اخبار روز

چرا خدمات ودیعه مسکن در اختیار مستاجران قرار نمی گیرد؟


به گزارش مانیبان به نقل از همشهری آنلاین، متقاضی دریافت خدمات کمک ودیعه مسکن در اولین گام از درخواست این وام باید «دستورالعمل اجرایی خدمات کمک سپرده مسکن 1401» را در سامانه قیمت‌گذاری این وام مطالعه و قبول کند. وزارت راه. و توسعه شهری؛ در این دستورالعمل که دو سال است عنوان آن تغییر نکرده است، مبلغ مصوب وام و سپرده تا چندی پیش به روز نشده بود و به عنوان مثال متقاضی از تهران برای دریافت وام 200 میلیون تومانی باید دستورالعملی را بپذیرد که در آن مبلغ وام 100 میلیون تومان ثبت شده باشد. مستاجران می گویند که نمی توانند وام کمک دولت را دریافت کنند و روند ثبت نام متقاضیان به گونه ای انجام می شود که گویی فقط برای امیدوار کردن آنها است.

صف طولانی از تامان تا بانک

قانون درخواست وام سپرده مسکن به این صورت است که فرد به سامانه قیمت گذاری وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir مراجعه و در صورت واجد شرایط بودن نام وی ارسال می شود. . بلافاصله به بانک؛ یعنی به محض ثبت درخواست واحد شرط در سامانه و انتخاب بانک، عملاً متقاضی در صف بانک قرار می گیرد. رصدهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که روند . ثبت نام از متقاضیان دریافت وام و سپرده و ارائه آنها به بانک طبق روال فوق انجام می شود. با این حساب کاغذی این بانک ها هستند که باید جلو بروند و مسئول عدم پرداخت وام هستند.

طبق قانون مستاجر مشمول وام سپرده کسی است که ملکی به نام خود یا خانواده اش ثبت نشده و قبلاً وام سپرده نگرفته باشد. علاوه بر این، اگر متقاضی مجرد باشد، باید حداقل 35 سال برای زنان و 45 سال برای مردان داشته باشد و از نظر اعتبار بانکی واجد شرایط دریافت وام باشد.

هر انتقادی هم که به این شرایط وارد شود، به عنوان یک قاعده کلی، رعایت این شرایط باید مورد بحث بانک باشد. اما در عمل، همانطور که متقاضیان وام سپرده سرخورده می گویند، بانک ها حتی در مورد پرداخت وام سپرده به مجردان واجد شرایط نیز صاحب رای شده اند و می گویند وقتی خانوارهای متاهل در صف هستند، مستحق دریافت وام نیستند. وام اجاره خانه مجری!

این در حالی است که بسیاری از مجردان متقاضی وام سپرده افرادی هستند که به دلیل طلاق یا فوت همسر مجبور به تجرد می شوند و گاه مسئولیت فرزند یا فرزندان خود را نیز بر عهده دارند. یکی دیگر از مشکلاتی که اغلب مانع متقاضیان وام سپرده می شود، نتایج اعتبارسنجی است که کوچکترین مشکل مالی بهترین بهانه برای عدم اعطای وام است.

وامی که نباید داد

یکی وی درباره مستاجرانی که برای دریافت وام سپرده با همشهری تماس گرفته اند، می گوید: درخواست وام سپرده بسیار آسان است. اما روند مراجعه به بانک به قدری طولانی است که مستاجر باید نیاز مالی خود را برای تمدید اجاره از زیر سنگ تسویه کند. روند ارسال را طولانی کرد یکی از جمله عوامل مخرب وام سپرده، عملاً مفید بودن این وام را از بین می برد.

یکی دیگر از مخاطبین که یک سال است در نوبت ارائه پرونده بانکی است، می گوید: پس از مراجعه به بانک، مجرد بودن وی را بهانه ای برای عدم پرداخت وام قرار داده اند، ضمن اینکه حضانت فرزند را نیز پس از آن برعهده داشته است. طلاق. . مخاطب دیگری سختگیری ضامن را به دلیل پایین بودن رتبه اعتباری دلیل عدم دریافت وام سپرده می داند و معتقد است این وام علیرغم همه سخت گیری ها و سخت گیری ها ابزار تایید شده ای برای کمک به مستاجران نیست.

قحطی وام در بانک ها

سهمیه تمام شده است «فعلا اعتبار نداریم» شاید این دو عبارت پرتکرارترین تعبیری باشد که متقاضیان دریافت تسهیلات از بانک ها می شنوند. یکی از شعب بزرگترین بانک دولتی در پاسخ به خبرنگار همشهری همین جملات را تکرار می کند. می گوید فعلاً با متقاضیان وام سپرده که شعبه ما را انتخاب کرده اند تماس نمی گیریم زیرا اعتباری برای بازپرداخت وام نداریم. اگر کارمزد بدهند، مثل سایر وام ها، ما هم وام و سپرده می دهیم.

بزرگترین بانک بورس نیز وضعیت مشابهی دارد. آنها همچنین می گویند که پرداخت وام مسدود است و پولی برای پرداخت سپرده وام ندارند. خصولتی مدیر این بانک در پاسخ به اینکه اعتبار مصوب بانک مرکزی برای وام و سپرده هنوز تمام نشده است، می گوید: بانک مرکزی پول نداده، بلکه بانک ها را مجبور به ساماندهی اعتبار کرده است. برای وام و سپرده با منابع خود و زمانی که بانک منابع ندارد، فرقی نمی کند که آن منابع در کجا مصرف شود.

دستورالعمل اجرای سازوکار کمک به سپرده مسکن

به استناد ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مصوب 30/6/1300 شورای اسلامی و مصوبات 3/3/1301 و 31/03/1301 شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت. دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمک واریزی مسکن برای مستاجران کم درآمد به شرح زیر است:

ماده 1 – متقاضیان موضوع این بخشنامه توسط وزارت راه و شهرسازی و بر اساس ضوابط مربوطه در چارچوب سهمیه‌های تعیین شده از طریق سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس https://به بانک‌های عملیاتی معرفی می‌شوند. saman.mrud.ir.

ماده 2 – سقف تسهیلات اعطایی به موضوع این دستورالعمل بنا به درخواست متقاضی و شرایط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است: شهر تهران 200 میلیون تومان. مراکز استان ها 150 میلیون تومان، سایر شهرها 100 میلیون تومان و مناطق روستایی 40 میلیون تومان

تبصره: مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات این ماده پس از اخذ مدارک لازم و مشاوره های انجام شده توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و بر اساس توافق متقاضی با بانک/موسسه اعتباری غیربانکی، قابل انجام است. کاهش. به مقادیر کمتر از حداکثر محدودیت هایی که تصمیم به کاهش آنها گرفته شده است. در این صورت متقاضی موظف است سقف نصب درخواستی را در سامانه اصلاح کند.

ماده 3 – بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی موظف است عدم ارائه خدمات جاری در حوزه مسکن اعم از خدمات ساخت و ساز، خرید، نظافت و سپرده مسکن برای متقاضی و همسرش را در سامانه سمت بانک مرکزی اطلاع رسانی کند. ، قبل از پرداخت تسهیلات. در صورت مثبت بودن این استعلام، درخواست متقاضی باید با ذکر دلیل در سامانه رد شود.

ماده 4 – تسهیلات موضوع این دستورالعمل در قالب قرارداد مرابحه برای خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به مستاجر پرداخت می شود.

ماده 5 – تسهیلات مذکور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و حداکثر مدت استهلاک 5 سال قابل اعطا است.

ماده 6 – اسناد مربوط به تسهیلات موضوع این دستورالعمل مطابق دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی در بخشنامه شماره 01/24792 بانک مرکزی مورخ 02/04/1301 مدیریت جامع مقررات، بانکی می باشد. مجوزها و مبارزه با پولشویی

ماده 7 – شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

– متقاضیان باید دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری از تاریخ 01/01/1401 به بعد باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

تبصره: بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است کد رهگیری و شهر موجود در سامانه را با اجاره نامه دریافتی مطابقت دهد.

کلیه متقاضیان و همسران آنها موافقت می کنند که در زمان ثبت نام مسکن یا زمین مسکونی نداشته باشند. در صورت کشف سابقه مالکیت آنها در هر زمان، از روند پرداخت تسهیلات حذف می شوند و در صورت دریافت تسهیلات، ملزم به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوط می شوند.

– متقاضی باید متاهل باشد، در صورتی که متقاضی مجرد باشد برای خانم ها باید بالای 35 سال و برای آقایان بالای 45 سال سن داشته باشد.

– متقاضیانی که در سال های 98 و 1389 از خدمات کمک واریزی مسکن مصوب ستاد ملی کرونا استفاده کرده اند، در سال 90 امکان استفاده از این خدمات را نخواهند داشت.

ماده 8 – چنانچه متقاضی ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ معرفی در شعب، مدارک و ضامن های خود را تکمیل ننماید، بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است درخواست متقاضی را در سامانه رد نماید.

ماده 9 – چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی تسهیلات موضوع این بخشنامه را بدون توجیه بانکی در سقف سهمیه ابلاغی به متقاضیان اعطا ننماید مشمول جریمه مالیاتی موضوع تبصره (5) خواهد بود. بر اساس ماده (4) قانون جهش تولید مسکن.

تبصره: بانک های عامل موظفند تا تکمیل سهمیه اعلامی بانک مرکزی در سال 1401، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا