اخبار روز

پیش بینی قیمت طلا/ دیدگاه سرمایه گذاران از فلز زرد

به گزارش خبرگزاری مگتو، بیانیه‌های سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های ماه آوریل بازار کار آمریکا ممکن است بر حرکت قیمت طلا در هفته آینده تأثیر بگذارد.

به گزارش تجارت نیوز، قیمت جهانی طلا در ادامه روند نزولی خود در روز ۲.۷ درصد کاهش یافت. طلا در اوایل معاملات روز سه شنبه به ضعیف ترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته رسید و به 2290 دلار رسید. با این حال، به دلیل اینکه دلار آمریکا تحت فشار فروش پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده PMI آمریکا قرار گرفت، طلا بالاتر از 2300 دلار بهبود یافت.

بر اساس برآوردهای اولیه، PMI ترکیبی بخش خصوصی ایالات متحده در آوریل به 50.9 کاهش یافت، در حالی که در ماه مارس 52.1 بود. این نسخه کاهش شتاب رشد در عملیات بخش خصوصی را نشان می دهد.

علاوه بر این، جزئیات پنهان در این گزارش حاکی از کاهش تورم ورودی است که تأثیر منفی بیشتری بر ارزش دلار آمریکا (USD) داشت. کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد اقتصادی، در ارزیابی نتایج نظرسنجی PMI گفت: «تقاضای ضعیف‌تر و سرد شدن بازار کار فشار قیمت‌ها را کاهش داد، زیرا در آوریل شاهد کاهش استقبال از افزایش قیمت‌های فروش برای کالاها و خدمات بودیم».

پس از آنکه اداره آمار ایالات متحده از افزایش 2.6 درصدی سفارشات کالاهای بادوام خبر داد، دلار آمریکا در برابر همتایان خود در روز چهارشنبه قوی ماند. در نتیجه، طلا برای به دست آوردن مجدد شتاب تلاش کرد.

دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) روز پنجشنبه گزارش داد که تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور با نرخ سالانه 1.6 درصد (تخمین اولیه) در سه ماهه اول رشد داشته است. این مقدار پس از رشد 3.4 درصدی ثبت شده در سه ماهه چهارم سال 2023 به دست آمد و با پیش بینی بازار برای رشد معادل 2.5 درصد فاصله زیادی دارد. در نتیجه، دلار آمریکا بیشتر تضعیف شد و باعث شد که قیمت جهانی طلا روز را با افزایشی به پایان برساند.

با این حال، روند صعودی طلا محدود باقی ماند زیرا گزارش تولید ناخالص داخلی نشان داد که شاخص قیمت تولید ناخالص داخلی از 1.7 درصد به 3.1 درصد افزایش یافته است. این نشان دهنده تأثیر قوی تر تورم بر رشد تولید ناخالص داخلی است.

دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE)، به استثنای مواد غذایی و انرژی، در ماه مارس نسبت به سال قبل 2.8 درصد افزایش یافته است. این رقم با افزایش ماه فوریه مطابقت داشت و از انتظارات بازار 2.6 درصد فراتر رفت. این موضوع باعث تقویت دلار آمریکا و چالشی برای قیمت جهانی طلا شد که در آستانه تعطیلات آخر هفته به افزایش خود ادامه داد.

پیش بینی قیمت جهانی طلا در هفته آینده

توجه سرمایه گذاران جهانی طلا به تصمیم روز چهارشنبه فدرال رزرو معطوف شده است. بازاریابان انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در محدوده 5.25 تا 5.5 درصد بدون تغییر نگه دارد. بر اساس ابزار CME FedWatch، احتمال اینکه فدرال رزرو سیاست تثبیت نرخ بهره را در ژوئن اجرا کند حدود 90 درصد است. به نظر نمی رسد بیانیه فدرال رزرو سرنخ جدیدی در مورد زمان معکوس شدن سیاست پولی این بانک ارائه کند.

پس از اعلام تصمیمات سیاست پولی فدرال رزرو در چهارشنبه آینده، توجه سرمایه گذاران طلا به کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست معطوف خواهد شد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو احتمالاً با سؤالاتی در مورد احتمال کاهش نرخ بهره در ژوئن مواجه خواهد شد. اگر پاول راه را بر روی این کاهش نبندد، واکنش اولیه می تواند کاهش شدید بازدهی خزانه داری آمریکا و در نتیجه تقویت طلا باشد.

همانطور که معامله گران به یاد می آورند، پاول پس از جلسه سیاست گذاری در ماه مارس پیشنهاد کرد که اعداد بالاتر تورم در ژانویه و فوریه ممکن است به دلیل عوامل فصلی باشد. فعالان بازار همچنین به نظرات پاول در مورد چشم انداز تورم توجه زیادی خواهند داشت. اگر لحن پاول در مورد تحولات اخیر تورم نگران کننده باشد، ارزش دلار آمریکا می تواند در برابر ارزهای رقیب انعطاف پذیر بماند و از افزایش قیمت طلا جلوگیری کند.

اگر پاول در نهایت اعداد ناامیدکننده تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول را کم اهمیت جلوه دهد، سرمایه گذاران آن را نشانه ای از رویکرد جنگ طلبانه فدرال رزرو خواهند دانست که می تواند رشد قیمت جهانی طلا را مختل کند.

تمرکز معامله گران بر داده های اقتصادی ایالات متحده است

روز جمعه، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش اشتغال آوریل خود را منتشر خواهد کرد. کاهش شدید در رشد حقوق و دستمزد غیرکشاورزی – ارزشی نزدیک به 150000 – می‌تواند فوراً باعث فروش گسترده دلار آمریکا شود. حتی اگر داده ها تاثیر کمی بر انتظارات کاهش نرخ در ژوئن داشته باشد، همچنان می تواند بر دلار آمریکا تاثیر بگذارد، به خصوص اگر تمایل سرمایه گذاران برای تغییر سیاست در سپتامبر افزایش یابد.

ابزار CME FedWatch نشان می دهد که بازارها به احتمال نزدیک به 40 درصد احتمال می دهند که فدرال رزرو نرخ های بهره را در سپتامبر بدون تغییر باقی بگذارد.

از سوی دیگر، افزایش بیش از حد انتظار در حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی، به ویژه اگر همراه با تورم دستمزد بالاتر باشد، می تواند انتظارات از عدم اقدام فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تقویت کند و قیمت جهانی طلا را تا قبل از پایان هفته به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قیمت جهانی طلا هفته را تحت فشار نزولی قوی آغاز کرد و روز دوشنبه بیشترین کاهش روزانه خود را در سال جاری به ثبت رساند. این فلز گرانبها در نیمه دوم هفته بهبود یافت، اما همچنان هفته را با شمع منفی به پایان رساند.

۲۲۷۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا