اخبار روز

مروری بر جریان انتخابات مجلس خبرگان! / چه کسی کاندیدای جریان اعتدال خواهد شد؟

انتخابات مجلس خبرگان که از اهمیت بالایی برخوردار استف قرار است در اسفندماه همزمان با انتخابات مجلس انجام شود.

مجلس خبرگان بسیار مهم است. اما با توجه به اینکه توجهات معطوف به انتخابات مجلس است، این انتخابات چندان مورد توجه کارشناسان قرار نمی گیرد که شاید دلیل آن تخصصی بودن این نهاد است. محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برگزاری دو انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در نیمه دوم سال جاری، اظهار داشت: این انتخابات در نیمه دوم سال جاری برگزار می شود. او در نیمه اسفند سال گذشته گفت: رسانه ملی باید تلاش کند که دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی فدای یکدیگر نشود.

وی افزود: نوع انتخابات، تعداد رای دهندگان، تعداد آرای مردم، همه اینها در آینده کشور ما تاثیر زیادی دارد. او تاکید کرد رجزخوانی در برابر دشمن، مقابل دشمنی که به قول معروف نمی‌خواهد کسی باشد و تحریم‌هایش ناقض حقوق بشر و ناجوانمردانه است تا جایی که در زمان کرونا داروها را به دشمن ترین خود می دادند اما به ما ندادند نشان از ناجوانمردی آن ها دارد و نشان می دهد انتخابات این دوره بسیار مهم است.

نکته قابل تامل، اقدام جریان خاصی علیه مجلس خبرگان است. روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی با عنوان «توطئه برای برچیدن مجلس خبرگان» به تشریح مخالفت دولت موقت با درج ولایت فقیه در قانون اساسی پرداخت. وقتی فعالیت های انتخاباتی شروع شده انتشار چنین متنی به چه معناست؟ غیر از کم اهمیت جلوه دادن مشارکت در انتخابات و تشویق به بی میلی؟

حاشیه انتخابات مجلس خبرگان

جنجالی ترین موضوع رای کارشناسی به سال 1394 و رد صلاحیت حسن خمینی برمی گردد. یکی از نزدیکان بیت امام (رضوان الله تعالی علیه) با استناد به بند ب ماده 3 قانون، دلایل عدم تصدیق صلاحیت اعلامی را بیان کرد: «جتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» نداشتند. آن چنان که سایت دانا نوشت: پاسخ هاشمی به رد صلاحیت یادگار امام این بود: صلاحیت فردی را نمی پذیرید که مثل جدش امام خمینی است؟ صلاحیت را از کجا می آورند؟ چه کسی به شما اجازه قضاوت داده است؟ چه کسی به شما اجازه داد با هم بنشینید و قضاوت کنید؟ اختیار مجلس، دولت و جاهای دیگر را بگیریم؟

چه کسی به شما اجازه داد که رادیو باشد؟ چه کسی اینها را به شما داده است؟ بدون امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم هیچ یک از اینها وجود نداشت. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم، به بیت امام هدیه بدی دادید. در ادامه در دوره سوم خبرگان رهبری بحث رد صلاحیت ها دوباره به حاشیه رفت که برخی از نامزدهای اصلاحات واجد شرایط شناخته نشدند و اصلاح طلبان در این انتخابات لیستی ارائه نکردند. یا در موردی دیگر، پس از حوادث انتخابات 1387، تعدادی از نمایندگان خبرگان رهبری از عملکرد و رویکرد آیت هاشمی رفسنجانی که پس از درگذشت آیت مشکینی به ریاست این مجلس انتخاب شد، انتقاد کردند. سرانجام در انتخابات 89 از نامزدی ریاست مجلس انصراف داد و آیت مهدوی کنی با رای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به ریاست مجلس رسید.

سرنوشت یاران اعتدال

در پنجمین دوره قانونگذاری مجلس خبرگان رهبری تغییرات قابل توجهی از جمله معرفی لیست «یاران اعتدال» به وجود آمد که در آن چهره هایی مانند آیت الله هاشمی که پیش از این در لیست مجلس بودند و در لیست جدید قرار گرفتند، به چشم می خورد. در این انتخابات دیگر اعضای این لیست دکتر بودند. دکتر حسن روحانی، محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی، دکتر سیدمحمود علوی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، محمد محمدی نیک (ری‌شهری)، سیدمحمد سجادی عطاآبادی، محمدعلی موحدی کرمانی، محسن قمی، سید ابوالفضل میرمحمدی، محمد علی تسخیری، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر سیدهاشم بطحایی، محمدعلی امین، محمد حسن زالی. عده ای مانند هاشمی، ری شهری، میرمحمدی، بطحایی، تسخیری و امینی از دنیا رفته اند و مشخص نیست سایر افراد این لیست همچنان به ارائه لیست حامیان اعتدالی ادامه می دهند یا برنامه دیگری دارند؟

نقش حسن روحانی در انتخابات خبرگان

با توجه به عدم حضور آیت الله هاشمی و احتمال کم حضور سید حسن خمینی به عنوان نامزد، اکنون این سوال مطرح می شود که کدام شخصیت کاندیداهای جریان اعتدال را سازماندهی خواهد کرد. بسیاری اشاره می کنند که حسن روحانی این سمت را بر عهده دارد. وی در آخرین انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کنار هاشمی حضور داشت و در تشکیل فهرست مدافعان اعتدال نقش پررنگی داشت. اگر کاندیدا شود، دوباره لیست کمک تسهیلگران را ارائه می دهد یا لیست جدیدی را در نظر دارد؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا