اخبار روز سینما

نگاهی به سه شخصیت متفاوت «پرویز» از سینمای ایران که به لطف بازی درخشان بازیگرانشان به بهانه اکران اینترنتی «پرویز خان» در یادها ماندگار شدند. این «پروز» جذاب.

در سینمای ایران سه شخصیت جذاب و خاطره انگیز به نام پرویز را می یابیم. شخصیت های کاملا متفاوتی که با همین نام ها در ذهن ما باقی می مانند. اولی پرویزی است که ساخته مجید برزگر است و بازی درخشان لوون هفتوان جان خاصی به آن بخشیده است. دومی فیلم پرویز دیوانبیگیآذر، شهدخت، پرویز و دیگران” که بهروز افخمی به مهدی فخیم زاده سپرد و او سعی کرد در این نقش بسیار ملموس ظاهر شود. اکنون که سعید پورصمیمی با کارنامه درخشان خود در نقش پرویز دهداری در فیلم “پرویز خان” ظاهر شده است. جایگاه ویژه ای در سینما بار دیگر قدرت بازیگری خود را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ریمینو، «پرویز خان» یکی یکی از آثار موفق جشنواره چهل و دوم فیلم فجر و بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری بود. یکی یکی از دارایی های اصلی آن محسوب می شد. این فیلم در نوروز امسال اکران شد و به زودی به صورت آنلاین از شبکه تلویزیونی خانگی پخش خواهد شد. به این بهانه نگاهی می اندازیم به سه سینمای مختلف ایران و ویژگی های مهم آنها.

پرویز مجید برزگر 1391

زندگی لون هفتوان در نقش «پرویز» در نمایی از فیلم «پرویز»

نقش بازیگری پرویز. : لوون هفتوان

مختصات نقش: محور اصلی فیلم مردی میانسال به نام پرویز است. او شغل خاصی ندارد و در پنجاه سالگی هنوز با پدرش زندگی می کند. او بی آزار و قابل اعتماد است و همه اهالی شهر او را دوست دارند و او را خدمتی برای فرزندان خود انتخاب کرده اند. پرویز مسئول جمع آوری پول از واحدهاست و در زمان بیکاری در خشکشویی کار می کند. زندگی او روال خاصی دارد و این نظم طبیعی با تصمیم پدرش برای ازدواج مجدد تغییر می کند. پدر از پرویز می خواهد که خانه ای پیدا کند و شهرک را ترک کند. وقتی به خانه جدید می رود ارتباطش با همسایه های شهر قطع می شود و همه کسانی که همیشه به او اعتماد داشته اند او را «دیگری» می دانند و اجازه ورود به شهرک را نمی دهند. پرویز که بی گناه مجازات شده بود، شورش می کند و ابتدا سگ ها و گربه های شهر را می کشد و سپس تصمیم می گیرد صاحب و پدرش را بکشد.

ویژگی بازی : لوون هفتوان اولین بار با بازی در فیلم «پرویز» به مردم معرفی شد. او به دلیل شرایط جسمانی برای این نقش بسیار مناسب بود. هنگام راه رفتن نفس نفس می زد و چهره اش آنقدر مهربان و ساده به نظر می رسید که همه بدون استثنا به او اعتماد داشتند. به همین دلیل وقتی مهربانی و ظلم او با رفتار شیطانی و تحقیرآمیز دیگران مواجه شد، توانستیم وضعیت او را کاملاً درک کنیم و به او حق بدهیم که از همه کینه به دل بگیرد. لوون به درستی تغییر شخصیت پرویز را از فردی آرام به فردی سرکش ترسیم کرده بود و با نگاه و لحن صدایش این تغییرات را نشان داد.

آذر، پرویز، شهدخت و دیگران بهروز افخمی 1392

فیلم
مهدی فخیم زاده در نقش «پرویز» دیوانبیگی در نمایی از فیلم «آذرشهدخت، پرویز و دیگران»

نقش بازیگری پرویز. : مهدی فخیم زاده

مختصات نقش : پرویز دیوانبیگی بازیگر بزرگ و سرشناس سینما است که در خانواده اش از شأن خاصی به شمار می رود. وقتی به همسرش پیشنهاد بازیگری می‌شود، مخالفت می‌کند، اما با وجود مخالفت‌ها، همسرش نقش مقابل او را بازی می‌کند و آنقدر درخشان به نظر می‌رسد که همه مجلات برای مصاحبه به سراغش می‌آیند. پرویز از توجهی که به همسرش می شود ناراحت می شود و از دست او عصبانی می شود. آمدن دخترش و شنیدن مشکلات او ماجرا را به سمت دیگری می برد و از پرویز شخصیتی آرامتر و مسئولیت پذیرتر می سازد.

ویژگی بازی : در نیمه اول فیلم با فخیم زاده در نقش پرویز آشنا می شویم، شخصیتی مغرور و سپاسگزار که چه در محل کار و چه در خانه به همه نگاه می کند، اما بعداً وقتی احساس می کند همسرش رقیبی برای او شده است. عملکرد تغییر می کند و او پرخاشگر و حسود به نظر می رسد. ظرف می اندازد و زندگی اش را خراب می کند تا نشان دهد موقعیتش تحت تأثیر قرار نگرفته است. سبک بازی فخیم زاده به محض ورود دخترش تغییر می کند و او از مشکلاتی که در زندگی تجربه کرده باخبر می شود. حالا او از حالت معمول خود فاصله می گیرد و رفتار منطقی تری نشان می دهد. نحوه رفتار او با شاهدخت نیز تغییر می کند و انگار دیگر بازیگری برایش اهمیت چندانی ندارد. در واقع با سه ژانر متفاوت از اجرای او مواجه هستیم که بخش قابل توجهی از جذابیت فیلم را همین تغییرات در اجرای فخیم زاده شکل می دهد.

پرویز خان علی ثقفی ۱۴۰۲

فیلم
سعید پور صمیمی در نقش “پرویز” دهداری در نمایی از فیلم “پرویز خان”

نقش بازیگری پرویز. : سعید پورصمیمی

مختصات نقش : «پرویزخان» بخشی از زندگی پرویز دهداری مربی محبوب تیم ملی ایران در دهه 60 و 70 را روایت می کند و به ماجرای اختلاف او با ستاره های مطرح تیم ملی می پردازد. با بازگشت ملی پوشان از سئول، 14 بازیکن به دلیل حضور دهداری و استعفا نامه خود را امضا کردند. یکی یکی از مهم ترین اتفاقات فوتبال آن دوران بود. پرویز دهداری مقابل همگان ایستاد و سعی کرد تیم جدیدی از جوانان مستعد فوتبالی تشکیل دهد که هنوز فرصت نشان دادن قدرت خود را پیدا نکرده اند. او با مشکلات فراوان توانست تیم را آماده کند و آن را به موفقیت برساند.

ویژگی بازی : سعید پورصمیمی جدا از بحث شباهت، توانسته رفتار و حرکات پرویزخان را از نحوه راه رفتن و نشستن گرفته تا حالات چهره و… به تصویر بکشد و جدیت و لجبازی او را در عین مهربانی شما به تصویر بکشد. انتخاب سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری انتخاب هوشمندانه ای است. هم از نظر شباهت چهره و سن و البته تبحر پورصمیمی در بازیگری بهترین گزینه ای است که از عهده این نقش بر می آید. بیشتر اوقات او را با یک کت بلند کرم رنگ و کلاه قهوه ای بر سر می بینیم. درست مانند تصاویری که در بیشتر عکس های باقی مانده پرویز دهداری از آن دوران دیده ایم. همین لباس ها شباهت بین آنها را بیشتر کرده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا