اخبار روز سینما

پرونده ای برای شخصیت های مهم تاریخی کارنامه حسن فتحی به بهانه اکران «مست عشق». برای همیشه در یادها بماند

حسن فتحی یکی از کارگردانانی است که یاد سابقه طولانی در خلق شخصیت های ماندگار دارد. شخصیت هایی با ویژگی های خاص که آنقدر در دل داستان جای می گیرند که به هر حال مخاطب با آن ها همراه می شود و برایشان جایگاهی در ذهنش قائل می شود. درست است که تمام آثار تاریخی فتحی درجه یک نیستند و قدرت ماندگاری ندارند، اما او می داند که برای جلب توجه مخاطبش چه کند و چه میزان از پیچیدگی و میزان محبت و مهربانی را باید به آن اضافه کند. به شخصیت ها تا آنها را دوست داشتنی جلوه دهند. او در خلق شخصیت مولانا و شمس در ماست عشق با چالش جدی مواجه شد. کوچکترین اشتباهی در ارائه این شخصیت ها می توانست اعتراضات زیادی را به همراه داشته باشد و جایگاه کارگردانی او را به خطر بیندازد. با این حال او تمام توان خود را در شخصیت پردازی، انتخاب بازیگر، گریم و بازی از روی آنها به کار گرفته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، حسن فتحی اگرچه سریال ها و فیلم های مهمی را در کارنامه خود دارد، اما شهرت اصلی او مدیون آثار تاریخی مهمی است که از خود به جای گذاشته است. به بهانه اکران فیلم «مست عشق» و استقبال بسیار خوبی که این فیلم در اولین روزهای اکران داشت، مهم ترین چهره های تاریخی خلق شده توسط این کارگردان را مرور می کنیم.

حیدر خوش مرام حسین یاری شب دهم | 1381

شخصیت اصلی سریال «شب دهم» حیدر خوش مرام با بازی حسین یاری بود. یکی از لات های تهران قدیم که تمام وقتش را در قهوه خانه و انواع قمار می گذراند. او از خانه فخرالزمان فرار می کند تا مقداری اموال را بدزدد و قمار کند. پس از علاقه مند شدن به او، زندگی او تغییر می کند. او حتی در شرایطی که دولت وقت تعزیه را ممنوع اعلام کرده بود، حاضر بود شرط اجرای ده شب تعزیه را بپذیرد. با این عشق به مقامی رفیع رسید و جان خود را از دست داد. حسین یاری در زمان ایفای نقش حیدر بازیگر سرشناسی بود. او با «مردان فرشتگان» در تلویزیون به شهرت رسید و برای «سرعت»، «دنیای وارونه» و «بلوغ» از بازیگران مهم سینما محسوب می شد. در سال ۱۳۷۹ برای بازی در «نوجوانی» دیپلم افتخار دریافت کرد. حیدر خوشمرام به نقطه ای مهم در کارنامه اش تبدیل شد.

حسین یاری در «شب دهم» در نقش «حیدر خوش مرام» و کتایون ریاحی نقش «فخرالنساء» را بازی کردند.

فخرالزمان کتایون ریاحی | شب دهم |

عشق حیدر به فخرالزمان عامل اصلی اتفاقات سریال بود. فخرالزمان تنها دختر شاهزاده قاجار بود که در دوازده سالگی پدر و مادر و برادرش را از دست داد و با عمه اش زندگی کرد. به موقعیت و حال خود افتخار می کرد. نبود هیچ پیشنهادی را قبول نکنید. فخرالزمان که توسط شخصی به نام حیدر تعزیه خان از مرگ نجات یافته بود، می خواست برای حیدر پسر لاتی که به او ابراز محبت کرده بود ده شب تعزیه اجرا کند. در آن ده شب به عشق حیدر ایمان آورد و زندگی قدیمی خود را رها کرد. ریاحی قبل از «شب دهم» با «پدرسالار»، «پس از بارون»، «روزهای زندگی»، «شام آخر» و… در اوج شهرت بود و «شب دهم» نیز از آثار مهمی بود. رویدادی در حرفه او

حبیب پارسا شهاب حسینی مدار صفر درجه 1386

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
«مدار صفر» اولین همکاری شهاب حسینی با حسن فتحی است.

«مدار صفر درجه» زمانی در تاریخ معاصر را روایت می کند که جنگ جهانی آغاز شده بود و صهیونیسم در حال گسترش بود. این سریال داستان عاشقانه ای را در بستر اشغال ایران و آلمان به تصویر می کشد. فتحی در «مدار صفر درجه» به تکامل تدریجی جوانان خام پرداخته بود. حبیب پارسا بی خبر از اتفاقات اطرافش، در جوانی به فرانسه سفر کرد و در دانشگاه با دختری به نام سارا استروک آشنا شد. دختر یهودی که دیگر نمی توانست به تحصیل ادامه دهد. حبیب برای نجات سارا ریسک های زیادی می کند. شهاب حسینی پیش از این با بازی در «پلیس جوان» شناخته شده بود و برای فیلم های «شمعی در باد» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» نامزد دریافت سیمرغ شده بود. او با نقش حبیب به مقام مهمی دست یافت.

آهنگ شهرزاد از علیدوستی شهرزاد 1393

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
سریال «شهرزاد» تاکنون تنها حضور ترانه علیدوستی در یک سریال است.

محور سریال «شهرزاد» بر اساس عشق ناتمام بود. شخصیت شهرزاد به این دلیل مهم بود که با بسیاری از هم نسلانش متفاوت بود. در دهه 1930 او به دانشگاه رفت و کتاب خواند و حتی سبک خاص خود را در عشق ورزی داشت. عاشقی بود که برای نجات معشوق و سرپوش گذاشتن بر عشقش مجبور بود با شخص دیگری زندگی کند. شهرزاد هر آنچه را که در زندگی برایش مهم بود، نابینا از دست داد تا سرانجام مانند ققنوس از صفر متولد شد. ترانه علیدوستی از نوجوانی مورد توجه همه سینماگران قرار گرفته بود و در «من یک ترانه پانزده ساله هستم» پخش شد. او زمانی به سریال «شهرزاد» آمد که از قبل به عنوان یک ستاره سینما شناخته می شد. با این حال شهرزادشاه به نقش بازیگری تبدیل شد.

پروردگار بزرگ علی نصیریان شهرزاد 1393

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
علی نصیریان در سریال «شهرزاد» با نقش آفرینی «بزرگ آقا» ظاهر فوق العاده ای داشت.

بزرگ آقا شخصیت اصلی سریال «شهرزاد» بود و یک پدرخوانده واقعی به حساب می آمد. مردی قدرتمند، بی رحم و به همان اندازه سیاسی. اما او ظاهر خود را حفظ کرد و طوری حرف هایش را هل داد که طرف مقابل چاره ای جز اطاعت نداشت. حتی دخترش هم که خیلی به او لطف داشت اجازه نداد رای او را پس بدهد. اهمیت شخصیت بزرگ آقا در سریال «شهرزاد» به حدی بود که داستان بلافاصله پس از مرگ او رها شد و تا پایان فصل دوم ادامه یافت. شخصیت بزرگ آقا آنقدر پیچیده بود که آثارش تا آخر در سریال ماندگار شد. بعد از ایفای نقش حاج یونس فتوحی در سریال «میوه ممنوعه» هیچکس فکر نمی کرد نصیریان بتواند قله دیگری را فتح کند. او با شخصیت بزرگ خود توانست اثر ماندگار دیگری از خود به جای بگذارد.

قباد | شهاب حسینی شهرزاد ۱۳۹۳

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
شهاب حسینی در نقش «قباد» یکی او یکی از جذاب ترین شخصیت های سریال شهرزاد بود.

اگرچه قباد در ابتدای سریال با همه قهر بود اما به مرور زمان یکی او به یکی از جذاب ترین شخصیت های سریال «شهرزاد» تبدیل شد و در پایان سریال به دلیل مرگ این شخصیت جنجال های زیادی به راه افتاد. قباد را مردی منفعل و بی فکر معرفی می کردند که دائماً گوش به فرمان دیگران است و زایش و قدرتی ندارد. مردی که با همسرش رفتار بدی داشت و عشقی در زندگی اش وجود نداشت. کم کم با درگیر شدن در عشق شهرزاد رفتار خود را تغییر داد، اما باز هم نتوانست مستقل از شوالیه بزرگ زندگی کند. پس از مرگ شوالیه بزرگ، او تمام تلاش خود را کرد تا شهرزاد را به دست آورد. قباد به درستی تصویر مردی قدرتمند اما افسرده و دوست داشتنی را به تصویر کشید و همه چیز را فدای عشق خود کرد. قباد پس از «مدار صفر درجه» یکی اتفاقات مهم دیگری در کارنامه حسینی رخ داد.

مهد علیا مریلا زارعی سریال جیران 1400

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
مریلا زارعی تصویری قدرتمند از «مهاد عالیه» در سریال جیران به نمایش گذاشت.

به جرات می توان گفت بازی مریلا زارعی در نقش مهد علیا. یکی یکی از بهترین بازی های این سری بود. مهربانی و جدیت و تظاهر و ریا را به خوبی با هم ترکیب می کرد و در هر موقعیتی رنگ می داد. او از همان ابتدا موضع خود را روشن کرد که جز خودش هیچ کس دیگری برایش مهم نیست و نه از روی علاقه، بلکه به دلیل اهمیت جایگاهش می خواهد از ناصرالدین شاه حمایت کند و بیماری او را درمان کند. سلامتی. او با زنان حرمسرا رفتار خوبی نداشت و آنها را وسیله ای برای بهبود اوضاع می دانست. در مقابل ناصرالدین شاه احساس مظلومیت کرد و از هر کاری برای کسب منفعت دست کشید. نبود. مریلا زارعی با جایگاهی تثبیت شده در سینما و تلویزیون توانست بار دیگر با این سریال قدرت خود را به نمایش بگذارد.

مولانا پارسا پیروزفر مست عشق 2018

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
پارسا پیروزفر تصویری باورپذیر از «مولانا» در فیلم «مست عشق» ارائه کرد.

پارسا پیروزفر در فیلم مست عشقی در نقش مولانا با گریمی بسیار متفاوت ظاهر شد. او ابتدا مردی دانشمند معرفی می شود که همه از دور و نزدیک می آیند تا سر کلاسش بنشینند و صحبت کنند، اما هر چه بیشتر با شمس تبریزی می نشیند و به صحبت های او گوش می دهد، زندگی اش تغییر می کند و به سمت عصیان پیش می رود. و رهایی. پیروزفر به آرامش و وقار این شخصیت پرداخته است. او نه تنها با کودکان بلکه با دانش آموزان و مردم کوچه و بازار نیز با مهربانی رفتار می کند و سخنانش معقولانه و قابل تامل است. در عین حال به موقع نسبت به ظلم واکنش نشان می دهد و بی دلیل اجازه نمی دهد به کسی ظلم شود. تصویر مولانا با بازی پیروزفر کاملاً باورپذیر است و به دل می نشیند.

شمس تبریزی شهاب حسینی مست عشق ۲۰۱۸

حسن فتحی در جدیدترین روایت خود از داستان فیلم به سراغ مولانا و شمس رفته است
شهاب حسینی در فیلم مست عشقی در نقش «شمس تبریزی» به خوبی ظاهر شد.

شمس تبریزی اتفاقی ویژه در زندگی هنری شهاب حسینی است. او در سومین همکاری خود با حسن فتحی در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شد. می توان گفت بخش قابل توجهی از جذابیت فیلم مدیون بازی حسینی است. او تعادل خوبی بین گریم سنگین صورتش و احساساتی که قرار است در اجرایش منتقل کند ایجاد کرده و لحن صدا و حالات چهره اش نقش را به خوبی ایفا کرده است. شمس آزادانه حرف می زند و با اینکه لحنش گاهی گزنده است و صراحتش همه را متعجب می کند، اما با چنان عمق و منطقی حرف می زند که همه به سمت او کشیده می شوند. او هم در مقام صحراگرد عرفانی و هم در مقام مرد عاشقی که عشقی نافرجام را تجربه می کند بهترین خود را نشان داده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا