اخبار روز

هوش مصنوعی حتی به مردگان هم رحم نمی کند

هوش مصنوعی توانسته است در مدت زمان کوتاهی توجه همه را به خود جلب کند. داستان در ابتدا با عملکردهای نسبتا ساده شروع شد و مدیر عامل OpenAI اکنون حتی در مورد مغز مجازی صحبت می کند. ناگفته نماند که برخی از افراد از ویژگی ها و قابلیت های هوش مصنوعی هیجان زده می شوند و به دیگران در مورد خطرات آن هشدار می دهند. اخیراً برخی از شرکت ها شروع به نزدیک شدن به تاریکی کرده اند و نشان می دهند که هوش مصنوعی حتی مرده ها را پشت سر نمی گذارد.

ربات های جدید ترکیبی از دنیای مردگان و هوش مصنوعی هستند

به گزارش گجت نیوز، امروزه چت بات ها در بین کاربران بسیار محبوب هستند. برخی آنها را مرجع پاسخگویی به سؤالات مختلف می دانند، برخی دیگر آنها را دوست و همراه کرده اند. حتی گفته می شود که بسیاری از نوجوانان نمی توانند روز خود را بدون هوش مصنوعی سپری کنند. اکنون شاهد ظهور نسل جدیدی از چت بات ها به نام “ربات های مرده” هستیم.

شرکت های مختلف می توانند از هوش مصنوعی برای ایجاد نسخه شبیه سازی شده از مردگان شما استفاده کنند. این نسخه قادر است در مورد موضوعات مختلف با شما صحبت کند و احساسات متفاوتی را نشان دهد. جالب است که چنین چیزی با پرداخت تنها 10 دلار امکان پذیر است. افرادی که ربات های مرده را امتحان کرده اند می گویند برقراری ارتباط مجدد با عزیزانشان حتی به صورت مصنوعی آرامش بخش است.

در واقع به نظر می رسد هوش مصنوعی موفق شده است مردگان را زنده کند. با این حال برخی افراد این مشکل را نگران کننده می دانند و معتقدند در آینده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. به گفته این افراد، شرکت هایی که مسئول چت بات های مرده هستند باید به برخی از سوالات اجتماعی و اخلاقی پاسخ دهند. این شرکت ها نمی توانند به سادگی از پیشرفت های رباتیک و هوش مصنوعی برای رسیدن به اهداف خود بدون در نظر گرفتن مشکلات احتمالی استفاده کنند.

اولین سوال مهم این است که چه کسی پس از مرگ داده های یک فرد را در اختیار می گیرد. این فناوری چه تأثیر روانی بر عزیزان متوفی دارد؟ ربات های مرده برای چه اهداف دیگری می توانند مورد استفاده قرار گیرند؟ و چه کسی می تواند یک ربات را برای همیشه غیرفعال کند؟ شاید بتوان این سوالات را در چارچوب یک فیلم علمی تخیلی مطرح کرد. اما اکنون آنها به نگرانی های ما در مورد آینده نزدیک متصل شده اند.

بیایید این سناریوی فرضی را در نظر بگیریم تا خطر سوء استفاده هوش مصنوعی از مرده را بهتر درک کنیم. مادربرگ یک زن 28 ساله درگذشت. او تصمیم می گیرد پیام های متنی و صوتی فرد متوفی را در یک برنامه ویژه آپلود کند. برنامه مورد بحث همچنین به او این امکان را می دهد که در هر زمان از طریق ویدئو با نسخه کلون شده مادربزرگ خود ارتباط برقرار کند.

پس از پایان دوره آزمایشی رایگان، زمان آن فرا رسیده است که هوش مصنوعی از مردگان سوء استفاده کند. در این زمان مادربزرگ داستان ما به طور غیر مستقیم سیگنال های تبلیغاتی مختلفی ارسال می کند. طبیعتاً فرد با این ربات ارتباط عاطفی قوی برقرار خواهد کرد. این امر همچنین باعث می شود که آنها بیش از حد معمول آسیب پذیر باشند و پیام های تبلیغاتی را راحت تر بپذیرند.

در این صورت کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از آسیب های روانی و اجتماعی، زمان مشخصی برای ارتباط با متوفی تعیین شود. پس از آن، هوش مصنوعی می تواند یک مراسم تدفین دیجیتالی را برای یک فرد انجام دهد. در سال 2018، چنین صحبت هایی ممکن است مضحک به نظر برسد. اما اخبار فناوری چند ماه اخیر نشان می دهد که باید به طور جدی به آن فکر کنیم.

به گفته کارشناسان، باید قوانینی در مورد میراث دیجیتالی افراد وضع شود تا دیگران از آن برای اهداف مالی خود استفاده نکنند. البته نمی توان انتظار داشت که استفاده از هوش مصنوعی از داده های متوفی به طور کامل ممنوع شود، اما حداقل می توان محدودیت های خاصی را تعیین کرد. به عنوان مثال، ربات های مرده (به استثنای شخصیت های تاریخی) هرگز نباید در رسانه های اجتماعی ظاهر شوند.

برخی از مردم نیز معتقدند که ربات های مرده باید به عنوان تجهیزات پزشکی طبقه بندی شوند. در برخی موارد آنها می توانند به یک فرد کمک کنند. اما سلامت روان باید در اولویت باشد. فردی را تصور کنید که هنوز از نظر دیجیتالی زنده است و در زندگی روزمره یک خانواده حضور دارد. آیا کودکان در درک غیبت فیزیکی یک فرد مشکل نخواهند داشت؟ آیا وابستگی شدید به دنیای هوش مصنوعی و مرده نمی تواند انسان را از زندگی اجتماعی محروم کند؟

مسئله غیرفعال کردن ربات مرده نیز مهم است. خانواده های بازماندگان متوفی همیشه نظر یکسانی ندارند. در این صورت چه کسی می تواند دفن دیجیتالی ربات را انجام دهد؟ یکی دیگر از مشکلات بزرگ مربوط به ترکیب هوش مصنوعی و افراد مرده این است که شرکت های مختلف در مورد ذخیره سازی داده های شخصی بسیار شفاف نیستند. در این صورت، احساسات و عواطف شما تنها می تواند ابزاری برای سود بردن دیگران باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا