اخبار روز

وضعیت کنونی دریاچه ارومیه/هنوز شکننده است یا پایدار؟

به گزارش بازتاب آنلاین، آرزو اشرفی زاده درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو تراز دریاچه ارومیه در بیست و نهم افزایش یافت. اردیبهشت ماه این ماه 1270.63 متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 سانتی متر افزایش نشان می دهد. مهر ماه 1402، آغاز سال آبی جاری، 81 سانتی متر افزایش یافته است. بر اساس همین آمار وسعت دریاچه 2000 کیلومتر مربع و حجم آن 2.6 میلیارد مترمکعب است.

تسنیم در پیامی نوشت: وی در خصوص پیش بینی وضعیت دریاچه ارومیه در فصل تابستان امسال بر شرایط شکننده و ناپایدار دریاچه تاکید کرد و اظهار داشت: علیرغم بارش های نسبتا خوب بهاره امسال در حوزه آبخیز ارومیه که منجر به این امر شد فرض بر این است که میزان تبخیر تا پایان تابستان نسبت به شرایط فعلی 60 سانتی متر کاهش یابد. اگرچه این شرایط باعث خشک شدن مجدد بخش‌هایی از دریاچه می‌شود، اما انتظار می‌رود تابستان امسال شرایط بهتر از تابستان گذشته باشد.

اشرفی زاده خاطرنشان کرد: برای تامین نیاز آبی زیست محیطی دریاچه به میزان 3 میلیارد و 426 میلیون مترمکعب، امسال تنها حدود یک میلیارد مترمکعب آب از سدها به دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

وی با اعلام اینکه 210 میلیون مترمکعب از این میزان از سایت معدنی سیب رهاسازی شد، تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل شبکه بادین آباد شاهد افزایش میزان آب رهاسازی شده از این محل باشیم. بر اساس اسناد ارزیابی این پروژه باید 623 میلیون متر مکعب توری از اینجا به دریاچه سرازیر شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با یادآوری اهمیت این که تجهیزات بتوانند از پس وظایف مربوط به دریاچه ارومیه برآیند، گفت: در ارتباط با اقدامات تغییر الگوی کشت و آبیاری در دریاچه. ارومیه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بحث کشاورزی بخش اصلی اقدامات تعریف شده توسط نرم افزار برای احیا و نجات ارومیه است، اما وضعیت فعلی با وضعیت پیش بینی شده بر اساس مصوبات احیا فاصله زیادی دارد. مرکز فرماندهی.

عدم تغییر الگوی کشت و آبیاری پاشنه آشیل در احیای دریاچه ارومیه است.

این مسئول تاکید کرد: کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه است و از این رو تغییر در الگوی کشت و آبیاری پاشنه آشیل احیای دریاچه ارومیه است.

وی با یادآوری اینکه توقف توسعه اراضی کشاورزی از اولین تصمیمات این ستاد بود، افزود: متاسفانه شاهد توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه هستیم که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده این امر محقق شد. توسط ستاد “عدم توسعه هیچ گونه زمین کشاورزی در حوضه یا در دامنه.”

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در تصمیم گیری ها توجه ویژه ای به معیشت کشاورزان دارند و بنابراین تغییری در الگوی کشت و آبیاری ایجاد نمی کنند. این منجر به شرایط سخت برای کشاورزان واقعی می شود.

وی ادامه داد: بنابراین به موازات برخورد با افرادی که به صورت غیرمجاز از منابع آب های سطحی و زیرزمینی بدون حقوق قانونی استفاده می کنند، حقوق کشاورزانی که در گذشته به شغل کشاورزی اشتغال داشته اند نیز اعمال می شود.

اشرفی زاده کنترل برداشت آب از منابع آب سطحی و زیرزمینی را از دیگر موضوعات مهم در مدیریت منابع و مصارف حوزه های آبخیزداری مانند ارومیه برشمرد و گفت: با وجود نظارت های وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست همچنان شاهد آب غیرمجاز هستیم. برداشت از سایت ما منابع آب های سطحی و زیرزمینی هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر لزوم برخورد قاطع با برداشت های غیرمجاز آب تاکید کرد و گفت: وزارت نیرو به عنوان متولی این امر می تواند متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند.

ممنوعیت ساخت سد جدید در حوضه ارومیه

اشرفی زاده با اشاره به وجود و احداث سدهای متعدد بدون ارزیابی اثرات زیست محیطی در حوضه ارومیه در سال های اخیر گفت: جلوگیری از احداث سد جدید در این حوضه از اولین تصمیمات مرکز توسعه بود، اما به دلیل نبود با توجه به دیدگاه مدیریت جامع و رویکرد سنتی به توسعه و اجرای پروژه های عمرانی، همچنان شاهد درخواست برای احداث سد در این حوضه هستیم.

اشرفی زاده تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست موضع رسمی و دلایل فنی خود را مبنی بر رد ساخت سد جدید در این حوضه به وزارت نیرو ابلاغ کرده است. همچنین با توجه به شرایط فعلی دریاچه، ارزیابی اثرات تجمعی سدهای موجود نیز ضروری است.

وی همچنین به وضعیت مطلوب تالاب های اقماری دریاچه ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به نقش تالاب های اقماری به عنوان پشتوانه اکولوژیکی دریاچه ارومیه، حفاظت و احیای این تالاب ها با جدیت در سازمان حفاظت محیط زیست ترویج می شود.

این مسئول با یادآوری حمایت سایت های ماهواره ای از دریاچه به ویژه در شرایط فعلی که شاهد کاهش تنوع زیستی دریاچه هستیم، گفت: لایروبی ورودی تالاب های اقماری از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است. منطقه و تکمیل زهکشی تالاب درگه سنگی از جمله سایت های رامسر پس از چندین سال خشکسالی، ایران یکی از دستاوردهای آن است.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه پس از سال ها تالاب گردگایت و میندازی نیز با مشارکت جوامع محلی آبگیری شد. خوشبختانه این تالاب ها با مشارکت جوامع محلی و سمن های منطقه به خوبی رصد و حفاظت می شوند.

هنوز راه زیادی تا احیای کامل دریاچه ارومیه در پیش داریم

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات مربوط به دریاچه ارومیه به دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شود، تاکید کرد: هنوز راه زیادی در پیش داریم. احیای دریاچه ارومیه برای رسیدن به این هدف نیازمند کمک هستیم و مطالبات مردمی و تعهد همه نهادها برای انجام دقیق و درست وظایف را داریم.

اشرفی زاده تاکید کرد: بدون کمک کشاورزان واقعی و در نظر گرفتن معیشت و معیشت جایگزین آنها و همچنین تغییر الگوی کشاورزی و در نظر گرفتن تغییر شرایط اقلیمی، احیای کامل دریاچه امکان پذیر نخواهد بود.

اشرفی زاده بیان کرد: هرچند بارندگی های اواخر سال گذشته و بهار امسال خوب بود اما این بارندگی ها نباید بتواند کم آبی های گذشته را جبران کند و استفاده های جدیدی برای آن تعریف نکنیم و البته این از آنجایی که هیچ یک از حوضه های آبخیز کشور ظرفیت و توانایی تعریف مصرف جدید را ندارند، باید به یک اصل کلی برای همه حوزه های آبخیز تبدیل شود و بنابراین همه برنامه ریزی ها باید بر اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف آب متمرکز شود.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا