اخبار خودرو

وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

هر ساله مسئولان کشور و وزارت حراست وعده جدیدی برای افزایش تیراژ خودرو و عرضه آن به بازار می دهند که معمولا با آمار نهایی سال تفاوت چشمگیری دارد.

گزارش کردن آخرین ماشینپس از صنعت نفت، صنعت خودروسازی ایران بزرگترین صنعت کشور محسوب می شود. اما این صنعت بزرگ سال هاست که در وادی زیان ها بوده و به صورت کج و واگیر به فعالیت خود ادامه می دهد. ضرر خودروسازان به حدی رسیده است که دو خودروساز بزرگ کشور هر ساله اعلام می کنند از تولید هر خودرو چقدر ضرر می کنند، اما با این حال مسئولان کشور و وزارت امنیت هر سال وعده جدیدی برای افزایش تولید می دهند. تیراژ خودروها و عرضه آنها به بازار که معمولا رقم وعده داده شده است. با آمار پایان سال تفاوت معناداری وجود دارد.

هر ساله در حاشیه جلسه 90 کمیته اصلی شورای اسلامی، وعده تولید خودرو در سال 1403 اعلام شد عباس علی آبادی، وزیر حراست، معاونان و مدیران وزارت حراست و در هفته گذشته به ریاست پژمان فر در حالی برگزار شد که آمار صنعت خودرو اعلام شد، وعده جدیدی در خصوص تولید خودرو در سال جاری داده شد. طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در سال جاری برای جبران کمبود تقاضای بازار به رکورد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

وعده جدید وزارت ایمنی در تولید خودرو؛ آیا خودروسازان امسال به وعده خود عمل خواهند کرد؟
وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

وعده گردش خودرو نوید می دهد

صرف نظر از این سوال که آیا تزریق یک میلیون و 700 هزار خودرو به بازار می تواند بازار آشفته و ملتهب خودرو کشور را آرام کند؟ یا اینکه خودروسازان با وجود ضررهای هنگفت چگونه به فعالیت خود ادامه می دهند؟ از خود می پرسیم که آیا در سال های اخیر تیراژ خودرو در پایان هر سال به رقمی که خودروسازان وعده داده بودند رسیده است یا خیر؟

در ابتدا لازم به ذکر است که تولید خودرو توسط خودروسازان تنها شامل خودروهای سواری نمی شود، بلکه آمار نهایی شامل انواع خودروهای سواری، وانت، تراکتور و کامیون، وانت، مینی بوس، اتوبوس متوسط ​​و انواع اتوبوس ها از تولید خودرو

سال وعده گردش خودرو تیراژ نهایی
۱۴۰۲ یک میلیون و 600 هزار یک میلیون و 338 هزار
۱۴۰۱ یک میلیون و 600 هزار یک میلیون و 347 هزار
۱۴۰۰ یک میلیون و 100 هزار 963 هزار
۱۳۹۹ یک میلیون و 200 هزار 991 هزار
۱۳۹۸ یک میلیون و 200 هزار 831 هزار

در ابتدای سال 1402 وزارت امنیت به مردم قول داد که در آن سال یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود. این در حالی بود که خودروسازان به هدف پایان سال نرسیدند و تیراژ یک میلیون و 338 هزار خودرو را در کارنامه خود ثبت کردند که می توان گفت بهبودی در عملکرد خودروسازان مشاهده نشد.

وعده تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودروی وزیر زمانی داده شد که خودروسازان حتی به تیراژ اعلام شده سال گذشته نرسیده بودند. یعنی در سال 1401 مقرر شد خودروسازان یک میلیون و 600 هزار خودرو تولید کنند که کارشناسان رضا فاطمی امین وزیر سابق صلح را جاه طلبانه نامیدند. در پایان سال 1401 آمار تولید خودرو یک میلیون و 347 هزار دستگاه ثبت شد.

وعده جدید وزارت ایمنی در تولید خودرو؛ آیا خودروسازان امسال به وعده خود عمل خواهند کرد؟
وعده جدید وزارت صمت در تولید خودرو؛ خودروسازان امسال به وعده خود عمل می‌کنند؟

سال 1400 نیز سالی بود که وزارت امنیت به مردم وعده افزایش یک میلیون و 100 هزار خودرو را داد. اما در پایان سال چه اتفاقی افتاد؟ فیوز تولید خاموش شد و در نهایت در پایان سال 963000 دستگاه خودرو تولید شد.

اما سال 2019 چگونه بود؟ امسال خودروسازان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی در تولید ثبت کردند و 991 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. هرچند این شرکت های صنعتی هنوز به وعده تولیدی خود در ابتدای سال یعنی یک میلیون و 200 هزار دستگاه عمل نکرده اند.

با این حال، سال 2018 سال کاهش شدید تولید بود. در ابتدای سال هدف تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه و در پایان سال مجموع تولید به 831 هزار دستگاه رسید.

نگاهی به آمار تولید در چند سال گذشته این سوال را ایجاد می کند که آیا خودروسازان با وجود رفع مشکلات صنعت خودرو کشور می توانند به تیراژ یک میلیون و 700 هزار دستگاه در سال 1403 برسند؟ آیا ظرف یک سال ظرفیت تولید خودرو در کشور افزایش یافته است تا شاهد رشد تولید در این صنعت باشیم یا این که وعده دیگری از تکلیف در مسیر صنعت خودرو کشور است؟

البته دیروز نظر جدیدی به سخنان قبلی وزیر صلح اضافه شد. وی قول داد ظرفیت تولید در سال جاری افزایش یابد. وی گفت: به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیده ایم و در تلاش هستیم این ظرفیت را 20 درصد افزایش دهیم.
با یک محاسبه تقریبی می توان دریافت که در صورت عدم اجرای 20 درصد افزایش پیشنهادی وزیر با احتساب 350 روز کاری خودروسازان، تعداد خودروسازان در پایان سال به یک میلیون و 750 هزار نفر می رسد. ماشین ها. .

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا