اخبار روز سینما

قیمت بلیت سینما شناور شد!

از این هفته، قیمت بلیت سینماها، به شکلی شناور طی روزهای هفته تعیین می‌شود.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا: از هفته جاری قیمت بلیت سینماها در سالن های مدرن با روند شناور در روزهای مختلف بین 40 تا 80 هزار تومان خواهد بود. قیمت بلیت سینماهای ممتاز بین 25 تا 60 هزار تومان خواهد بود تا مردم با توجه به نیازهای زمانی و مالی خود بتوانند فیلم را تماشا کنند.

افزایش قیمت بلیت همواره با مقاومت و مخالفت برخی رسانه ها همراه بوده است اما شرایط امسال به گونه ای طراحی شده بود که کمترین مخالفت با این طرح وجود داشته باشد. طرحی حساب شده که کمتر از تورم محسوس در جامعه است و می تواند کمک خوبی به سینماگران، مدیران تصویربرداری، دفاتر صدا و سیما و البته عموم مردم باشد.

اینکه چرا قیمت بلیت سینما باید افزایش یابد به پارامترهای زیادی بستگی دارد. اولین دلیل مهم افزایش چشمگیر هزینه تولید فیلم است. تا همین دو سال پیش امکان ساخت یک فیلم کم‌هزینه با بازیگران غیرصورتی با سه هزار میلیون تومان وجود داشت، اما امروز هزینه تولید همین فیلم کمتر از هفت هزار میلیون تومان نخواهد بود. اکنون هزینه تولید یک درام آپارتمانی را محاسبه می کنیم که بی شک از 15 میلیارد تومان خواهد گذشت. این وضعیت برای آثاری که تولید خاصی دارند بسته به گزینه ها و خواسته های فنی و تدارکاتی فیلم ضریب بالایی دارد و قیمت تمام شده کار را به بیش از 30 میلیارد تومان می رساند.

حال سرمایه‌گذاری که روی این تولیدات ریسک می‌کند باید 3 برابر قیمت تمام شده آن‌ها را در گیشه بفروشد تا به سرمایه اولیه خود برسد. یعنی فیلمی که برای تولید آن 30 میلیارد تومان هزینه شده است، باید 90 میلیارد تومان در گیشه بفروشد تا سرمایه گذار 30 میلیارد تومان خود را پس بگیرد. حالا ببینیم چند فیلم در سال به باکس آفیس 90 میلیاردی می رسند.

در شرایطی که هزینه های تولید، فیلمبرداری و پخش افزایش یافته است، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت بلیت را در همان سقف 60 هزار تومان نگه داریم و آن را افزایش ندهیم؟

هزینه تولید سینمای ایران روز به روز بیشتر می شود در حالی که حداکثر قیمت بلیت سینما در ایران 60 هزار تومان یعنی حدود 1 دلار بود و این عامل برای سینمایی که بخش بزرگی از سینما و سینما در آن به صرفه نیست. ابزارها خارجی و وارداتی هستند. بنابراین در شرایطی که قیمت بلیت در کشورهای همسایه به 15 دلار هم می رسد، قیمت فعلی 1 تا 1.5 دلار بلیت سینما در کشور چندان بالا نیست و سینما را به عنوان ارزان ترین تفریح ​​مردم نگه می دارد. از آنجایی که عده ای معتقدند قیمت سینما رفتن مردم باید کمتر از این مبلغ باشد، لازم است انتظارات را به موسسات فوق منتقل کنند تا بتوانند شرایط بیشتری را برای حضور مردم در سینما فراهم کنند. یک مکانیسم را تدوین کنید وگرنه در شرایطی که هزینه تولید، هزینه سینما و هزینه تبلیغات و پخش افزایش یافته است، چگونه می توان از مسئولان سینمایی انتظار داشت که قیمت بلیت را در همین حد نگه دارند، حداکثر 60 هزار می گیرند و نمی گیرند. آن را افزایش دهد؟ در ادامه اگر بخواهیم بر اساس شرایط تولید، توزیع و پخش به قیمت بلیت فیلم عمل کنیم، شک نکنید این رقم هرگز کمتر از 300 هزار تومان نخواهد بود. از این رو وقتی قیمت بلیت در سالن های مدرن برای چند اکران در دو روز آخر هفته باید به ۸۰ هزار تومان برسد، بیایید ببینیم چه یارانه ای از جیب سینماگران و فعالان این بخش پرداخت می شود. تا مردم فیلم ببینند

همچنین در شرایطی که قیمت همه شاخص ها در سال جاری چندین برابر افزایش یافته است، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت بلیت موسسات صنعتی از جمله سینماها افزایش پیدا نکند؟ در شرایطی که حداکثر قیمت بلیت کنسرت در تهران 800 هزار تومان است، آیا سقف 80 هزار تومانی بلیت سینما که یک دهم قیمت بلیت کنسرت است منطقی به نظر می رسد؟

سیاست شناور بودن قیمت بلیت یک اقدام حرفه ای در سینمای ایران محسوب می شود. رویکردی که در همه کشورهای دارای این صنعت به جز ایران دنبال می‌شود، قیمت بلیت همواره در نوسان قیمتی ثابت بوده است که بدیهی است هیچ سودی برای مردم و فعالان سینما نداشته است. به عبارت دیگر، مخاطبان سینما مجبور بودند صبح شنبه همان قیمت بلیت را بپردازند که برای آخرین اکران پنجشنبه شب پرداخت کردند و این ظلم بزرگی به دو طرف بود.

شناور بودن قیمت بلیت اتفاق بسیار خوبی برای سینمای ایران است که باید سال ها پیش به صورت حرفه ای پایه گذاری می شد.

افزایش روز های نیم بها تنها در برخی از ساعات پیک روزهای پنج شنبه و جمعه، بافر بسیار خوبی برای افزایش قیمت بلیت است. از قضا گزینه خوبی برای تعیین روز دوم به صورت نیم بها نیز محسوب می شود. در هفته 3 روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه مخاطب کمتری داشت. شنبه های نیم بها برای مدتی در سال 1396 اجرا شد و این آزمون و خطا در عین اینکه با رشد نسبی مخاطب همراه بود، رقم فروش را به سطح شنبه های عادی نرساند، بنابراین این طرح ادامه پیدا نکرد. اگر این اتفاق در روز یکشنبه رخ می داد، می توانست بر فروش روز دوشنبه تاثیر منفی بگذارد، بنابراین بازتاب آنلاین دوشنبه برای روز دوم با نیم بها بهترین تصمیم در این زمینه بود.

با این روش قیمت گذاری، شنبه ها، یکشنبه ها و چهارشنبه ها یک قیمت، دوشنبه ها و سه شنبه ها یک قیمت و دو روز آخر هفته برای سینمادوستان قیمت متفاوتی دارند و در صورت تثبیت این روند (که احتمالا چندین هفته طول می کشد) ، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد که برای همه طرفین مفید خواهد بود.

بنابراین شناور بودن قیمت بلیت اتفاق بسیار خوبی برای سینمای ایران است که باید سال ها پیش به صورت حرفه ای تاسیس می شد تا علاوه بر تامین هزینه های تولید، پخش و پخش بیشتر، مخاطبان حرفه ای را افزایش دهد. این رویداد در میان مدت و بلندمدت مزایای بسیاری را برای سینمای ایران و مخاطبان آن به همراه خواهد داشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا