موسیقی جایگاه ویژه‌ای در فیلم‌های بهروز افخمی دارد، یکی از کارگردان‌هایی که بیش از هر زمان دیگری اهمیت موسیقی متن را برای غنا بخشیدن به سکانس‌ها و فریم‌هایش می‌داند. اتفاقی که حتی در فیلم «صبح اعدام» که ساختاری ژورنالیستی دارد، افتاد. موسیقی متن فیلم جدید او را سید محمد میرزمانی دوست و همراه همیشگی او در این سال ها ساخته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، موسیقی آخرین تجربه کارگردانی بهروز افخمی (صبح اعدام) توسط محمد میرزمانی ساخته شد. آهنگسازی که سابقه همکاری طولانی با کارگردان باتجربه سینمای ایران را دارد. این دو اولین تجربه مشترک خود را در سال 65 در فیلم «دشتنوشته ها» داشتند که افخمی نویسنده و تدوینگر آن فیلم بود و این اتفاق در سریال «کوچک جنگلی» و فیلم های «عروس»، «شوکران» و همچنین « صبح اعدام.” ادامه داده است

موسیقی نقش مهمی در «صبح اعدام» دارد. میرزمانی در این اثر از «شاه شمشاد قدان» استفاده کرده است. این تصنیف بارها در موسیقی ایرانی استفاده شده است. ارشد طهماسبی (نوازنده برجسته) کوارتت زیبایی نوشته و خوانندگان زیادی از جمله سالار عقیلی نیز آن را خوانده اند. اما این شعر حافظ برای متدینین هم اهمیت زیادی دارد. مرحوم کربلایی احمد میرزا حسینعلی تهرانی می گوید: «روزی شیخ رجبعلی خیاط به من گفت: در عالم معنا روح خواجه حافظ شیرازی را دیدم که بسیار گسترده بود، خواجه حافظ شیرازی رو به من کرد و گفت. : غزل شاه شمشاد قدان را سرودم که در وصف ماه منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است و از این بابت بسیار خوشحال شد». میرزمانی بارها از این قطعه در فیلم استفاده کرده است اما با چنان هوشمندی این کار را انجام داده است که با تصاویر افخمی هماهنگی زیادی پیدا کرده است، مثلاً وقتی طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی خطاب به جوخه اعدام می شنوند. این موسیقی که به فضای داستان کمک زیادی کرده است.

موسیقی متنی که زمانی سید محمد میر ساخته، در لحظاتی که طیب و اسماعیل به جوخه تیر می رسند، تاثیرگذار است.

اما به جز «شاه شمشاد قدان» تصنیفی که در قسمت اول نمایشنامه (پولک) خوانده می شود را خود افخمی بر اساس محتوای داستان نوشته است. شما در این زمینه کارهای سختی انجام داده اید. ابتدا میرزمانی آهنگی را ساخت که قرار بود در فیلم باشد و سپس افخمی ترانه را بر اساس ملودی آن نوشت و سعی کرد کلامش با موسیقی هماهنگ باشد. این روشی است که در گذشته آهنگسازان زیادی از آن استفاده می کردند و اکنون حلقه مفقوده ترانه سرایی در ایران شده است، اما این فیلمساز پیشکسوت از همان سنت گذشته در این زمینه استفاده کرده است.

موسیقی میرزمانی در این فیلم مرموز و تخیلی است و بر اساس دنیای شخصیت هایی ساخته شده که انگار این دنیا را به کلی فراموش کرده اند و در دنیایی دیگر قدم می زنند. اما استفاده از تصنیف در یک اثر اولین بار نیست که افخمی چنین کاری می کند. در فیلم فرزند صبح نیز از آثار فرهاد مهراد (مرد تنها) استفاده کرد که باعث اعتراض و گلایه پوران گلفام (همسر فرهاد) شد و افخمی به او گفت که همسر فرهاد از آثار این هنرمند انتقاد کرده است. البته استفاده از این آهنگ در آن زمان اعتراض آهنگساز اثر (اسفندیار منفردزاده) را نیز برانگیخت. «مرد تنها» در سال 1348 در شعری از شهیار قنبری و آهنگی از اسفندیار منفردزاده به عنوان بخشی از موسیقی متن فیلم «رضا موتوری» به کارگردانی مسعود کیمیایی استفاده شد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *