتظامی برگزار کردیم تا ابهامات موجود در سیستم را اصلاح کنیم. نامه ای از وزارت حراست دو روز پیش برای تغییر سامانه و ثبت تراکنش ها صادر شد. چند نفر از همکاران ما نگران این بودند که تکلیف ثبت سرمایه و مالیات بر درآمد چه می شود. این در حالی است که نامه این وزارتخانه باعث کاهش نگرانی ها شده است. در ادامه کار، اصناف به یکسری اصلاحات مربوط به تغییر لحظه اجرای نظام معترض هستند.

آیا مجلس و دولت برای اجرای این سامانه از سندیکای طلا نظر گرفتند؟

ما اعتراض می کنیم که چرا وقتی می خواهید در مورد یک صنف قانون وضع کنید، از آن اتحادیه سوال نمی کنید. تا جایی که می دانیم، اطلاعاتی از صنعت طلا در خصوص تایید این موضوع دریافت نکرده ایم. البته برخی سازمان ها می گویند در سال 1391 که دستورالعمل سامانه ثبت تراکنش ها مطرح شده بود، با اتحادیه مشورت کرده اند. دولت قبل این بخشنامه را اجرا نکرد، اما دولت رئیسی از سال 1401 به دنبال اجرای آن بود، حالا که بازار اعتراض کرده، با انجام اصلاحاتی موافقت کرده اند.

اگر اصلاحات مد نظر طلافروشان اجرا نشود، آیا ارزش افزوده را انجام می دهند یا گزینه دیگری برایشان باقی می ماند؟

نامه وزارت حریم خصوصی را به طلافروشان تحویل داده ایم و باید روز شنبه بازار بازگشایی شود. البته اتحادیه ها ادامه این اصلاحات را دنبال می کنند. ما آمادگی خود را برای ادامه بحث و نظارت اتحادیه ها در قالب کارگروه های تخصصی اعلام می کنیم. ادامه این قوانین نتایج خوبی برای بازار طلا به همراه ندارد. 70 هزار نفر به طور مستقیم در بخش طلا کار می کنند و این صنعت نباید در سال جهش تولید آسیب ببیند. از ابتدای سال تاکنون 5 درصد تولید در کشور نداشتیم. همکاران ما در واحدهای تولیدی دچار بحران هستند و عمدتاً وقف پرداخت اجاره بها هستند. اگر این اتفاق بیفتد و با قوانین غیرحرفه ای ادامه دهند، شرایط سخت تر می شود.

بیشتر بخوانید: کاهش تدریجی قیمت طلا در بازار

امیدواریم مجلس جدید توجه بیشتری به صنف ما داشته باشد. باید با این صنف با شفافیت بیشتری برخورد کنند و پشت درهای بسته جلساتی برای این صنف برگزار نکنند. اگر با صنف ما به صورت شفاف برخورد کنید و اطلاعات کامل را ارائه دهید، نگرانی صنف ما کمتر خواهد شد.

کارشناس طلا و جواهر: سیستم ثبت نام امن نیست

محمد ولی کارشناس طلا و جواهر نیز در گفتگو با رویداد۲۴ از کاستی های این قانون جدید انتقاد می کند و می گوید دولت باید از آسیب های ناشی از قانون ارزش افزوده به این صنعت درس بگیرد.

دلایل اصلی اعتراض طلافروشان در روزهای اخیر چه بود؟

ایراد اصلی طلافروشان سیستم دولتی است. مثلا من تراکنش خود را در سیستم ثبت می کنم، مبلغ را به ریال جلوی پزو می نویسم. سال آینده تورم جهانی طلا باعث افزایش این قیمت می شود اما آیا وزن طلای من هم افزایش یافته است؟ در این بین چه مالیاتی باید پرداخت کنیم؟ مالیات تورمی که دست ما نبود؟ بحث امنیت سیستم هم بخشی دیگر از اعتراض طلافروشان است. بسیاری از سیستم ها در جهان هک شده اند و ما مطمئن نیستیم که آیا این سیستم هنوز ایمن است یا خیر. امنیت اطلاعات معامله گران طلا محل بحث است. صنعت طلا نیز بی نقص نیست، اما درصد افرادی که در این تجارت از قانون پیروی می کنند بسیار بیشتر از سایر بخش ها است. در نهایت 3 درصد طلافروشان مالیات نمی پردازند.

آیا در مورد اصلاح نظام و مالیات طلا با مسئولان بحثی شده است؟

در چند وقت اخیر جلساتی بین اتحادیه طلا و جواهر و مسئولان برگزار شده است. دولت وعده هایی داده است. سیستم حکمرانی طلا دارای نقص های جدی است. من نمی خواهم طبقات دیگر را کوچک کنم، اما طلا شرایط متفاوتی با سایر طبقات دارد و ابزار است. اگر می خواهند در مورد طلا تصمیم بگیرند باید با کارشناسان طلا مشورت کنند. البته شرکت ها باید مالیات بدهند اما صنعت و سیستم معدنی باعث افزایش تورم می شود. همانطور که وظیفه ما بود، به دوستانمان گفتیم که فعالیت خود را از سر بگیرند تا آرام آرام قانون را تغییر دهیم.

در صورت عدم تغییر قانون طلافروشان چه برنامه ای برای ادامه فعالیت دارند؟

امیدوارم دولت و مجلس به حل این مشکل کمک کنند. همکاران ما هم مثل بقیه کارآفرین هستند و باید کارآفرین باشند. بستن درب مغازه برای مدت طولانی امکان پذیر نیست. کارگران و تولیدکنندگان ما باید در این بین کار کنند. این موضوع نباید ارزش افزوده باشد. 12 سال طول کشید تا مجلس متوجه اشتباه بودن قانون ارزش افزوده طلا شد.

ارزش افزوده چه چالش هایی برای فروشندگان طلا ایجاد کرد؟

ارزش افزوده از 3 درصد شروع شد و به 9 درصد رسید. اول گفتند شما باید مالیات طلا و حقوق را بدهید. گفتیم که نباید از سرمایه طلا مالیات بگیریم، بلکه باید از سود طلافروش مالیات بگیریم. ما درخت طلا نداریم که برای تولیدش مالیات بدهیم. اگر 100 گرم طلا بفروشم باید از همکارانم بخرم. در نتیجه مشکل ارزش افزوده به همین ترتیب ادامه یافت تا اینکه طلای اصلی از ارزش افزوده جدا شد.

منبع: رویداد 24


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا