اخبار روز

ظلم رئیسی نسبت به کارگران همه را شوکه کرد! /جزئیات

روزنامه خراسان در یادداشت امروز خود نوشت:

مصطفی عبداللهی – دولت در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، سورپرایزهای زیادی را برای کارگران و کارمندان مطرح کرده است که نه تنها فاصله آنها را در تحقق رویای پایان خدمت و رسیدن به بازنشستگی افزایش می دهد، بلکه به دلیل تغییر شیوه نامه است. محاسبه مستمری، محدود کردن چتر حمایت از کارگران بدون کارفرما و کاهش معافیت از بیمه سهم کارفرما نیز باعث کاهش انگیزه برای پیوستن به کار و جذب نیروی کار خواهد شد.

در این گزارش به بررسی برخی از مواد این لایحه پرداخته ایم. بازنشستگی 6 ماهه هر سال است ماده 66 لایحه برنامه هفتم توسعه به موضوع مهم سن و سابقه پذیرفته شده برای بازنشستگی می پردازد که نکات و نظرات زیادی دارد. اولین تغییر پیشنهادی افزایش سن و سابقه کار در تمامی سازمان ها و صندوق های بازنشستگی است و قرار است در برنامه هفتم هر سال شش ماه به آن اضافه شود. به عبارت دیگر، اگر حداقل سابقه قابل قبول بازنشستگی در صندوقی 25 سال از سال تصویب برنامه هفتم باشد، هر سال شش ماه اضافه می شود و در پایان برنامه به 27.5 سال می رسد (طی 5 سال). ) . در خصوص سن بازنشستگی نیز اگر حداقل 50 سال سن در صندوقی قابل قبول باشد، این حداقل سن در پایان سال پنجم اجرای برنامه هفتم به 52.5 سال می رسد. بازنشستگی قبل از 53 سالگی ممنوع! البته مثال بالا در مورد بسیاری از کارمندان، کارگران و پرسنل نظامی صدق نمی کند. زیرا در تبصره 2 ماده 66 این لایحه تصریح شده است که در صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی در آنها تعیین نشده است، حداقل باید 53 سال سن درج شود، آن هم در سال اول برنامه! یعنی طبق این لایحه، احتمالاً هر سال شش ماه به این حداقل سن اضافه می شود و در پایان دوره پنج ساله اجرای برنامه هفتم، دیگر برای افراد زیر 55 سال مستمری نخواهیم داشت. سن. البته برای زنان در این تبصره مقرر شده است در صورتی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون خانواده و جمعیت (مصوب 1400) صاحب فرزند شده یا می خواهند صاحب فرزند شوند، مشمول کاهش یکساله سن بازنشستگی خواهند شد. هر پسر و برای فرزند سوم به بالا برای هر فرزند یک سال و نیم تخفیف در نظر گرفته می شود. حداکثر سن خدمت چقدر است؟ در مورد حداکثر سن بازنشستگی نیز سقفی در نظر گرفته شده است که البته به نظر می رسد چندان محل بحث و تقاضا نباشد. در لایحه برنامه هفتم برای افرادی که در دستگاه های اجرایی مشغول به کار هستند و دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر هستند، این تبصره پیش بینی شده است که با وجود داشتن شرایط بازنشستگی، در صورت تمایل می توانند تا زمانی که سن آنها از 65 سال بیشتر نباشد. به کار خود ادامه دهید بدیهی است اعضای هیات علمی و داوران دانشگاه نیز مشمول قوانین و مقررات خاص گروه خود خواهند بود. مجازات بزرگی برای کارگران زحمتکش است، اما این لایحه مجازات بزرگی را برای کارگران زحمتکش انجام داده است. گروه هایی مانند معدنچیان، کارگران مکان های مرتفع، آتش نشانان، خبرنگاران، کارگران واحدهایی که با مواد شیمیایی کار می کنند، کارگران در مخازن بسته، مکان های دارای ارتعاش بالا و غیره. این گروه از کارگران که به دلیل سختی کار با 20 سال سابقه کار مستمر امکان بازنشستگی را داشتند، اکنون باید حداقل شرط سنی را داشته باشند. 50 سال برای مردان و 45 سال برای زنان، شرایطی که تقریباً مزیت اولین محافظت را باطل می کند.

دلیلش از یک مثال مشخص می شود: اگر معدنچی از 25 سالگی شروع به کار کرد و در سن 45 سالگی به امید بازنشستگی سختی کار را تحمل کرد، باید این رویا را فراموش کند. زیرا در صورت تصویب این لایحه نمی توانید قبل از 50 سالگی بازنشسته شوید. تغییر نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی لایحه برنامه هفتم توسعه تعجب دیگری دارد و براساس ماده 67 آن ضوابط تعیین میانگین حقوق به ضرب سنوات حق بیمه و تعیین مستمری بازنشستگی تغییر می کند. در حال حاضر اکثر صندوق ها میانگین حقوق را بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر خدمت محاسبه می کنند اما در این لایحه به جای «دو سال» ملاک میانگین حقوق دو سال آخر خدمت باشد. “. البته در اینجا نیز یک عبارت ریاضی به عنوان تبصره در نظر گرفته شده است که بیانگر میانگین افزایش حاصل از محاسبات فنی وجوه است: «معادل نصف مجموع قدر مطلق درصد افزایش حقوق سالانه یا ضریب حقوق. طی سه سال گذشته محاسبه قبلی به حقوق یا مستمری اضافه می شود. و با شگفتی های دیگر گیج نشوید. این لایحه هنوز ما را شگفت زده می کند. بر اساس ماده 68 این لایحه، از ابلاغ این قانون، مدت تحصیل و آموزش در قالب تعهد خدمت یا آموزش پیش از خدمت قبل از استخدام یا مأموریت آموزشی در خدمت که منجر به اخذ مدرک رسمی تدریس برای کارکنان دستگاه های اجرایی جزء سوابق خدمت بازنشستگی محسوب می شوند. در مورد موارد قبل از ابلاغ این قانون تنها در صورتی امکان محاسبه آن در بین سوابق خدمت وجود دارد که کسر برداشت از حق بیمه به طور کامل توسط بیمه شده یا دستگاه اجرایی پرداخت شود. کاهش سایه حمایت از کارگران خوداشتغال شگفتی دیگر این است که چتر حمایتی دولت از کارگران خوداشتغال به مرور زمان بسته می شود. بر اساس ماده 69 این لایحه، هر ساله معافیت بیمه ای 10 درصد از این کارگران اعم از قالیباف، قالیباف و صنعتگر شناسنامه دار به شرط تمکن مالی و در ازای آن صرفاً حذف می شود. 50 درصد از تعداد برداشت ها معاف خواهند شد، مشمول این معافیت جدید کسانی هستند که پشت صف هستند. معافیت از سهم کارفرما نیز کاهش می یابد برنامه هفتم توسعه ضربه دیگری به بخش کار وارد می کند. اگرچه تاکنون و بر اساس قانون، کارفرمایان از معافیت 20 درصدی سهم کارفرما از حق بیمه تا 5 کارگر برخوردار بودند و این معافیت مشوقی برای جذب نیروی کار بیشتر بود، اما طبق لایحه فرض بر این است که این معافیت هر سال یک درصد کاهش یابد و در نهایت میزان آن به 15 درصد برسد. می دانیم اما… می دانیم که میانگین سن بازنشستگی در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی کشور به 51 و 56 سال رسیده است، همچنین می دانیم که صندوق های بازنشستگی برای تامین منابع و هزینه ها با مشکلات زیادی مواجه هستند، اما می دانیم. که جبران معوقات و مشکلات صندوق ها با ظلم به کارکنان و کارگران طعم عدالت را ندارد.

اگرچه این روش برای حل مشکل تامین مالی و افزایش سن بازنشستگی از سوی برخی مسئولان یک الگوی جهانی تلقی می شود، اما در این مورد نیز خوب است، مانند بسیاری از مسائل دیگر که منطقی نیست خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. نقل قول و تکیه بر آن را متوقف کنید. از تجربیات جهانی استفاده کنید و کلمات آنها را تکراری نکنید! نماینده کنفدراسیون عالی اتحادیه های کارگری در شورای عالی کار با امید به اصلاح این لایحه در مجلس به خراسان می گوید: متأسفانه دولت در تهیه لوایح که بعضاً مربوط به حوزه کارگری است به حرف نمایندگان کارگران گوش نمی دهد. و نظرات و پیشنهادات خود را از زمان رسیدگی به این لایحه در مجلس به تعویق افتاد «هادی ابوی» می افزاید: درباره تغییر سن بازنشستگی و ماجرا نکات زیادی وجود دارد و مهم ترین نکته ما این است که کارگری که تحت پوشش قرار گرفته است. توسط تامین اجتماعی تحت یک شرط و قرارداد معین، اکنون به طور ناگهانی و بدون رضایت وی، با شرایط جدیدی برای بازنشستگی از جمله سنوات و سابقه مجاز مواجه می‌شود ابویی تصریح می‌کند: نمایندگان جامعه کارگری قطعا با رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان، پیگیر مشکلات خود خواهند بود. کمیسیون های تخصصی مجلس و امیدواریم لایحه برنامه هفتم به شکل فعلی تصویب نشود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا