دانستنی ها

چرا استفاده از هدفون به گوش آسیب می رساند؟

آیا استفاده از هدفون برای سلامتی مضر است؟ هر وسیله ای که به درستی استفاده نشود می تواند مضر باشد. در زیر می خواهیم ببینیم استفاده بیش از حد از هدفون چه آسیب هایی می تواند داشته باشد.

1- ممکن است به شنوایی شما آسیب برساند

علم می گوید اکثر افراد 30 ساله باید بتوانند صدایی با فرکانس 17 کیلوهرتز را بشنوند، به این معنی که باید بتوانند پشه ای را که نزدیک می شود بشنوند. اما حقیقت این است که افراد بیشتری در این سن نمی توانند این پوست را بشنوند.

همه ما با 15000 سلول شنوایی به دنیا می آییم، اما وقتی یکی از آنها را از دست می دهیم، به طور طبیعی نمی توانیم آن را بازسازی کنیم. دانشمندان معتقدند استفاده مکرر از هدفون در بروز مشکل از دست دادن سلول های شنوایی موثر است. بنابراین، گوش دادن به موسیقی یا پادکست بدون هدفون و کم کردن صدا، احتمال آسیب شنوایی را کاهش می دهد.

2- ممکن است مشکل تجمع جرم و گرفتگی گوش داشته باشید.

تجمع موم گوش زمانی اتفاق می‌افتد که گوش‌گیرها به طور طبیعی مانع خروج موم از کانال گوش می‌شوند. به همین دلیل، گوش های شما ممکن است مسدود شوند، که می تواند منجر به عفونت گوش شود. علاوه بر این، گوش گیرها به عنوان یک گوش پاک کن عمل می کنند و می توانند زباله ها را بیشتر به داخل کانال گوش فشار دهند و باعث گوش درد و سرگیجه شوند.

اگر از هدفون استفاده می کنید، سعی کنید بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید. دلیلش این است که وقتی کارتان با هدفون تمام می‌شود و آن‌ها را بیرون می‌آورید، باکتری‌ها و کثیفی‌های زیادی وارد آن می‌شوند. می توانید از یک مسواک قدیمی برای تمیز کردن هدفون خود استفاده کنید.

پارچه های تمیز کننده نیز همین اثر را خواهند داشت. همچنین توصیه می شود که گوش های شما نفس بکشد، بنابراین سعی کنید کمتر از هدفون استفاده کنید. اگر هر روز به موسیقی گوش می دهید، بهتر است این کار را از طریق بلندگو انجام دهید.

استفاده بیش از حد از هدفون می تواند باعث عفونت گوش یا حتی واکنش آلرژیک به دلیل تجمع باکتری در گوش شود.

3- حتی در سکوت کامل، می توانید شروع به شنیدن صداهایی کنید که بیرون نیستند.

اگر بیش از حد از هدفون استفاده می کنید، ممکن است دچار وزوز گوش شوید. حتی در سکوت کامل، به تدریج می توانید صدای قلقلک، وزوز، ترقه و خش خش را بشنوید. هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، اما با کاهش میزان استفاده از هدفون و کاهش صدا در هنگام استفاده از هدفون می توان از بروز آن جلوگیری کرد. برای کاهش عوارض وزوز گوش توصیه می شود کمتر از هدفون استفاده کنید و به پزشک مراجعه کنید.

4- ممکن است آکنه و سایر مشکلات پوستی داشته باشید.

به گفته متخصصان پزشکی، استفاده بیش از حد از هدفون های بزرگ به ویژه هنگام ورزش و تعریق باعث تکثیر هزاران باکتری مضر می شود. این می تواند منجر به چرک و عفونت های پوستی شود. همچنین، اگر از هدفون استفاده می کنید، سبوم اضافی می تواند در داخل گوش شما ایجاد شود و زمینه مناسبی برای رشد باکتری هایی ایجاد کند که باعث عفونت گوش می شوند.

برای تمیز نگه داشتن هدفون، توصیه می شود آنها را با دستمال پاک کننده آرایش تمیز کنید و سپس از دستمال دیگری برای پاک کردن اطراف گوش و سایر نواحی تماس با پوست گوشی استفاده کنید. همچنین اگر از هدفون زیاد استفاده می کنید، بهتر است همیشه یک دستمال نظافتی همراه خود داشته باشید.

منبع: روزیاتو

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا