اخبار روز

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

نیروی دریایی ایالات متحده (USN) شاخه دریایی ارتش ایالات متحده و قدرتمندترین نیروی دریایی در جهان است. نیروی دریایی ایالات متحده که در سطح بین‌المللی در آب‌های عمیق اقیانوس باز عمل می‌کند، نیرویی آماده رزم است که مسئول دفاع از منافع کشور در آب‌های دور از خشکی است.

به گزارش روزیاتو، اگرچه تاریخ نیروی دریایی ایالات متحده به دوره استعمار بریتانیا برمی گردد، اما قدرت آن با سایر ناوگان دریایی در سراسر جهان قابل مقایسه بود تا اینکه در آغاز قرن گذشته شروع به ساخت کشتی های بزرگ و ترسناک کرد. نبود. چند ماه پس از اینکه یک خلبان غیرنظامی به نام یوجین الی نشان داد که چگونه می توان از این هواپیما برای نظارت و گشت زنی استفاده کرد، نیروی دریایی ایالات متحده اولین هواپیمای خود، Curtiss Model E A-1 Triad را دریافت کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده شروع به استفاده از این هواپیما می کند

پس از اینکه هواپیمای دریایی با موفقیت در کنار یک کشتی فرود آمد، سازنده هواپیما گلن کرتیس نیروی دریایی را در مورد مفید بودن آن متقاعد کرد. سپس کورتیس نشان داد که چگونه می توان هواپیما را با استفاده از جرثقیل بر روی یک قایق بارگذاری کرد و به آب بازگرداند.

اولین پایگاه هوایی نیروی دریایی ایالات متحده در خلیج پنساکولا، فلوریدا بود و در ژانویه 1914، پنج ماه قبل از شروع جنگ در اروپا افتتاح شد. در مواجهه با احتمال حملات زیردریایی های آلمانی به کشتی های آمریکایی در سال 1916، نیروی دریایی ایالات متحده ایجاد ایستگاه های هوایی در پایگاه های دریایی در امتداد ساحل را توصیه کرد.

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

عصر ناوهای هواپیمابر

پس از اینکه برنامه ریزان نظامی در جنگ جهانی اول به اهمیت داشتن نیروی هوایی پی بردند، شروع به جستجوی راه های اضافی برای استفاده از هواپیما در کشتی ها کردند. اگرچه نیروی دریایی امپراتوری ژاپن ناو هواپیمابر هوشو مانند را در سال 1922 به آب انداخت، اولین ناو هواپیمابر هدفمند HMS Hermes بود که در سال 1924 به فضا پرتاب شد. این کشتی‌ها و کشتی‌های مشابه ساخته شده بعداً به عنوان ناوگان حمل و نقل شناخته شدند.

پس از معرفی ناوهای هواپیمابر، جنگ دریایی وارد مرحله جدیدی شد و کشتی ها دیگر مجبور نبودند برای قدرت به تفنگ های بزرگ خود متکی باشند. تطبیق پذیری یک ناو هواپیمابر برای اولین بار در سال 1940 نشان داده شد که هواپیمای HMS Illustrious سه ناو جنگی ایتالیایی را در خلیج تارانتو در جنوب ایتالیا غرق کرد.

پس از حمله غافلگیرانه ژاپن به پرل هاربر در 7 دسامبر 1941 با شش ناو هواپیمابر، مشخص شد که جنگ دریایی وارد مرحله جدیدی شده است. در تلافی حمله ژاپن، نیروی دریایی ایالات متحده به 600 مایل (1000 کیلومتر) خاک اصلی ژاپن حمله کرد و 16 بمب افکن B-25 را از عرشه ناو یو اس اس هورنت برای حمله به توکیو در 18 آوریل 1942 پرتاب کرد.

از زمان جنگ جهانی دوم، ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی ایالات متحده در جنگ کره، جنگ ویتنام و درگیری های مختلف در خاورمیانه شرکت کرده اند.

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

هواپیمای فعلی نیروی دریایی آمریکا

هواپیمای آموزشی نیروی دریایی آمریکا

Beechcraft T-34 Mentor: برگرفته از مدل 35 Bonanza. T-34 Mentor یک هواپیمای تک موتوره است که از اواخر دهه 1940 برای آموزش خلبانان استفاده می شود.

نورثروپ اف-5: اف-5 در اواخر دهه 1950 توسط نورثروپ توسعه یافت و یک جنگنده برتری هوایی و هواپیمای سبک حمله زمینی است. نیروهای ویژه نیروی دریایی و تفنگداران دریایی ایالات متحده از F-5 به عنوان یک هواپیمای آموزشی در نقش دشمن استفاده می کنند.

McDonnell Douglas T-45 Goshawk: زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده به دنبال یک جت آموزشی جدید برای جایگزینی T-2 Buckeye و TA-4 Skyhawk خود در اواخر دهه 1970 بود، مک دانل داگلاس و British Aerospace (BAe) یک نسخه ساختند. آنها دریای شاهین را انتخاب کردند.

Northrop T-38 Talon یک هواپیمای آموزشی مافوق صوت دو سرنشینه و دو موتوره است که برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) طراحی و ساخته شده است. نیروی دریایی همچنین از Northrop T-38 Talon در مدرسه خلبانی خود در رودخانه پتوکسنت مریلند استفاده می کند.

Beechcraft T-6 Texan II: Beechcraft T-6 Texan II بر اساس Pilatus PC-9 سوئیسی ساخته شده است و یک توربوپراپ تک موتوره است که برای آموزش هوانوردی دریایی استفاده می شود.

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

هواپیمای ترابری نیروی دریایی آمریکا

Bell Boeing V-22 Osprey: بل بوئینگ V-22 Osprey یک هواپیمای نظامی چند منظوره تیلتروتور با قابلیت های VTOL و STOL است که ترکیبی از قابلیت های حمل هوایی یک هلیکوپتر با عملکرد کروز یک توربوپراپ است.

لاکهید C-130 هرکول: هواپیمای لاکهید C-130 هرکول که در اصل به عنوان یک هواپیمای نظامی، پزشکی و حمل بار طراحی شده بود، هواپیمای چهار موتوره توربوپراپ لاکهید C-130 برای انواع ماموریت ها از جمله سوخت گیری هوایی استفاده می شود. نیروی دریایی ایالات متحده قبلاً با C-130 بر روی یک ناو هواپیمابر بلند شده و فرود آمده است، اما این هواپیما هرگز در کشتی استفاده نشده است.

C-38A Courier: این هواپیما در دست غیرنظامیان به عنوان هواپیمای گلف استریم G100 شناخته می شود، اما نیروی دریایی ایالات متحده از C-38A Courier به عنوان هواپیمای پشتیبانی آزمایشی و ارزیابی استفاده می کند.

C-40 Clipper: نسخه نظامی بوئینگ 737NG که توسط نیروی دریایی به عنوان هواپیمای باری و مسافربری استفاده می شود.

C-26 Metroliner: C-26 Metroliner Fairchild یک هواپیمای توربوپراپ دو موتوره است که توسط نیروی دریایی برای حمل و نقل سریع بار و مسافر استفاده می شود.

C-20 Grey Ghost: C-20 Grey Ghost یک نسخه نظامی از Gulfstream IV است که نیروی دریایی از آن برای حمل و نقل VIP استفاده می کند.

C-12 Huron: Beechcraft C-12 Huron یک نسخه نظامی از هواپیمای توربوپراپ دو موتوره Beechcraft Super King Air است که نیروی دریایی از C-12 Huron برای پشتیبانی سفارت، تخلیه پزشکی و به عنوان یک هواپیمای باری و مسافربری سبک استفاده می کند.

گرومن C-2 Greyhound: C-2 Greyhound یک هواپیمای باری دو موتوره و بال بلند است که توسط نیروی دریایی برای تحویل محموله، پست و انتقال مسافران به ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی استفاده می شود.

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

هواپیمای گشت دریایی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا

لاکهید P-3 Orion: بر اساس هواپیمای L-188 Electra لاکهید، P-3 Orion یک هواپیمای ضد زیردریایی ضد زیردریایی توربوپراپ چهار موتوره و هواپیمای نظارت دریایی است که برای نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده است.

بوئینگ P-8 Poseidon: برگرفته از بوئینگ 737-800 غیرنظامی، P-8 Poseidon توسط نیروی دریایی به عنوان یک هواپیمای گشت دریایی و شناسایی استفاده می شود.

هواپیمای جنگ الکترونیک نیروی دریایی آمریکا

EP-3 Orion: Lockheed EP-3 نسخه ای از P-3 Orion با تشخیص سیگنال الکترونیکی است. نیروی دریایی از EP-3 به عنوان یک هواپیمای رهگیر ارتباطات استفاده می کند.

EA-18 Growler: این هواپیمای نظامی نسخه حامل هواپیمای دو سرنشین Boeing F/A-18F Super Hornet است. نیروی دریایی از AE-18 Growler برای پارازیت تاکتیکی و حفاظت الکترونیکی نیروهای ایالات متحده در سراسر جهان استفاده می کند.

E-6 Mercury: هواپیمای Boeing E-6 Mercury بر اساس بوئینگ 707-300 ساخته شده و به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل هوابرد عمل می کند.

نیروی دریایی آمریکا چند هواپیما و چه انواعی دارد؟ (+عکس)

هواپیمای آواکس نیروی دریایی آمریکا

Northrop Grumman E-2 Hawkeye: این پرنده یک هواپیمای حامل هشدار اولیه تاکتیکی هوابرد است که قادر به عملیات در هر شرایط آب و هوایی است.

هواپیمای جنگنده نیروی دریایی آمریکا

F/A-18E/F Super Hornet: بوئینگ F/A-18E/F سوپر هورنت مجموعه ای از هواپیماهای جنگنده چند منظوره مافوق صوت است.

F-35 Lightning II: F-35 Lightning II لاکهید مارتین نسخه دریایی F-35 Lightning است که با نام F-35C شناخته می شود. F-35C یک هواپیمای جنگنده تک موتوره همه کاره، رادارگریز، برخاست کوتاه، فرود عمودی (STOVL) است که می تواند برای ماموریت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گزارش ها، تا 18 جولای 2023، تعداد کل هواپیماها و هلیکوپترهای عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده 4012 بوده است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا