اخبار روز

نسبت حقوق بازنشستگان 11.5 میلیون بود / از شنبه منتظر آن باشید


به گزارش مانیبان؛ افزایش حقوق فروردین قرار است ماه در ماه کورداما واریز شود. حقوق اردیبهشت ماه ماه تامین اجتماعی و لشکری ​​و مستمری بگیران کشوری با افزایش واریز می شود. حقوق فروردین ماه بدون افزایش حقوق نزدیک به 7 میلیون تومان پرداخت می شود.

نحوه محاسبه افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی برای اجرای تناسب

وی در خصوص ابعاد مالی و نحوه محاسبه افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی برای اجرای تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: این امر بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد، سنوات بیمه دارد. پرداخت، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری و محاسبه میانگین دو ساله. هدف تثبیت حقوق است. در قانون تامین اجتماعی دو ماده 96 و 111 تناسب داریم که مستمری افراد نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد، در نتیجه محاسباتی وجود دارد که بر اساس آن سازمان تناسب با همکاری طرفین تنظیم می‌شود. سازمان‌های اجتماعی، یعنی سازمان‌های بازنشستگی و به تصویب هیأت‌مدیره می‌رسد و طبق قانون به هیئت‌مدیره می‌رسد. در نتیجه نمی توان برآورد دقیقی از بار مالی اجرای تناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی و میزان افزایش حقوق ها داشت اما به گفته حاجی بابایی ۱۷۰ همات از بدهی های دولت به صندوق های اجتماعی پرداخت می شود. امنیت و 30 درصد از این مبلغ صرف سازمان می شود.

اما این کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی درباره تعدیل حقوق و دستمزد که چند سالی است در انتظار آن بوده است، گفت: حداقل دستمزد کارگران و کارمندان هر سال رشد چشمگیری داشت. دستمزدها در سایر سطوح درآمد نیز با شیب خاص خود افزایش یافتند. در گذشته این دو شیب متناسب با یکدیگر بودند، یعنی می گفتند میزان افزایش دستمزد حقوق بگیران و سایر سطوح درآمدی مثلاً 20 درصد بوده و در نتیجه نرخ رشد حداقل دستمزد. دستمزدها با رشد دستمزدها در سایر سطوح درآمد متعادل شد، اما این افزایش در شیب دستمزد حداقل برای حدود یک دهه در مقایسه با رشد دستمزد در سایر سطوح درآمد افزایش یافته است. در نتیجه پس از چند سال بازنشستگان سایر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و این نقطه شروع نارضایتی بود، زیرا این افراد (از سایر سطوح درآمدی) گفتند که ما حق بیمه را با حقوق بالا پرداخت کردیم. . و حقوق ما در سالی که مستمری بازنشستگی برقرار شد نسبت به افرادی که حقوق و رتبه اداری کمتری داشتند بیشتر بود اما الان حقوق ما با فردی است که از نظر حقوقی با ما برابری می کند. نبود مساوی شده است.

وی ابتدای این ماجرا و رشد سرسام آور افزایش حقوق در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را خواند و اظهار داشت: در دولت احمدی نژاد نکته ای در خصوص رشد نزولی سایر سطوح درآمدی مطرح شد، یعنی حقوق کسانی که حداقل دستمزد می گیرند. رشد بیشتر نسبت به سایر سطوح باعث درآمد شد و همین امر باعث شد که سطوح دیگر بعد از چند سال در کف حقوق باقی بماند و در اینجا بحث تناسب مطرح شد. بنابراین گفته شد این دسته از افراد نسبت به همسالان خود عقب ماندگی خاصی دارند که باید با تعدیل این مشکل برطرف شود و اینجا بود که ابتدا انتظار تعدیل حقوق ایجاد شد.

متغیرهای حقوق بازنشستگان بسته به تورم

این کارشناس تامین اجتماعی یکی دیگر از عوامل ایجاد توقع تناسب حقوق ها را تورم دانست و گفت: برخی از متغیرها خارج از صندوق ها هستند، تورم قدرت خرید مستمری بگیران را در صندوق ها کاهش داده است و این انتظار تناسب ایجاد شده است.

به گفته وی، یک سری عوامل ثانویه که ربطی به صندوق ها ندارد نیز در این موضوع دخالت می کند. به عنوان متغیرهای فرهنگی و اجتماعی؛ به طوری که در گذشته و بالاتر یکی دو دهه پیش فردی که بازنشسته می شد و مستمری می گرفت فرزند مجرد و غیر شاغل در خانه نداشت، بنابراین طبیعتا مستمری دریافتی بازنشسته به خانواده کوچک تری تعلق می گرفت اما اکنون با افزایش سن ازدواج. و افزایش بیکاری فرزندان، مستمری پرداختی با اندازه خانواده مستمری بگیر مطابقت ندارد. به ناچار علاوه بر افزایش حقوق سالانه، انتظار افزایش حقوق را نیز به مدد تناسب ایجاد کرده است. .

حیدری با اشاره به تامین منابع مالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران به ایسنا گفت: صندوق های بازنشستگی متعددی در کشور به منابع دولتی یا دستگاه های اجرایی مرتبط با آن ها متصل هستند؛ این صندوق ها در حال انجام است. الان حدود 18 صندوق داریم که به آنها صندوق های کارمندی می گویند که صندوق های دوطرفه هستند، یعنی کارمند نقش بیمه گذار را دارد و دولت هم نقش کارفرمایی دارد و هم نقش حاکمیتی را دارد. منابع این صندوق ها مستقیماً توسط دولت پرداخت می شود و یا به یک دستگاه اجرایی متصل می شوند و این دستگاه اجرایی منابع را تأمین می کند، بنابراین برای تطبیق منابع دستگاه دولتی هزینه می کنند به طوری که در بودجه سال آینده 330 همت برای 4. صندوق های ملی، لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات به آنها کمک کرده اند.

وی ادامه داد: زمانی که منابع و اعتبارات دولتی به صندوق های کارکنان می رود و حقوق و مستمری آنها افزایش می یابد، این انتظار برای تامین اجتماعی و بیمه روستایی نیز ایجاد می شود به طوری که برای بیمه شدگان این صندوق ها تناسب اجرا می شود تامین اجتماعی و صندوق ملی و لشگری این است که تامین اجتماعی از منابع دولتی استفاده نمی کند (چون سه جانبه گرایی بر آن حاکم است) بنابراین مجبورند هزینه تناسب را با منابع خود تامین و هزینه کنند.

پرداخت معوقات مستمری بگیران

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی مشکل نقدینگی دارد و بیشتر آن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت به تامین اجتماعی است، گفت: اکنون اگر تامین اجتماعی بخواهد تناسب را اجرا کند، این امر به میزان زیادی خواهد بود. وسعت افزایش کسری این صندوق؛ در این مورد، دولت قبل یک راه حل میانی را اجرا کرد به طوری که وقتی دولت به صندوق های کارمندان کمک بلاعوض می کرد، به آنها گفته می شد که حداقل برای پرداخت بدهی خود بیایید. سازوکار اجرایی، پرداخت بدهی از طریق تحویل کالا، سهام و دارایی بود که در بودجه سال 1403 نیز ثبت شده است، زیرا کمیسیون تلفیق در این خصوص مصوبه ای صادر کرده است. این در حالی است که اگر دولت ها حق بیمه خود را به موقع و هر سال به سازمان تامین اجتماعی می دادند، این سازمان می توانست با منابع خود تناسب را اجرا کند، اما در حال حاضر با این ویژگی ها و بدون منابع مالی، بودجه سنگینی دارد. کسری در صورت اجرا و تبدیل به نقدینگی می شود.

حیدری در خصوص دارایی ها و سهام قابل واگذاری به سازمان تامین اجتماعی در قبال رد بدهی دولت با توجه به تجربه این سازمان در واگذاری سهام و شرکت های زیان ده دولت های گذشته گفت: در گذشته دولت ها از نظر گوشت و استخوان سهام مختلط دادند. برخی سهام خوب و برخی با بازدهی کم یا حاشیه سود پایین را واگذار کردند، اما بهتر بود تامین اجتماعی در گذشته که چنین سبد سرمایه گذاری را دریافت می کرد، سهام زیان ده یا کم بازده را به تدریج از گردش خارج می کرد. ، یا با تغییر، ادغام یا اضافه شدن یک کلینیک شرکتی به نحوی از حالت کم کارایی خارج شوید.

وی ادامه داد: اکنون دولت یا بسته ای از اقدامات خوب و بد را با هم تحویل می دهد یا اگر یک اقدام خوب ارائه می دهد گران ترین آن را تحویل می دهد و این روشی است که دولت ها از آن استفاده می کنند. در ایران، حتی شرکت‌های با راندمان پایین، از نظر ارزش افزوده یا نرخ ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی، باز هم ضرر چندانی برای سازمان ندارند، تا زمانی که تامین اجتماعی بتواند به سرعت آنها را تبدیل، تجمیع یا ادغام کند. کلینیک شرکت یا با تغییر پلت فرم، فناوری خود را تغییر دهید. اما در نهایت تامین اجتماعی مجبور به پذیرش واگذاری دارایی ها و سهام می شود; در غیر این صورت بهتر است بدهی را نقدی دریافت کنید.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا