اخبار روز

هشدار به دریافت کنندگان یارانه / این امر باعث تعلیق یارانه شما می شود


به گزارش مانیبان؛ پیش از این تصمیم، سرپرستان خانوارها صرف نظر از رتبه و جایگاه خود در دهک درآمدی، یارانه نقدی را دقیقاً در 21 ماه دریافت می کردند و مجاز بودند یارانه را به صورت کالایی خرج کنند یا از دستگاه های خودپرداز خارج کنند خودشون قدرت اراده اواخر سال گذشته دولت روال معمول را به هم زد و برای ایجاد انگیزه مضاعف اعلام کرد که یارانه نقدی یک تا سه دهم زودتر پرداخت می شود تا فرصت بیشتری برای بررسی و تصمیم گیری داشته باشیم.

یارانه نقدی سه ماه است که به همین شکل پرداخت می شود، اما گروهی وقتی متوجه شدند 21 ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، ترسیدند. برای رهایی از انواع دغدغه های مربوط به موضوع یارانه نقدی این مطلب را بخوانید. فروردین تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل عدم پرداخت یارانه نقدی فروردین توصیه می کنیم

تغییر زمان پرداخت یارانه نقدی بهمن سال گذشته اتفاق افتاد. طبقه بندی، طبقه بندی یا آنچه خود دولت ها آن را عشر خانوار می نامند نیز اصلاح شد، اما سازمان هدف به عنوان دریافت کننده اصلی پرداخت یارانه نقدی مدعی است که تغییرات ساختاری جدی صورت نگرفته است.

نظام رفاهی ایران در اوایل سال 1402 شاخص ها و معیارهای طبقه بندی خانوارها از جمله میزان درآمد و دارایی را تغییر داد. علاوه بر این، گزینه صدک با اعشار جایگزین شد تا معیارهای شناسایی مشمولان یارانه نقدی دقیق تر شود.

یارانه نقدی به ازای هر نفر پرداخت می شود. یارانه خانوارهای دهک اول، دوم و سوم تحت پوشش کمیته مددکاری یا مددکاری اجتماعی به ازای هر نفر 400 هزار تومان برآورد شده است. یارانه تشویقی در قالب اعتبار خرید نیز برای این گروه در نظر گرفته شده است. اگر از آن استفاده کنند، یارانه هر خانوار از دهک اول تا سوم به 620 هزار تومب می رسد.

یارانه خانوارهای دهک چهارم تا هفتم به ازای هر نفر 300 هزار تومان است و از آنجایی که آنها مجاز به استفاده از یارانه تشویقی هستند، در نهایت می توانند میزان یارانه دریافتی خود را به 520 هزار تومان برسانند. خانوارهای دهک هشتم و نهم حتی در صورت استفاده از کوپن، مشمول یارانه تشویقی نمی شوند و همچنان یارانه نقدی 300 هزار تومانی به ازای هر نفر به حساب آنها واریز می شود.

افزایش 45 درصدی یارانه در قالب طرح یارانه تشویقی قرار بود در دوره 17 اتفاق بیفتد. بهمن پارسال تا هفدهم. اردیبهشت ماه امسال به صورت موقت انجام می شود اما هنوز به طور رسمی توضیح نداده اند که آیا پرداخت یارانه تشویقی بعد از این تاریخ تمدید می شود یا خیر. هر خبر و تیتری که درباره ادامه پرداخت یارانه های تشویقی می بینید یا می خوانید، گمانه زنی بیش نیست.

گردش مالی برخی از کمک گیرندگان مربوط به حقوق شرکت است که باید در حساب شرکت باشد تا افراد از لیست دریافت کنندگان کمک هزینه حذف نشوند.

سال گذشته دو بار سرمایه دهک های مختلف ارزیابی و میزان درآمد خانوارها پایش شد. با افزایش سرمایه برخی خانوارها از لیست مشمولان یارانه حذف می شوند.

بخشی از گردش مالی برخی افراد مربوط به حقوق و دستمزد شرکت آنهاست و به طور کلی مدیریت ماهانه مبلغی را به حساب شخصی این افراد واریز می کند. این امر باعث افزایش سرمایه و گردش مالی در حساب های شخصی افراد و حذف آنها از لیست عشرهای یارانه ای می شود. بنابراین لازم است این تراکنش مالی با حساب شرکت و حق برداشت وام گیرندگان انجام شود.

امسال قبل شهریور میزان درآمد و میزان سرمایه خانوارها مورد بررسی و ارزیابی مجدد قرار می گیرد و برخی از خانوارها به دلیل افزایش ارزش دارایی از فهرست مشمولان یارانه حذف می شوند و ممکن است عشر برخی از آنها واگذار شود.

بر اساس خبری که چندی پیش ایسنا منتشر کرد، رییس مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایرانیان با اشاره به رکورد آخرین به روز رسانی تخریب منازل، گفت: با توجه به اینکه آخرین به روز رسانی تخریب منازل که در دی در ماه سال گذشته انجام شد و مرحله بعدی در اوایل شهریور ماه انجام خواهد شد.

علیرضا محمدی اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است اطلاعات ثبت شده، دقیق و موثق دریافتی از دستگاه‌های مختلف شمارش و گسترش خانوارها را سالی دو بار (هر ۶ ماه) به‌روزرسانی کند. . کند کردن

ادامه: با توجه به اینکه آخرین به روز رسانی اعشار در دی سال گذشته انجام شد، مرحله بعدی اوایل شهریورماه برگزار می شود.

محمدی با بیان اینکه مشمولان فعلی یارانه بر اساس آخرین به روز رسانی عشر یارانه خود را دریافت می کنند، افزود: افرادی که در سامانه ثبت نام نسبت به عشریه اعتراض و اعتراض کرده اند به تدریج توسط مرکز مطالعات و اطلاع رسانی بهزیستی ایرانیان مورد رسیدگی قرار می گیرند. زمان اجرای تغییرات در ماه سپتامبر است. به عبارت دیگر، عشر خانواده را نمی توان تا دوره به روز رسانی بعدی تغییر داد و پس از دریافت اطلاعات از ثبت اقتصادی و اجتماعی، مجدداً ارزیابی می شود.

رئیس مرکز اطلاعات و مطالعات بهزیستی ایران تصریح کرد: بر اساس آخرین به روز رسانی ها، 8 درصد از افرادی که تغییری در امحای خود داشته اند اعتراض ثبت کرده اند که در حال بررسی اعتراض و وضعیت آمار ثبت نام اقتصادی و اجتماعی هستیم و اگر اعتراض تایید می شود، در شهریور ماه اعمال می شود.

محمدی در بخشی دیگر از سخنان خود به طبقه بندی صدک خانوارها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در نظام حمایتی وزارت رفاه اجتماعی، سند هویت اقتصادی خانواده در هر یک از شاخص ها به صورت صدکی طبقه بندی شده است، به طوری که با توجه به مدل خودرو یا تعداد تراکنش های بانکی و درآمد، صدک وضعیت اقتصادی خانوار مشخص می شود و در نهایت این صدک ها میانگین صدک کل خانوار را نشان می دهد.

پرداخت یارانه نقدی طبق قانون بودجه و با کمک داده های آماری و اقتصادی انجام می شود. در نهایت، آزمون اندازه معیار نابودی خانوار است که حداقل دو بار در سال انجام می شود.

از نظر آماری دهک یک مفهوم نسبی و جمعیتی است و هر دهک یک دهم کل جمعیت کشور محاسبه می شود. جمعیت افراد حاضر در هر دهک درآمدی ثابت بوده و به طور متوسط ​​8.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می شود. بنابراین اگر در هر مرحله از آزمون، افراد دهک دهم را ترک کنند و به دهک های پایین بروند، به همان تعداد از دهک های پایین به دهک دهم اضافه می شود.

اعشاری تا بهمن 1402 معتبر بود و از آن به بعد معیار صدک را جایگزین کردند تا به گفته خودشان نتیجه خروجی آزمون دامنه دقیقتر باشد. آیا باید گفت هر صدم را باید یک صدم کل جمعیت کشور در نظر گرفت؟

استعلام در مورد دهک درآمد خانوار

استعلام عشر درآمد خانوار با مراجعه به سامانه پشتیبانی به نشانی hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است. پیگیری اعتراضات به دلیل عدم دریافت یارانه، درخواست عشریه درآمد و ثبت نام یارانه در این سایت.

اعشار یا صدک بر اساس آزمون اسکالر دو بار در سال انجام می شود و تا شش ماه پس از پایان هر دوره هیچ تغییری ایجاد نمی شود. هر خانوار می تواند یک بار روی گزینه درخواست ثبت نام کلیک کرده و به عدم دریافت یارانه اعتراض کند.

دلایل متعددی برای اعتراض به عدم دریافت یارانه و یا درخواست مالیات بر درآمد وجود دارد. به عنوان مثال، خانواده ای ماشین خود را در ابتدای سال فروخت، اما سیستم پشتیبانی، در زمان اولین آپدیت، یعنی ماه شهریور او هنوز هم آنها را صاحب ماشین می داند. مخالفش هم درست است.

به آزمون وسعت نیز داده های بانکی کمک می کند، زیرا شبکه شاپرک قادر است بر اساس حجم تراکنش های بانکی و دریافت وام یا سود بانکی، وضعیت اقتصادی خانواده را آشکار کند. برای دریافت سایر اطلاعات جزئی از سامانه آنلاین و به روز سازمان ثبت احوال درخواست کد ملی می شود. وضعیت احتمالی سبد سهام، سفرهای خارجی اعضای خانواده و … را به این معیارها اضافه کنید، سپس میانگین را بگیرید و در فرمول قرار دهید. شما قطعا آن را دریافت می کنید. بعید است که کسی بتواند از این فیلتر سختگیرانه و دقیق فرار کند، درست است؟

درصد یارانه بر چه اساسی است؟

صدک دقت تست اندازه گیری را افزایش می دهد، اما به گفته مسئولان نتیجه اولین آزمایش اندازه گیری در سال 1402 است. نبود منجر به حذف دریافت کنندگان کمک های نقدی می شود. تنها افرادی که از روش جدید صدک یارانه خوشحال خواهند شد کسانی هستند که به دهک بالاتر رفته اند و اکنون جزو پنج میلیون نفر دهک دهم یا پردرآمد محسوب می شوند.

صدک یارانه ها همچنین باعث جابجایی هفت میلیون نفر از جمعیت حدود 80 میلیونی مشمول یارانه نقدی بین دهک های مختلف شده است.

درصد یارانه معیارهای مختلفی دارد. یکی یکی از آنها ماشین است. پلیس راهنمایی و رانندگی هر شش ماه شماره و نوع خودرو را به نام ولی یا سایر اعضای خانواده به سامانه مددکاری اجتماعی ایران ارسال می کند.

ساختار خانوار یکی از سخت ترین و پیچیده ترین معیارها برای تعیین درصد یارانه محسوب می شود. از آنجایی که نسبت درآمد برای یک خانوار چهار نفره باید با یک خانوار دو نفره متفاوت باشد، مالکیت خودرو برای یک خانوار چهار نفره مانند مالکیت خودرو برای یک خانه چهار نفره محاسبه نمی شود . اطلاعات مندرج در این بخش بر اساس خوداظهاری به دست آمده و هیچ کس نمی تواند در آن دخالت کند مگر اینکه وجود داشته باشد. یکی انکار فرزندان یا مرگ و فقدان.

درصد یارانه بر اساس تراکنش های بانکی نیز پیچیده به نظر می رسد. گفته می شود از حدود 100 میلیون تراکنش، به ازای هر 50 میلیون تراکنش، آستانه خانوار یک درصد جابه جا می شود. شاید جدی نگیرید اما همین معیار در نیمه دوم سال گذشته باعث شد چندین خانوار از دهک های اول، دوم و سوم به دهک های چهارم به هشتم پرتاب شوند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا