دانستنی ها

هر آنچه که باید در مورد مسمومیت با کافئین بدانید

بعد- اگرچه میزان تحمل افراد متفاوت است، اما محدودیتی برای میزان کافئینی که افراد می توانند در سیستم خود داشته باشند وجود دارد. لرزش انگشتان و ضربان قلب سریع نشانه‌های رایجی هستند که نشان می‌دهند بیش از حد کافئین مصرف کرده‌اید. در موارد نادرتر، مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به وضعیتی به نام مسمومیت با کافئین یا مصرف بیش از حد کافئین شود. مسمومیت با کافئین زمانی اتفاق می‌افتد که فرد سطوح خطرناکی از کافئین در سیستم خود داشته باشد که باعث ایجاد طیفی از علائم ناراحت‌کننده و جدی مانند مشکلات تنفسی و تشنج می‌شود. موارد متعددی وجود دارد که افراد بر اثر مسمومیت با کافئین جان خود را از دست داده اند.

اگرچه نادر است، اما اگر فردی الکل را غیرمسئولانه مصرف کند، همیشه احتمال مسمومیت با کافئین وجود دارد. دانستن علائم و عواملی که خطر مصرف بیش از حد کافئین را افزایش می دهد می تواند در وهله اول به پیشگیری از آن کمک کند.

چقدر کافئین زیاد است؟

مسمومیت با کافئین چیزی بیشتر از سردرد ناشی از نوشیدن زیاد اسپرسو است، زمانی که شما بیش از حد کافئین مصرف می کنید اتفاق می افتد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده این حد را بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان سالم تعریف می کند. این معادل چهار یا پنج فنجان قهوه است. فقط بیش از 400 میلی گرم کافئین برای کشتن یا آسیب دائمی کسی کافی نیست. بزرگسالان در شرایط فیزیکی طبیعی احتمالاً از این میزان مصرف کافئین احساس اضطراب و تحریک پذیری می کنند. اثرات سمی‌تر مسمومیت با کافئین زمانی اتفاق می‌افتد که افراد 1200 میلی‌گرم کافئین از تقریباً 12 فنجان قهوه در بدن خود داشته باشند.

مسمومیت با کافئین می تواند از ناخوشایند تا تهدید کننده زندگی متغیر باشد. مسمومیت با کافئین انواع مختلفی از اثرات مضر جدی بر بدن دارد. «نیما مجلسی» مدیر سم شناسی پزشکی در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند می گوید: «اثرات محرک کافئین ریتم طبیعی قلب شما را مختل می کند و منجر به ضربان غیرطبیعی قلب و احتمال ایست قلبی می شود. علاوه بر این، افرادی که بیش از حد کافئین مصرف می کنند ممکن است مشکلات گوارشی مانند استفراغ و اسهال را تجربه کنند. مجلسی می‌گوید: «از آنجایی که قهوه باعث افزایش ادرار می‌شود، افرادی که کافئین بیش از حد در خونشان دارند، در معرض خطر دفع مواد معدنی ضروری به‌ویژه پتاسیم هستند.» سطوح پایین پتاسیم در خون یا هیپوکالمی می تواند به ماهیچه ها تا حد فلج احتمالی آسیب برساند، به دلیل ضعیف شدن ماهیچه های تنفسی باعث مشکلات تنفسی شود و از کارکرد کلیه ها جلوگیری کند. تعدادی از علائم مسمومیت با کافئین نیز آزاردهنده هستند. اضطراب، توهم، میگرن، تورم مغز و تشنج در موارد دیگر گزارش شده است. اگرچه بسیار نادر است، اما مسمومیت با کافئین می تواند کشنده باشد. بیشتر مرگ‌های تصادفی مرتبط با کافئین با مصرف بیش از یک دوز بالای قرص کافئین مرتبط است. قرص های کافئین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نمی شود. بنابراین دوزها در برندهای مختلف متفاوت است. اکثر قرص های کافئین حاوی حدود 300 میلی گرم کافئین هستند. بنابراین مصرف قرص دوم 400 میلی گرم بیشتر از مقدار کافئین توصیه شده است. مانند سایر مکمل ها، قرص های کافئین باید با احتیاط مصرف شوند. قرص‌ها سریع‌تر در بدن جذب می‌شوند و مقدار آن ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر عوارض جانبی قرار دهد.

اگر مشکوک به مصرف بیش از حد کافئین هستید، چه کاری باید انجام دهید؟

مجلسی می گوید: اگر بیش از چند بار ناراحت شدید و مشکوک به مسمومیت با کافئین شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. او می گوید که پزشکان می توانند از همودیالیز برای فیلتر کردن کافئین از خون استفاده کنند. اگر فردی در عرض یک تا دو ساعت مقادیر زیادی کافئین مصرف کرده باشد، پزشکان ممکن است زغال فعال را نیز تجویز کنند که به کافئین متصل شده و از جذب آن در روده جلوگیری می کند.

پزشکان همچنین داروهایی را برای تثبیت بیمار و درمان علائم جدی تجویز می کنند. به عنوان مثال، مجلسی می گوید: «بتابلوکرها و بنزودیازپین ها اغلب برای درمان مشکلات عصبی مانند توهم و تشنج تجویز می شوند.

چگونه از مسمومیت با کافئین جلوگیری کنیم؟

پزشکان توصیه می کنند میزان مصرف روزانه کافئین خود را کنترل کنید. قهوه منبع محبوبی از کافئین است، اما محصولاتی مانند چای سبز و نوشابه کاکائو می توانند مصرف کافئین شما را افزایش دهند. مجلسی نسبت به نوشیدنی های انرژی زا و پودرهای کافئین دار به دلیل غلظت بالای کافئین هشدار داد. هر دو محصول مکمل هستند و ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند و سایر محرک‌ها مانند گوارانا باشند. هنگامی که در مورد مصرف نوشیدنی کافئین دار خود تصمیم گرفتید، توصیه می شود که در طول روز آب بنوشید. هیدراته ماندن می تواند به جبران ویتامین های محلول در آب کمک کند زیرا کافئین ادرار آور است. داشتن غذا در معده، به ویژه یک وعده غذایی غنی از پروتئین و فیبر، می تواند به جذب کافئین در مدت زمان طولانی تری به بدن کمک کند. سپس، ممکن است پس از مصرف کافئین، عوارض جانبی کمتری نسبت به زمانی که آن را با معده خالی مصرف می‌کنید، تجربه کنید. به طور کلی می توان از مسمومیت با کافئین پیشگیری کرد. مهمترین چیز این است که به بدن خود و کارهایی که می تواند انجام دهد گوش دهید. بنابراین دفعه بعد که می خواهید یک نوشیدنی کافئین دار بنوشید، لحظه ای را در نظر بگیرید که آیا واقعاً نیاز به شارژ مجدد دارید یا بهتر است یک لیوان آب بنوشید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا