اخبار روز

پنج نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه (+عکس)

از زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که فناوری هواپیما در مقایسه با هواپیماهای مورد استفاده در جنگ جهانی اول به طور قابل توجهی بهبود یافته بود، نیروهای هوایی به بخش مهمی از ارتش هر کشور تبدیل شدند، موضوعی که در همه کشورهای جهان کاربرد دارد.

البته جای تعجب نیست که نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) بر اساس فهرست جهانی هواپیماهای مدرن نظامی (WDMMA) به عنوان قدرتمندترین نیروی هوایی جهان رتبه بندی شده است.

به گزارش روزیاتو، WDMMA در توضیح رتبه بندی خود می گوید از فرمول ارزیابی ارزش استفاده می کند که نه تنها اندازه ناوگان، بلکه نوسازی، پشتیبانی لجستیکی، حمله، دفاع و سایر قابلیت ها را نیز در نظر می گیرد.

بنابراین، این رتبه بندی کیفیت کلی و ترکیب موجودی هر ارتش را ارزیابی می کند. بنابراین بهترین نیروهای هوایی جهان به شرح زیر است:

5- سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده (USMC)

  • تعداد هواپیماهای نظامی: 1211 هواپیما
  • جنگنده ها: 24.5 درصد از ناوگان
  • هلیکوپتر: 58.9 درصد از ناوگان
  • تانکرها: 5.3 درصد از ناوگان

اولین انتخاب در اینجا، نیروی دریایی ایالات متحده (USMC) است که بیش از 1200 هواپیمای نظامی از انواع مختلف در ناوگان خود دارد که اکثر آنها هلیکوپتر (58.9٪) هستند.

بر اساس این شاخه از وب سایت ارتش ایالات متحده، هواپیماهایی که توسط این نیرو اداره می شوند عبارتند از McDonnell Douglas AV-8B Harrier، Northrop Grumman EA-6B Prowler، McDonnell Douglas F/A-18 Hornet و Boeing F/A-18E/F Super Hornet. لاکهید مارتین F-35 Lightning II، Lockheed Martin KC-130 Hercules و AAI RQ-2 Pioneer و البته انواع پهپادها.

با این حال، جالب توجه است که WDMMA اعلام کرده است که سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده تنها دو فروند F-35 در ناوگان خود دارد و 528 جنگنده باقی مانده یا مک‌دانل داگلاس F/A-18 Hornet یا بوئینگ F/A-18E/F Super Hornet هستند. ، دو هواپیمای جنگنده نمادین در خدمت نیروی دریایی ایالات متحده (USN) و نیروی تفنگداران دریایی.

پنج نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

4- نیروی زمینی ارتش آمریکا (ایالات متحده آمریکا).

  • تعداد هواپیمای نظامی: 4397 فروند
  • جنگنده ها: 0 درصد از ناوگان
  • هلیکوپتر: 88.1 درصد از ناوگان
  • تانکرها: 3.5 درصد از ناوگان

در جایگاه چهارم، یکی یکی دیگر از واحدهای نظامی ارتش ایالات متحده، نیروی زمینی ارتش ایالات متحده است. با این حال، برخلاف سایر واحدهای موجود در لیست، نیروی زمینی ایالات متحده هیچ جت جنگنده فعالی ندارد و ناوگان آنها عمدتاً از هلیکوپترها تشکیل شده است.

این شعبه همچنین تعدادی هواپیماهای ترابری، آموزشی و تخصصی، از جمله هواپیماهایی مانند MC-12W، یک هواپیمای توربوپراپ که پشتیبانی اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی نیروهای نظامی روی زمین را فراهم می کند، نگهداری می کند. اکثریت ناوگان هوایی نیروی هوایی متشکل از بالگردهای Sikorsky UH-60 Black Hawk است که در سال 1979 وارد خدمت شد.

به گفته لاکهید مارتین، شرکت مادر سیکورسکی، بلک هاوک در خدمت ارتش و نیروهای مسلح ایالات متحده و همچنین واحدهای نظامی در 34 کشور دیگر در سراسر جهان است و ثابت کرده است که یک پرنده نظامی مقاوم و قابل اعتماد است.

پنج نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

3- نیروی هوایی روسیه

  • تعداد هواپیمای نظامی: 3649
  • جنگنده ها: 25 درصد ناوگان
  • بمب افکن: 3.3 درصد از ناوگان
  • تانکرها: 0.5 درصد از ناوگان

تنها یگ غیر ی ی ین ین هو هو هو هو هو هو هو هو هو هو روسیه (voenno-воздушные سیلы р، VVS) ست هو د ن ز ز ست ست م جت ه ه جنگنده فکن سوخترس سوخترسان و و که کار می کند.

با این حال، در جریان جنگ کنونی اوکراین، پس از اینکه روسیه در فوریه 2022 حمله گسترده ای را علیه این کشور آغاز کرد، نیروی هوایی این کشور بسیاری از هواپیماها از جمله هواپیماهای ارزشمندی مانند بریف A-50 را از دست داد. در واقع، این شاخه از ارتش روسیه دو سیستم از این سیستم های هشدار و کنترل زودهنگام هوابرد (AEW&C) را از دست داده است که آخرین آنها در فوریه 2024 سرنگون شد.

در مجموع، وب سایت Oryx که تلفات دو طرف جنگ را مستند می کند، 600 هواپیمای نظامی روسیه را که در طول جنگ با اوکراین سرنگون یا آسیب دیده اند، شامل 88 جت جنگنده و سه بمب افکن استراتژیک، که دو فروند از آنها آسیب دیده اند، مستند کرده است.

با این حال، روسیه همچنان از برتری هوایی خود برای بمباران اهداف استراتژیک نظامی و غیرنظامی در اوکراین استفاده می کند. اوکراین مدعی شد که هواپیماهای روسی A-50 و Ilyushin Il-22 را سرنگون کرده است.

پنج نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

2- نیروی دریایی ایالات متحده (USN)

  • تعداد هواپیمای نظامی: 2626 فروند
  • جنگنده ها: 20.2 درصد از ناوگان
  • هلیکوپتر: 21.2 درصد از ناوگان
  • حمل و نقل: 3 درصد از ناوگان

بازگشت به ایالات متحده، جایی که نیروی دریایی بیش از 2600 هواپیمای نظامی دارد. از جمله 530 جنگنده در ناوگان خود. مانند تفنگداران دریایی، نیروی دریایی ایالات متحده دارای سه نوع جنگنده است: مک دانل داگلاس F/A-18 هورنت، بوئینگ F/A-18E/F سوپر هورنت و لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II و تعداد زیادی جنگنده دیگر. جنگنده ها شامل جنرال داینامیک اف-16 فایتینگ فالکون و نورتروپ اف-5 و همچنین چندین هواپیمای آموزشی مانند مک دانل داگلاس تی-45 گوشاک می شود.

با این حال، این شاخه از ارتش ایالات متحده همچنین از بل بوئینگ V-22 Osprey استفاده می کند که پس از یک حادثه مرگبار در سواحل ژاپن در نوامبر 2023 مجبور شد کل ناوگان خود را زمین گیر کند.

هواپیمای تیلتروتور در 8 مارس 2024 پس از چراغ سبز فرماندهی سیستم های هوایی نیروی دریایی ایالات متحده و وزارت دفاع ایالات متحده به خدمت بازگشت. این تصمیم سه ماه پس از سقوط مرگبار V-22 Osprey در ژاپن گرفته شده است.

پنج نیروی هوایی برتر جهان در سال 2024؛ از تفنگداران دریایی آمریکا تا نیروی هوایی روسیه

1- نیروی هوایی ایالات متحده (USAF)

  • تعداد هواپیماهای نظامی: 5189 فروند
  • جنگنده ها: 29.1 درصد از ناوگان
  • بمب افکن ها: 2.5 درصد از ناوگان
  • تانکرها: 10.7 درصد از ناوگان

با حداقل هیاهو و شگفتی، نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) با 5189 هواپیمای نظامی در ناوگان خود قوی ترین و بهترین نیروی هوایی در جهان است. اگرچه ممکن است تعجب آور باشد، اما هواپیماهای آموزشی با 29.7 درصد بیشترین سهم را از ناوگان تشکیل می دهند، در حالی که هواپیماهای جنگنده با 29.1 درصد از سهم ناوگان دوم هستند.

این شاخه از ارتش آمریکا در طول سالیان متمادی مالک هواپیماهای افسانه ای بسیاری مانند لاکهید مارتین SR-71 Blackbird، نورثروپ گرومن B-2 Spirit، بوئینگ B-52 Stratofortress و غیره بوده است. یکی این کشور به یکی از قدرتمندترین نیروهای هوایی جهان تبدیل شده است، در حالی که این شاخه از ارتش ایالات متحده برای اولین بار در سال 1947 تأسیس شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا