اخبار روز

نمی خواهد با این شرایط وام 350 میلیونی به خانوار/ ضامن بدهد


مجید جودی بیان کرد: به ازای هر واحد آسیب دیده ناشی از آتش سوزی روستای امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت 350 میلیون تومان وام مسکن روستایی ارائه می کنیم.

به گزارش مانیبان به نقل از فردا نیوز، دیروز هفدهم اردیبهشت ماه ماه در حاشیه بازدید از روستای امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت در گفتگو با خبرنگاران با ابراز تأسف از حادثه آتش سوزی در روستای امامزاده ابراهیم گفت: متاسفانه آتش سوزی های این روستا قدمتی طولانی دارد و زمانی باز هم چند تن از هموطنان جان و اقتصاد خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان یک دستگاه اجرایی دولت مسئولیت بازسازی واحدهای آسیب دیده را بر عهده دارد، تصریح کرد: امروز با مردم امامزاده ابراهیم تماس گرفتیم تا از نزدیک در جریان این حادثه قرار بگیریم. این شهرک دارای ویژگی خاصی است و زندگی، معیشت و اقتصاد ساکنان آن به هم گره خورده است و واحدهای مسکونی نه تنها محل سکونت و دارای منزلت وسیله زندگی هستند.

معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن کشور ابراز امیدواری کرد که زندگی و معیشت اهالی امامزاده ابراهیم هر چه زودتر آغاز شود و گفت: تا زمانی که مصوبات لازم از هیات حاکمه اخذ نشود کار را آغاز خواهیم کرد. بازسازی و خوشبختانه کار نقشه برداری واحدها توسط بنیاد مسکن استان به پایان رسیده و از فردا عملیات آواربرداری را آغاز می کنیم.

جودی از تامین 350 میلیون تومان مسکن روستایی (پنج درصد) برای واحدهای آسیب دیده این روستا خبر داد و تاکید کرد: به ازای هر واحد خسارت دیده 350 میلیون تومان وام می دهیم و پس از اخذ مصوبات دیگر از هیات حاکمه، تکمیل می شود. کار بازسازی که انجام می دهیم

وی با بیان اینکه با همکاری و مشارکت مردم تا هفت ماه آینده عملیات بازسازی را به پایان خواهیم رساند، تصریح کرد: کار سختی نیست و با تلاش مردم و مسئولان محقق می شود.

معاون بنیاد بازسازی مسکن از همه مسئولان خواست تا برای بازگشت زندگی، اقتصاد و معیشت به مردم تلاش کنند و خاطرنشان کرد: علاوه بر تسهیلات، منتظر تصویب یارانه ها هستیم. البته برای تسریع در کار از وام مسکن روستایی کمک گرفتیم و به زودی تسهیلات تکمیلی دریافت خواهیم کرد.

وی با اشاره به دستور دولت برای اخذ ضمانت نامه زنجیره ای در پرداخت تسهیلات مسکن روستایی، گفت: با بانک هایی که با ضمانت های زنجیره ای با سهولت بیشتری برخورد می کنند، همکاری خواهیم کرد. در صورت کمبود سهمیه وام مسکن روستایی در گیلان از سهمیه سایر استان ها کمک خواهیم گرفت.

داریوش بلدی معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن روستایی نیز در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر لزوم احداث سایت بر اساس دستورالعمل طرح هادی این روستا اظهار داشت: طرح هادی امامزاده ابراهیم شفت محدوده تفکیک شهرک را 120 متر مشخص کرده است و لذا باید در کمیته مربوطه تصمیم گیری در مورد طرح هادی و کاهش حد تفکیک شود تا ساکنین بتوانند ساخت و ساز را انجام دهند.

وی مساحت روستای امامزاده ابراهیم را در بازنگری طرح هادی 35 هکتار دانست و افزود: 16.5 هکتار از اداره کل منابع طبیعی استان سند مالکیت گرفته ایم که واگذار می کنیم. عنوان مالکیت به زودی به مردم

معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن با اشاره به هویت معماری شهرک مذکور که بر پایه چوب است، گفت: تلاش می کنیم در طراحی های جدید هم هویت بومی و هم هویت اقلیمی منطقه حفظ شود و از حوادث مشابه جلوگیری شود. .

حذف ضامن وام مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی از مکاتبه ای با بانک مرکزی برای حذف ضامن رسمی برای دریافت اعتبار سپرده مسکن خبر داد. یعنی مردم باید بتوانند وام مسکن بدون وثیقه بگیرند. اما دبیر کانون بانک های خصوصی معتقد است تنها با ضمانت خود دولت می توان ضامن را برداشت!

لیست وعده های عجیب دولت سیزدهم بی پایان است; از ساخت 100 خانه در ساعت تا ایجاد یک میلیون شغل، کاهش 50 درصدی هزینه های درمان، مهار بازار ارز و رایگان شدن اینترنت برای پایین ترین دهک های جامعه.

حالا معاون وزیر راه و شهرسازی وعده ها را دید و گفت تلاش می کند کاری کند که برای دریافت وام مسکن ضمانت لازم نباشد.

از روزی که بحث وام مسکن در شبکه بانکی مطرح شد، هر روز انبوهی از شکایات مردم به راه افتاد. افرادی که نتوانستند وام مسکن بگیرند.

فارغ از بهانه های عجیبی که گهگاه در اعطای وام اجاره ای در شعب بانک ها به چشم می خورد، از همان روز اول مشکل اساسی برای متقاضیان وام سپرده مسکن وجود داشت. سازماندهی ضامن رسمی.

از یک سو مردم معتقد بودند که بانک ها برای جلوگیری از اعطای این وام، ضمانت های قوی می خواهند. از سوی دیگر بانک‌ها ضمانت‌های مورد نیاز خود را در چارچوب قوانین و مقررات و بخشنامه‌های بانک مرکزی عنوان کردند. اما سخت گیری یا سستی بانک ها یا حتی شعب یک بانک ممکن است در این زمینه متفاوت باشد.

یکی دیگر از جنبه هایی که بانک ها به آن اشاره کردند این بود که دغدغه دریافت تسهیلات و منظم بودن پرداخت کارمزد مشتریان را دارند. در واقع نباید از بانک انتظار داشت که با سهولت بیش از حد خود، خود را در معرض ریسک اعتباری و در نتیجه ریسک نقدینگی قرار دهد.

حالا اما با توجه به صحبت های جدید خود، معاون وزیر راه و شهرسازی سعی کرده یک شبه از مسیر صدها نفر و البته متخصصان بانکی جایگزینی ضمانت های مدرن با سنتی عبور کند.

وی در خصوص مشکل بسیاری از متقاضیان وام اجاره ای با بیان اینکه ضمانت نامه رسمی ندارند گفت: در زمان تصویب تسهیلات سعی کردند با حداقل تضمین های ممکن وام را پرداخت کنند. موضوعاتی مانند سهام یا هر وثیقه احتمالی باید به عنوان وثیقه ارائه شود اما موضوع معرفی ضامن رسمی یکی این یکی از دغدغه های متعدد متقاضیان است که به ما منتقل می شود.

محمودزاده تاکید کرد: موانع باید از طریق بانک مرکزی کنترل شود. برای معافیت از ارائه ضامن رسمی مکاتبه کرده ایم و در جلسه ای که در هفته جاری با حضور رئیس و کارشناسان ذیربط بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد، مجدداً این مطالبه را از طرف متقاضیان مطرح خواهیم کرد. امیدوارم افتتاحیه ویژه ای ایجاد شود و شرایط راحت تر شود.

آیا امکان حذف ضامن وجود دارد؟

صرف نظر از اینکه اعطای وام از محل سپرده های مردم بدون دریافت وثیقه کافی تا چه حد قانونی است، باید دید حتی در صورت پذیرش این درخواست از سوی موسسات بالادستی، آیا بانک ها به آن عمل خواهند کرد یا خیر. یا ماجرای پرسه زدن مردم در شعب بانک ها به دلیل وعده ای بی اساس است که این بار تکرار می شود؟

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک های خصوصی با تاکید بر اینکه اعطای وام بدون دریافت وثیقه کافی امکان پذیر نیست، می گوید: حذف ضامن از وام سپرده مسکن در صورتی امکان پذیر است که خود دولت برای این امر ضمانت کند. ضمانت دولت از طریق تصویب مجلس اخذ می شود.

و ادامه می دهد: در قانون بودجه مجلس باید منابع و مصارف سنجیده شود، برای اجاره مسکن تسهیلات در نظر گرفته شود و در صورت عدم بازپرداخت، سازمان برنامه و بودجه با بانک ها رفع شود. این بدان معناست که حتی این تضمین از سوی مجلس حتی بدون در نظر گرفتن منبع تامین مالی آن امکان پذیر نیست. بنابراین این وعده چندان کاربردی به نظر نمی رسد.

دبیر کانون بانک های خصوصی تاکید کرد: در قانون عملیات بانکی بدون ربا به این موضوع اشاره شده است. بانک ها باید به گونه ای به سپرده های مردم تسهیلات بدهند که نسبت به بازده اصل و سود تسهیلات اطمینان کافی داشته باشند. بنابراین اگر چنین قولی در قالب دستور یا بخشنامه به بانک می رسد باید پاسخ دهد که در صورت عدم بازگشت تسهیلات بانک چه باید بکند؟

جمشیدی در پایان بیان می کند: بانک حافظ دارایی ها و سپرده های مردم است. مسئولین حق ندارند با دادن پول از جیب و سپرده مردم برای محبوبیت خود تلاش کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا