دانستنی ها

نوشیدنی های مفید و مضر برای سوزش سر دل

سوزش سر دل زمانی رخ می دهد که اسفنکتر تحتانی مری (دریچه بین مری و معده) ضعیف یا ناکارآمد شود و اسید معده به مری برگردد.

به گزارش دیجی کالامگ، سوزش سر دل زمانی رخ می دهد که اسفنکتر تحتانی مری (دریچه بین مری و معده) ضعیف یا بی اثر شود و اسید معده به مری برگردد.

اگر این مشکل هر چند وقت یکبار رخ دهد به آن «ریفلاکس اسید» و اگر مزمن و طولانی مدت باشد به آن «ریفلاکس معده به مری» (GERD) می گویند. درمان سوزش سر دل اغلب شامل دارو، تغییر شیوه زندگی و تغییرات رژیم غذایی است.

شواهد نشان می دهد که نوشیدنی ها تاثیر زیادی بر علائم این بیماری دارند. به همین دلیل این مطلب را از دیجی کالا مگ اختصاص دادیم تا بهترین و بدترین نوشیدنی ها را برای سوزش سر دل به شما معرفی کنیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کدام نوشیدنی برای سوزش معده مفید است؟

9 نوشیدنی زیر باعث سوزش سر دل نمی شوند اما ممکن است به کاهش علائم آن کمک کنند:

1. آب

نوشیدن آب برای حفظ سلامتی شما حیاتی است. آب به دستگاه گوارش و هضم غذا کمک می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که اسید را از مری پاک می کند، از رفلاکس اسید بعد از غذا جلوگیری می کند و به درمان سرفه های مرتبط با GERD کمک می کند. PH آب هفت است، یعنی این نوشیدنی نه اسیدی است و نه قلیایی، بلکه خنثی است.

۲. شیر کم چرب یا بدون چربی

شیر پرچرب اسفنکتر تحتانی مری را شل می کند و حرکت معده را کاهش می دهد و به غذا اجازه می دهد مدت بیشتری در معده بماند. در نتیجه، علائم ریفلاکس ممکن است پس از مصرف دارو بدتر شود. در مقابل، شیر کم چرب یا بدون چربی با عمل به عنوان یک بافر موقت بین پوشش معده و اسید معده، سوزش سر دل را تسکین می دهد.

ماست کم چرب نیز گزینه خوبی برای سوزش سر دل است زیرا خواص تسکین دهنده ای مانند شیر دارد. همچنین حاوی پروبیوتیک هایی است که به هضم غذا کمک می کند.

3. آب میوه و سبزیجات غیر اسیدی

در مورد نوشیدنی های سالم برای سوزش سر دل، باید به سبزیجات و میوه ها اشاره کرد. آب میوه ها و سبزیجات اسیدی مانند گوجه فرنگی، پرتقال و آناناس مری را تحریک می کند و سوزش سر دل را تشدید می کند. بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری بهتر است از آب سبزیجات و میوه های دیگر مانند کلم، هویج، کرفس، گرم، گلابی و آلوئه ورا استفاده شود.

4. نوشیدنی گرم گیاهی

چای ها به دلیل داشتن آب زیاد می توانند به رقیق شدن اسید معده کمک کنند. بهترین چای برای سوزش سر دل شامل:

چای زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است، فشار روی اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می دهد و به تخلیه معده کمک می کند.

چای ریشه شیرین بیان: ریشه شیرین بیان غشای مخاطی مری را تقویت می کند و از مری در برابر اسید معده محافظت می کند.

چای بابونه: بابونه دارای خواص ضد التهابی است و از این رو می توان چای آن را بهترین نوشیدنی برای سوزش سر دل نامید.

برای تهیه چای یک قاشق چایخوری از گیاهان فوق را در یک لیوان آب داغ بریزید. اگر از برگ یا برگ گیاه استفاده کنید، چای شما بعد از 5 تا 10 دقیقه آماده می شود. اگر به ریشه گیاه برسید، آماده شدن چای 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. در صورت تمایل می توانید مقداری عسل به چای خود اضافه کنید. عسل خاصیت ضد التهابی دارد و التهاب مری را کاهش می دهد.

برخی از گیاهان ممکن است تأثیر منفی بر بیماری های شما داشته باشند یا اثربخشی داروهای شما را تغییر دهند. قبل از افزودن یک چای خاص به رژیم غذایی خود، در مورد فواید و عوارض جانبی آن با پزشک خود مشورت کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف چای نعناع پرهیز کنید زیرا این گیاه علائم رفلاکس را تشدید می کند.

5. شیر گیاهی

برای کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند یا در هنگام مصرف لبنیات دچار سوزش سر دل می شوند، شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر نارگیل، شیر جو دوسر و شیر بادام گزینه خوبی هستند. زیرا این محصولات به طور کلی چربی کمتری نسبت به لبنیات حیوانی دارند.

توجه داشته باشید که ماده ای به نام کاراگینان به برخی از نوشیدنی های غیر لبنی و شیرهای گیاهی اضافه می شود که می تواند منجر به علائم گوارشی مانند نفخ و التهاب شود. اگر از رفلاکس اسید رنج می برید، بهتر است از محصولات حاوی این افزودنی دوری کنید.

6. آب نارگیل

آب نارگیل شیرین نشده را می توان بهترین نوشیدنی برای سوزش سر دل نیز نامید. آب نارگیل منبع خوبی از الکترولیت های مفید مانند پتاسیم است. همچنین به حفظ تعادل pH در بدن کمک می کند، که برای کنترل رفلاکس اسید بسیار مهم است.

کدام نوشیدنی برای دل درد مضر است؟

برخی نوشیدنی ها می توانند سوزش سر دل را تشدید کنند. اگر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید یا می خواهید از آن پیشگیری کنید، از نوشیدنی های زیر اجتناب کنید:

1. نوشیدنی های کافئین دار

قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار به عنوان محرک سوزش سر دل شناخته شده اند. اعتقاد بر این است که کافئین اسفنکتر تحتانی مری را شل می کند و رفلاکس اسید را بدتر می کند. با این حال، باید توجه داشت که نتایج تحقیقات در مورد رابطه بین کافئین و سوزش سر دل متناقض است.

در یک مطالعه، محققان رابطه بین مصرف قهوه، چای، نوشابه، شیر، آب و آبمیوه و علائم رفلاکس را در زنان بدون سابقه GERD بررسی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که نوشیدن 6 وعده قهوه، چای و نوشابه در روز علائم رفلاکس را افزایش می دهد و جایگزینی 2 وعده از این نوشیدنی ها با آب به کاهش علائم کمک می کند. با این حال، مطالعه دیگری هیچ ارتباطی بین مصرف چای و قهوه و علائم رفلاکس نشان نداد.

2. آب برخی از میوه ها و سبزیجات

مرکبات باعث تحریک سوزش سر دل می شوند زیرا فشار اسفنکتر تحتانی مری را کاهش می دهند و تخلیه معده را به تاخیر می اندازند و باعث می شوند غذا برای مدت طولانی در معده بماند. از سوی دیگر، غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی حاوی اسید سیتریک هستند که می تواند پوشش مری را تحریک کند. اسید سیتریک گاهی اوقات به عنوان شیرین کننده به برخی از نوشیدنی ها اضافه می شود. بنابراین لازم است قبل از خرید این محصولات برچسب آنها را به دقت مطالعه کنید.

بدترین نوشیدنی ها برای سوزش سر دل عبارتند از:

– آب پرتقال

– آب لیمو

– آب گریپ فروت

– آب نارنگی

– آب آناناس

– آب گوجه

3. نوشابه های گازدار

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار سوزش سر دل را تشدید می کنند. بسیاری از مطالعات ارتباطی بین مصرف نوشابه و افزایش خطر رفلاکس پیدا کرده اند. زیرا این محصولات باعث نفخ و افزایش فشار بر اسفنکتر تحتانی مری می شوند. با این حال، نتایج تحقیق قطعی نیست. به عنوان مثال، در یک مطالعه، محققان هیچ ارتباطی بین مصرف نوشابه و GERD پیدا نکردند.

4. الکل

به افراد مبتلا به سوزش سر دل توصیه می شود از نوشیدنی های الکلی دوری کنند زیرا الکل بر اسفنکتر تحتانی مری تأثیر می گذارد و باعث رفلاکس اسید می شود.

زمان مراجعه به پزشک است

اگر علائم رفلاکس اسید با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی از بین نرفت، با پزشک خود صحبت کنید. در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

– کاهش وزن ناخواسته

– درد قفسه سینه

– از دست دادن اشتها

– حالت تهوع یا استفراغ

– مدفوع خونی یا مدفوع قیری سیاه

اگر رفلاکس اسید یا GERD درمان نشود، می تواند عوارض زیادی از جمله ازوفاژیت (التهاب مری) و مری بارت (تغییر در پوشش مری که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد) ایجاد کند.

آخرین کلمه

به یاد داشته باشید که هیچ دو نفر شبیه هم نیستند. نوشیدنی که برای یک نفر مفید است ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند. از سوی دیگر، برخی از افراد ممکن است در اثر برخی نوشیدنی ها دچار سوزش سر دل شوند، اما بدن شما بدون هیچ مشکلی می تواند آنها را تحمل کند. در بیشتر موارد، شما باید بهترین و بدترین نوشیدنی ها را برای سوزش سر دل خود از طریق آزمون و خطا پیدا کنید. اما شواهد نشان می دهد که اکثر افراد مبتلا به این بیماری می توانند از آب، شیر کم چرب، شیر گیاهی، آب نارگیل و زنجبیل استفاده کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا