اخبار روز

پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند

نیروهای انصارالله یمن به یک نفتکش انگلیسی آسیب رسانده و یک پهپاد دیگر آمریکایی MQ-9 Reaper را سرنگون کردند و در عین حال وعده حملات بیشتر را در سرپیچی از جنگ اسرائیل علیه غزه دادند.

به گزارش عصر ایران به نقل از الجزایریحیی سریع، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن صبح شنبه در یک سخنرانی زنده تلویزیونی گفت: نفتکش انگلیسی آندرومدا استار در دریای سرخ مورد حمله موشکی نیروی دریایی قرار گرفت و موشک مستقیما به نفتکش اصابت کرد.

یحیی سریع همچنین گفت: پدافند هوایی این کشور در یمن همچنین یک پهپاد تهاجمی MQ-9 Reaper ارتش آمریکا را در حریم هوایی استان صعده “در حالی که در حال انجام ماموریت های دشمن بود” با موشک ساقط کردند.

ارتش آمريكا تاييد كرد كه اين گروه سه موشك ضدكشتي به سمت درياي سرخ به سمت چند هدف شليك كرده و نفتكش انگليسي در اين شليك آسيب ديده است. به گزارش رویترز، این کشتی اخیرا به یک شرکت ثبت شده در سیشل فروخته شده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در پستی در شبکه اتما اعلام کرد

ارتش ایالات متحده در مورد این پهپاد اظهار نظری نکرد، اما CBS News تایید کرد که یک MQ-9 به ارزش حدود 30 میلیون دلار در اوایل روز جمعه در یمن “سقوط” کرد و گفت که تحقیقات در حال انجام است.

این سومین پهپاد تهاجمی آمریکاست که از زمان آغاز جنگ غزه توسط انصارالله یمن سرنگون می شود، اولین مورد در نوامبر و دومین مورد در فوریه.

تشدید حملات انصارالله در یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی مورد حمله قرار گرفتند

انصارالله در مورد حملات بیشتر به کشتی‌ها در آبراه‌های مجاور اظهارنظری نکرد، اما ارتش آمریکا گفت که موشک‌های ضد کشتی شلیک شده توسط حوثی‌ها، کشتی MS MAISHA (کشتی تحت پرچم آنتیگوا/باربادوس بدون خسارت) را هدف قرار داد گزارش شده است.

عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) همچنین دو حمله به یک کشتی – که گمان می رود نفتکش انگلیسی مورد حمله قرار گرفته باشد – در حدود 14 مایل دریایی (26 کیلومتری) جنوب غربی المخا (موکا) یمن را تایید کرد.

در بیانیه این آژانس آمده است که انفجار اول “نزدیک” کشتی روی داد و حمله دوم که شامل دو موشک بود، به کشتی آسیب رساند.

انصارالله یمن نیز روز جمعه (دیروز) از حمله به ناو اسرائیلی ام اس سی داروین در خلیج عدن خبر داد و افزود: تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل شلیک شد.

این گروه روز پنجشنبه به کشتی MSC Veracruz وابسته به اسرائیل حمله کرد.

تشدید تحرکات انصارالله در یمن برای مبارزه با اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، ایالات متحده و بریتانیا پس از هفته ها آرامش نسبی و کاهش قابل توجه حملات صورت می گیرد.

عبدالمالک الحوثی، رهبر انصارالله، در سخنرانی روز جمعه این ایده که کاهش حملات با تضعیف قدرت نظامی آن گروه مرتبط است را رد کرد و قول داد که حملات بیشتری رخ خواهد داد.

او همچنین در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به معترضان در صنعا، پایتخت و جاهای دیگر، گفت که “جنبه جدیدی از رویارویی” آغاز شده است زیرا آنها اکنون کشتی هایی را تا دورتر از اقیانوس هند هدف قرار می دهند.

انصارالله می گویند تنها زمانی حملات خود را متوقف خواهند کرد که جنگ در غزه پایان یابد و محاصره غیرانسانی نوار غزه پایان یابد. حملات آنها در شش ماه گذشته تجارت جهانی را مختل کرده و ترافیک بندر ایلات اسرائیل را به سطوح بی سابقه ای کاهش داده و آن را به صفر رسانده است.

از زمان آغاز جنگ غزه، مردم مناطق تحت کنترل انصارالله در شمال و غرب یمن هر جمعه به صورت گسترده تظاهرات می کنند تا با فلسطینی ها اعلام همبستگی کنند و اسرائیل و متحدان غربی اش را محکوم کنند.

انصارالله در ابتدا تنها کشتی های وابسته به رژیم صهیونیستی را که از تنگه باب المندب عبور می کردند هدف قرار می دادند، اما پس از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن، کشتی های آمریکایی و انگلیسی را نیز جزو اهداف خود قرار دادند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا