اخبار روز سینما

نقد و بررسی فصل اول سریال El padre de Guardiola ساخته سعید نعمت الله سقوط گواردیولا

قسمت اول “پادره گواردیولا” پنجشنبه 12 مرداد منتشر شد و بلافاصله بعد از آن قسمت صفر یا پیش درآمد این سریال در دسترس مخاطبان قرار گرفت. در ابتدای قسمت اول با شخصیتی به نام گواردیولا آشنا می شویم. مربی فوتبالی که حالا زباله گرد و معتاد شیشه است و همه با دست خالی از قتل پسرش می گویند. این موقعیت شروع جذابی برای ورود به داستان و معرفی چهار شخصیت مهم دیگر به نام های «بیوک»، «زاری» و «پوری» می شود. سعید نعمت الله در مورد شخصیت اصلی اپیزود تعلیق ایجاد می کند و سپس در قسمت صفر به تمام سوالات مربوط به سابقه او پاسخ می دهد. نگاهی داریم به قسمت صفر و اول این مجموعه.

به گزارش پی ام آپ، سعید نعمت الله یکی از کارگردانانی است که کار خود را با فیلمنامه نویسی آغاز کرد. او در تلویزیون برای سریال هایی از کارگردانان مختلفی چون سیروس مقدم، محمدمهدی عسگرپور و بهرنگ توفیقی فیلمنامه نوشت و در نهایت در سال ۱۳۹۸ اولین سریال خود به نام «زیمین گرم» را کارگردانی کرد. «پدر گواردیولا» دومین سریال نعمت الله است.

اسکریپت | تمام کسانی که سریالی به نویسندگی سعید نعمت الله را دنبال کرده اند به خوبی با حال و هوای آثار او آشنا هستند. او شخصیت هایی می آفریند که به هر دلیلی از اصل وجودشان فاصله گرفته اند و ناخواسته راه خود را گم کرده اند و یا زخم هایی دریافت کرده اند که قابل التیام نیست. نعمت الله مخاطبان سریال را به خوبی می شناسد و می داند چگونه آن را با خود همراه کند. مهمترین ویژگی فیلمنامه او دیالوگ ها و بیان هایی است که شاید در ابتدا باورنکردنی به نظر برسد، اما به دلیل جذابیت داستان ها، مخاطب به آن عادت کرده و به هر حال آن را دنبال می کند. او در «پدر گواردیولا» تا حد زیادی از این نوع دیالوگ ها فاصله گرفته است، اما اصطلاحات گواردیولا همچنان همان امضا را دارد.

حمید فرخ نژاد در نقش فوتبالیستی که با نام مستعار گواردیولا به افول رسیده است، سعی کرده بازی متفاوتی ارائه دهد.

ساختار | “پدر گواردیولا” ساختار دیگری دارد. ابتدا با شخصیتی به نام بیوک آشنا می شویم و کلیپی از رابطه عاشقانه او با زری را می بینیم. پس از رفتن به زندان، شخصیت اصلی گواردیولا با بازی حمید فرخ نژاد پیدا می شود. بدون اینکه چیزی در مورد این شخصیت بدانیم، او را به عنوان یک معتاد و یک آدم زباله گرد می شناسیم. کسی که از قضا به زری هم علاقه دارد و به دنبال زندانی شدن بیوک جانش در زندگی او پیدا شد. تازه وقتی به قسمت صفر سریال می رویم متوجه می شویم که داستان گواردیولا و جابه جایی و حال بدش از کجا می آید. در واقع قسمت اول سریال ابهاماتی ایجاد می کند که بدون تماشای قسمت صفر نمی توان به آنها پاسخ داد.

شخصیت ها، شخصیت ها | داستان سریال برگرفته از چند شخصیت اصلی است. «بیوک» یک جنایتکار و فروشنده مواد مخدر است که زود به زندان می افتد و در آنجا به دلیل افشای برادر یکی از زندانیان به شدت مورد ضرب و شتم قرار می گیرد. در نهایت او آزاد است به سراغ گواردیولا رفته و حسابش را با او تسویه کند. از طرفی می داند که ماجرای ضرب و شتم او به شخصیتی به نام پوری با بازی سیامک صفری برمی گردد. مردی که یک سالن سینما را به خانه‌های مقوایی اجاره می‌دهد و زری زمانی در آنجا زندگی می‌کرد. تا اینجا همه این شخصیت ها به نوعی به هم مرتبط هستند و حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی می افتد.

نقد و بررسی فصل اول سریال El padre de Guardiola ساخته سعید نعمت الله سقوط گواردیولا
«بیوک» یکی از متفاوت ترین نقش های دوران بازیگری مهران مدیری است که در آن توانست انتظارات را برآورده کند.

بازیگران | تا اینجای کار، کشش اصلی سریال بر دوش حمید فرخ نژاد است. با توجه به اینکه نام سریال نیز از گواردیولا گرفته شده است، احتمالا به ماجراجویی های او ادامه خواهیم داد. بازی موفق فرخ نژاد در نقش یک ستاره معروف اما مست و سپس یک زباله گرد، موقعیت جذابی را ایجاد کرده است. مهران مدیری اخیرا بارها برای ایفای نقش های جدی تلاش کرده اما معمولا موفق نمی شود. در قسمت اول “پدر گواردیولا” ما خود را در برابر نقشی متفاوت از بازی او می بینیم. او را در موقعیت هایی مانند کتک خوردن و نشستن پشت وانت و خوردن جگر در کنار جاده می بینیم که تا به حال ندیده ایم. به نظر می رسد می توان انتظار موفقیت او را در این نقش داشت. درباره بازی بازیگران دیگر باید منتظر بمانیم و قسمت های بعدی را ببینیم.

«پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت الله پنجشنبه ها ساعت 20 روی سکوی تماشاخونه منتشر می شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا