اخبار روز

تغییر شیوه صدور قبض گاز !

شرکت ملی گاز اعلام کرد: حدود ۷۶ درصد مردم در سه پله اول مصرف قرار دارند و حدود ۵۰ درصد از مصرف کل گاز مربوط به بخش خانگی است.

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز مشترکان در پاییز و زمستان سال جاری بر اساس نسبت مصرف سال گذشته و به صورت پلکانی محاسبه می شود. اما مشترکان چقدر باید در مصرف خود صرفه جویی کنند و چند درصد از این صرفه جویی را باید در مقایسه با مصرف سال های قبل که تخفیف یا جریمه به همراه داشته باشد، مقایسه کرد؟

به گزارش ریمینو به نقل از


نور نیوز، رئیس اداره تعرفه شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: مشترکانی که در سه سطح مصرف اول قرار دارند کم مصرف محسوب می شوند. حداقل صورت حساب برای شما صادر خواهد شد. این در حالی است که مشترکین پرمصرف که در سطوح مصرفی یازدهم و دوازدهم قرار دارند با تعرفه مترمکعب پنج هزار و شش هزار تومان بیشترین قیمت را پرداخت می کنند.

به گفته نورانی اگر مشترکان خانگی هزینه های خود را در بازه 16 ساله پرداخت کنند آبان تا 15 اسفند برای کاهش 10 تا 35 درصدی نسبت به سال قبل، بر اساس مصوبه هیات وزیران باید پنج برابر هزینه فرآوری، حمل و نقل و توزیع به ازای هر مترمکعب متحمل شوند.

یعنی به ازای هر مترمکعب صرفه جویی در مصرف گاز، غرامتی معادل 16 برابر قیمت گاز سه مرحله اول دریافت می کنند. در واقع معادل 1600 تومان در هر متر مکعب است. به طور دقیق تر، اگر مشترکی 15 درصد از مصرف گاز خود را کاهش دهد، بسته به میزان مصرف گاز قبلی، بین 100 هزار تا یک میلیون تومان پاداش دریافت می کند.

مصرف بخش تجاری و شرکت ها

از سوی دیگر بر اساس آیین نامه، بنگاه ها و شرکت ها باید مصرف خود را به 80 درصد مصرف در سال 1400 برسانند. در صورت مازاد مصرف گاز آنها با بالاترین قیمت خرده فروشی داخلی یعنی مترمکعب شش هزار تومان شارژ می شود.

بر اساس تصمیم 10 خرداد هیات وزیران به پیشنهاد وزارتخانه های نفت و نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران نیز الگوی متفاوتی از مصرف بهینه گاز خانگی را برای مناطق مختلف آب و هوایی ایجاد خواهد کرد. کشور.

در این مصوبه جدید که دولت آن را معافیت برای افراد پردرآمد و حمایت از مناطق کم برخوردار نامیده است، مشترکان خانگی با مصرف گاز بیشتر در راس قرار دارند و باید برای هر مترمکعب مصرف خود هزینه بیشتری بپردازند. اما آیا اجرای این تصمیم در واقع منجر به پرداخت بیشتر ثروتمندان خواهد شد؟

اعلام شرکت ملی حدود 76 درصد مردم در سه پله اول مصرف قرار دار ند و حدی و همچنین اعمال این مدل از محاسبه گاز به حمایت از بخش عظیمی از جامعه م نجر که کار می کند.

انتقاد کارشناسان

این در حالی است که اجرای تعرفه جدید مورد انتقاد کارشناسان نیز قرار دارد. آنها معتقدند کاهش دو برابری تعرفه برای بخش خانگی ممکن است منجر به افزایش مصرف و در نهایت به عدم تعادل گاز در زمستان شود.

محمدامین راد کارشناس انرژی می گوید: در ماه های سرد سال روزانه 200 تا 300 میلیون مترمکعب در کشور کمبود داریم. دلیل این امر افزایش مصرف گاز در بخش خانگی است.

این سیاست دولت سیزدهم مبنی بر ثابت نگه داشتن تعرفه گاز سه سطح اول گامی مهم در جلوگیری از اعطای یارانه انرژی به مصرف کنندگان بزرگ تلقی می شود. اما منجر به محدودیت های گازی در صنایع و نیروگاه ها خواهد شد و 10 تا 15 میلیارد دلار سود برای کشور به همراه خواهد داشت.

البته نگاهی به آمارهای وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی که از توزیع مشترکان پرمصرف در تهران حکایت دارد، موید این است که اهداف کاهش مصرف خانوارها در این بخش به اندازه کافی محقق نشده است.

زیرا بیش از 88 درصد خانوارهایی که در مرحله هشتم تا دوازدهم مصرف گاز هستند در مناطق مرفه شمال تهران زندگی می کنند. با این حال، تنها 11 درصد در نیمه جنوبی شهر زندگی می کنند. نکته جالب این است که نسبت سه منطقه 1، 2 و 3 تهران که گران ترین خانه ها را دارند و ثروتمندترین مناطق تهران محسوب می شوند، حدود 66 درصد است.

به نظر می رسد دولت برای کنترل مصرف گاز خانگی با اقدامات محرک گامی رو به جلو برداشته است. اما آنقدر سیاست تنبیهی را به نفع طبقات ثروتمند تضعیف کرده است که نمی توان از مقررات فعلی انتظار مصرف کمتر و راندمان بیشتر برای جلوگیری از مصرف غیربهینه و رفع عدم تعادل گاز در کشور داشت.

 

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا