دانستنی ها

نقش عجیب جنسیت پزشک در درمان بیماران

محققان می گویند که جنسیت پزشک ممکن است در تشخیص بیماری ها و درمان بیماران تأثیر نگران کننده ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این تفاوت در صورت زن بودن بیمار بیشتر می شود، به خصوص زمانی که شدت بیماری بالا باشد.

اگرچه این مطالعه به دلایل نابرابری نمی پردازد، اما از تحقیقات قبلی که به نتایج مشابهی رسیده اند پشتیبانی می کند.

یوسوکه تسوگاوا، دانشمند سیاست های بهداشتی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) گفت: «یافته های ما نشان می دهد که پزشکان زن و مرد به طور متفاوتی طبابت می کنند و این تفاوت ها تأثیر قابل توجهی بر نتایج سلامتی بیماران دارد.

این تیم داده های پزشکی موجود در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد که شامل اطلاعاتی در مورد 458108 بیمار زن و 318819 بیمار مرد بستری در بیمارستان بین سال های 2016 تا 2019 بود. تمام بیماران بالای 65 سال سن داشتند و کمتر از یک سوم بیماران زن و مرد توسط پزشکان زن ویزیت شدند.

سپس این اطلاعات با میزان مرگ و میر 30 روزه (از تاریخ پذیرش) و نرخ بستری مجدد 30 روزه (از تاریخ ترخیص) مقایسه شد و مشخص شد که پزشکان زن در هر دو مورد به نتایج بهتری دست یافته اند.

البته این تفاوت ها علت و معلول مستقیم را نشان نمی داد و چندان مشهود نبود. به عنوان مثال، نرخ مرگ و میر تعدیل شده برای بیماران زن تحت درمان پزشکان زن 8.15 درصد است در حالی که برای بیماران زن تحت درمان پزشکان مرد 8.38 درصد است که نشان دهنده یک مرگ در هر 417 بستری در بیمارستان است.

تسوگاوا می گوید که درک بهتر این موضوع می تواند به توسعه مداخلاتی منجر شود که به طور موثر مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد.

وی افزود که حصول اطمینان از اینکه پزشکان زن مراقبت های با کیفیت بهتری ارائه می دهند و در نتیجه اطمینان از اینکه مزایای اجتماعی بیشتر بودن پزشکان زن به بیماران می رسد، مهم است.

نویسندگان این مطالعه می گویند که ممکن است دلایل متعددی در پشت این تفاوت های آماری وجود داشته باشد که در حال حاضر در سناریوهای مختلف پزشکی مشاهده می شود. گفته می شود که پزشکان زن بهتر با بیماران زن ارتباط برقرار می کنند یا اینکه پزشکان مرد بیشتر احتمال دارد که شدت بیماری های بیماران زن را دست کم بگیرند.

تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند که ممکن است خجالت و ناراحتی کمتری بین پزشکان زن و بیماران زن وجود داشته باشد، که به معنای صداقت بیشتر در مورد برخی شرایط، تشخیص و درمان است.

محققان خواستار کار بیشتر برای بهبود نتایج مطالعات در مورد تنوع جنسیتی در بیمارستان‌ها و اطمینان از اینکه کیفیت مراقبت‌ها صرف نظر از مرد یا زن بودن بیماران یا پزشکان یکسان است. بنابراین، مطالعات بیشتری برای درک دلیل وجود این تفاوت ها مورد نیاز است.

تسوگاوا می‌گوید تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم‌های زمینه‌ای که جنسیت پزشک را به نتایج بیمار مرتبط می‌کند و اینکه چرا دریافت درمان از پزشکان زن مزایای بیشتری برای بیماران زن به همراه دارد، پتانسیل بهبود نتایج کلی بیمار را دارد.

این تحقیق در Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا