نشست نقد و بررسی مستند «کدهای سیاه» به کارگردانی مجید روزگار روز گذشته 23 دی یک ماه پس از رونمایی، اولین نمایش آن در چهاردهمین جشنواره عمار با حضور کارگردان و پژوهشگر این اثر در سینما فلسطین برگزار شد.

مجید رستگار با اشاره به جنگ رسانه ای ایران و آمریکا در 44 سال گذشته گفت: با توجه به اینکه ایران در سال های اول انقلاب حوادث سریعی مانند جنگ با عراق، مبارزه با منافقین و… را تجربه کرد. فرصت و توانایی پرداختن به مشکل تسخیر لانه جاسوسی ضروری نبود.

وی با تاکید بر اینکه وقایع و داستان های مهمی از این واقعه است که هرگز نقل نشده است، افزود: امروز فقط می دانیم که سفارت آمریکا را تسخیر کرده ایم، در حالی که تسخیر لانه جاسوسی در سال 1332 سابقه دارد و دخالت آمریکا در ایران. و از آن به عنوان انقلاب دوم یاد می شود; از این ناآگاهی یک باور غلط ایجاد شده که انگار ما مقصریم در حالی که در هر کشوری جاسوسی ثابت شده و جاسوس را رها کرده اند.

این مستندساز با اشاره به جمله ای در پایان این مستند با عنوان «444 روز قصه داریم»، گفت: هر روز این دوره یک داستان است و از این ماجراها و ماجراهایی مانند فشار از بیرون، تلاش برای فرار است. و غیره می توان کتاب مستند ساخت. او سریال ها و فیلم هایی با زوایای مختلف تولید کرد و تاکنون در آمریکا 10 کتاب، مستند و داستان با این موضوع ساخته شده است.

مجید حسینی پژوهشگر مستند «کدهای سیاه» با اشاره به بخشی از این مستند گفت: امروز این اتفاق به برنامه درسی آمریکا تبدیل شده و یا در تئاتر اجرا می شود، به همین دلیل در پژوهش مستند، ما را دنبال می کنیم. نقد هنر انقلاب را مورد توجه قرار داد و با مروری بر موسیقی، تئاتر، بازی های رایانه ای تولید شده در این زمینه را امتحان کرد تا بگوییم غرب چگونه از منظر هنری فتح لانه جاسوسی را روایت کرده است.

وی افزود: حدود 80 مستند به طور ویژه در خارج از کشور با این موضوع ساخته شده است و تمرکز روی مستند بیشتر از موسیقی و تئاتر و سینما بوده است و نکات مفیدی در این مستندها وجود دارد و آمریکا می تواند از این طریق روایت دلخواه خود را بسازد. تولیدات بازدید.

وی با اشاره به اینکه آمریکا از روز اول با اختصاص یک پوشش خبری جداگانه این حادثه را گزارش می کند، افزود: در آمریکا دایره المعارف تصویری 1400 صفحه ای در قالب روزنامه روایت شده است، اما ما در ایران داریم. وارد هیچ یک از این موارد نشده است. صبح.

این محقق در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل مستندسازی این موضوع پس از 44 سال، توضیح داد: تا این لحظه که در اخبار نشسته ایم، افرادی که در این ماجرا حضور داشتند، سعی می کنند این اتفاق را به تصویر بکشند، مثلاً عکاس. رندی گودمن این جوان 35 ساله که در آن زمان در ایران به سر می برد، پس از گفت و گوی طولانی از مصاحبه خودداری کرد و درباره تصمیم خود برای انتشار کتابی در این زمینه گفت; همه دست اندرکاران این ماجرا در دانشگاه های مختلف جلساتی برگزار کرده اند و خاطرات و کتاب هایی منتشر کرده اند.

وی با انتقاد از این رویکرد و عدم توجه کافی به این موضوع حتی امروز یادآور شد: 6 ماه پیش کاخ سفید اسنادی درباره حادثه لانه جاسوسی منتشر کرد و در همان سند اعتراف کردند که سفارت آمریکا در ایران فعالیت جاسوسی داشته است اما ما مثل هم نیستیم چند صد صفحه از سند را توضیح نداده ایم.

حسینی با تاکید بر اینکه در این 444 روز اتفاقات قابل توجهی رخ می دهد، گفت: حدود 130 ایده برای مستند و ایده های سینمایی توسط تیم پژوهشی استخراج شده است که بسیاری از این تحقیقات را می توان برای تدریس در اختیار اساتید دانشگاه قرار داد، به عنوان مثال مواردی مانند دادگاه. ، زندان، خودکشی گروگان ها پس از بازگشت به آمریکا، تصادف اتوبوس در مسیر انتقال گروگان ها به شهرهای مختلف، ملاقات خانم تیمز با پسرش در ایران و عذرخواهی از ملت ایران به دلیل اقدام نظامی دولت کارتر می تواند موضوع تولیدات تخیلی باشد.

رستگار با اشاره به اینکه مخاطب حرف ها و دلایل طرف خارجی را می پسندد، گفت: برای روایت درست باید مستندی با واقعیت های درست ساخته شود و به دلیل غنای محتوا و آرشیو در این پروژه، این کار را نکردیم. اصلا برای مصاحبه رفت و از اسناد آمریکایی استفاده کرد. و از زبان آمریکایی به سراغ نقد آمریکا رفتیم و طبق اسناد آمریکایی ها این چیدمان جای هیچ تردیدی برای مخاطب باقی نمی گذارد. در این مستند سوژه های زیادی را بررسی کرده ایم که هر کدام به تنهایی می تواند سوژه مستندهای دیگر باشد.

این کارگردان با اشاره به چالش های پیش روی تولید اثر یادآور شد: 95 درصد تصاویر، متون پژوهشی و فیلم های آرشیوی به زبان انگلیسی بوده و این امر تدوین را سخت کرده، دوبله و گویندگی کار نهایی نیست و تفاوت می تواند با تصحیح دوبله و گویندگی احساس شود.

مستند «کدهای سیاه» به بررسی تسخیر لانه جاسوسی و زوایای کمتر دیده شده آن با اسناد و تصاویر آرشیوی آمریکایی می پردازد. این مستند برای اولین بار در چهاردهمین جشنواره فیلم عمار به نمایش درآمد.

۲۲۰۵۷

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *