اخبار روز

پس از مرگ زن، چه کسی ارث می برد؟/ نوه ها و عمه ها حکومت می کنند


به گزارش پی ام آپ، افرادی که ارث را دریافت می کنند طبقه بندی شده اند و هر یک تا حدی از بخشی از ارث بهره مند می شوند.

با توجه به این موضوع، ما در دادسو قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد کلاس های انحصار وراثت و ارث به شما ارائه دهیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله ما را دنبال کنید.

انحصار ارث یکی از مسائلی است که پس از فوت زن مطرح می شود. بر اساس قانون انحصار ارث، افرادی که دارایی زن را به ارث می برند به 3 دسته کلی طبقه بندی می شوند که همگی مربوط به زن است. همچنین در مواردی که ارث منحصر به مادر یا زن همسر او باشد استثناء وجود دارد. شوهر میت از بستگان سببی او محسوب می شود و قسمت ارث به او تعلق می گیرد. بنابراین طبقه بندی وراث در زیر ذکر شده است.

طبقه اول وراث.

طبقه اول وراث فرزندان، نوه ها و والدین آنها هستند. نسبت ارث این افراد همانطور که در زیر به آن اشاره می شود کمی با یکدیگر متفاوت است.

قسمت ارث پدر و مادر متوفی یک ثلث و معادل یک سوم دارایی های باقی مانده از او می باشد.

اگر زن متوفی فقط یک فرزند داشته باشد و پدر و مادرش در قید حیات باشند سهم الارث هر یک از پدر و مادر به اندازه یک سوم دارایی باقی مانده و بقیه به پسرش می رسد. همچنین در صورتی که پدر و مادر متوفی در قید حیات نباشند، تمام دارایی متوفی به تنها فرزند آنها می رسد.

اگر متوفی یک دختر داشته باشد و پدر و مادر او در قید حیات باشند، انحصار ارث مانند زمانی است که فقط یک پسر دارد.

نوه های متوفی نیز بخشی از ترکه را دریافت می کنند، اما اگر فرزند یا فرزندان آنها در قید حیات نباشند.

طبقه دوم وراث.

طبقه دوم وراث متوفی از جد، مادربزرگ، خواهران، برادران و خواهران و همچنین پسر یا فرزندان برادران و خواهران وی تشکیل می شود. لازم به ذکر است که سهم الارث در صورتی به این طبقه از وراث تعلق می گیرد که هیچ یک از افراد طبقه قبلی در قید حیات نباشند.

پدربزرگ و مادربزرگ میت اگر از طرف پدر باشند دو سوم دارایی و اگر از طرف مادر باشند یک سوم دارایی خود را به ارث می برند.

برادران متوفی به طور مساوی یک سوم دارایی او را به ارث می برند.

در صورت فوت پدر و مادر، فرزند یا فرزندان خواهر و برادر متوفی نیز می توانند به جای خود از سهم الارث بهره مند شوند.

طبقه سوم وراث.

طبقه سوم وراث متوفی شامل عموها، خاله ها، عموها، عمه ها و فرزندان آنهاست و در صورتی که هیچ یک از وراث طبقه دوم در قید حیات نباشند به آنها مال تعلق می گیرد. در واقع سهم الارث عموها، عمه ها و عموهای متوفی به همین صورت تعلق می گیرد و اگر هیچ یک از آنها در قید حیات نباشند، نوبت به فرزندانشان می رسد که سهم الارث را دریافت کنند.

وراث سببی

همانطور که در بالا ذکر شد، تنها وارث سببی متوفی; این شوهر او خواهد بود که از قسمت ارث به شرح زیر بهره مند می شود.

اگر زن صاحب فرزند شود، یک چهارم اموالی که به جا می گذارد به شوهرش ارث می رسد و بقیه آن بین فرزند یا فرزندانش تقسیم می شود.

اگر زن بچه دار نشود، نیمی از دارایی که می گذارد متعلق به شوهرش است.

انحصار ارث پس از فوت زن چگونه خواهد بود؟

برای انحصار ارث زن متوفی باید مراحل زیر طی شود.

اول از همه باید گواهی فوت را از سازمان ثبت احوال به صورت حضوری یا اینترنتی دریافت کرد.

یکی از وراث یا وکیل آنها باید با همراه داشتن مدارک شناسایی و گواهی فوت تهیه شده به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کنند.

متعاقباً ورثه برای دریافت گواهی وارث بودن و همچنین دریافت گواهی انحصار وراثت باید به همراه 2 نفر شاهد که متوفی شناخته می شوند به یکی از دفاتر اسناد مراجعه کنند.

در مرحله بعد، ورثه باید با در دست داشتن مدارک شناسایی و مبایعه نامه به شورای حل اختلاف مراجعه و دادخواست دریافت گواهی انحصار وراثت را ثبت کند تا پس از محاسبه مالیات املاک وراثت، فیش مالیاتی را دریافت کند.

پس از اتمام، شما باید برای صدور گواهی انحصار وراثت در دادگاه حاضر شوید.

آخرین کلمه …

انحصار ارث پس از فوت زن از جمله مواردی است که وراث نسبت به آن اقدام خواهند کرد. ما در موسسه حقوقی دادسو سعی داریم در مورد مراحل انحصار وراثت و همچنین انواع آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا با اطلاعات کامل برای دریافت بخشی از ارث اقدام کنید. در عین حال عزیزان من می توانید برای مشاوره از طریق شماره تماس های موجود در سایت دادسو با مشاوران و وکلای مجرب و متخصص ما در زمینه انحصارات ارث تماس بگیرید.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا