اخبار خودرو

نتیجه عکس واردات خودرو ؛ افزایش قیمت در جهت سیاست تنظیم بازار؟

نتیجه عکس واردات خودرو ؛ افزایش قیمت در جهت سیاست تنظیم بازار؟

برای اولین بار در دوران وزارت سیدرضا فاطمی امین، موضوع واردات خودرو، تنظیم بازار خودرو ایران و جبران کمبود خودروسازان مطرح شد.

گزارش کردن آخرین ماشینبرای اولین بار موضوع واردات خودرو با تنظیم بازار خودرو ایران و جبران کمبود عرضه توسط خودروسازان مطرح شد و وزیر وقت صمترضا فاطمی امین) قول داد خودروهایی را وارد کند که به صرفه هستند و طبقه متوسط ​​جامعه ایران می توانند بخرند و دوم اینکه زیر یک میلیارد تومان وارد بازار خواهند شد.

با گذشت زمان، خودروهای اقتصادی به کلیدواژه‌ای برای واردکنندگان تبدیل شد که خودروهایی با گزینه‌های کمتر موجود در بازارهای خارجی را انتخاب کردند. اما آیا همین گزینه های کم هزینه برای طبقه متوسط ​​ایرانی مقرون به صرفه بود؟

اگرچه در ابتدا عنوان شده بود خودروهای وارداتی در بورس کالا به فروش می رسند و با قیمت رقابتی وارد بازار می شوند، اما این تصمیم اتخاذ نشد و خودروهای وارداتی از سیستم یکپارچه خارج شدند و با حداقل قیمت 900 میلیون تومان به فروش رسیدند. .

نتیجه عکس واردات خودرو; افزایش قیمت در راستای سیاست تنظیم بازار؟
نتیجه عکس واردات خودرو ؛ افزایش قیمت در جهت سیاست تنظیم بازار؟

اقتصاد وارداتی تبدیل به یک کالای لوکس شد.

در حال حاضر عرضه خودروهای وارداتی در بازار به صورت کاهشی ادامه دارد اما قیمت اولیه آنها روز به روز افزایش می یابد. با توجه به هزینه های جدیدی که به فرآیند واردات خودرو به کشور اضافه شده است – علاوه بر تعرفه بالای واردات – قیمت های جدیدی برای اکثر خودروهای وارداتی اعلام شده است. به عنوان مثال قیمت اولیه تویوتا لوین بنزینی در سامانه 2 میلیارد و 250 میلیون تومان بود اما کمی بعد پیامک واریزی برای خریداران نشان داد که قیمت این خودرو به 2 میلیارد و 575 میلیون تومان تغییر کرده است.

نتیجه عکس واردات خودرو; افزایش قیمت در راستای سیاست تنظیم بازار؟
نتیجه عکس واردات خودرو ؛ افزایش قیمت در جهت سیاست تنظیم بازار؟

GEC MCO در ابتدا قیمت 2.25 میلیارد تومان تعیین شده بود که بعداً اعلام شد قیمت نهایی این خودرو 2.37 میلیارد تومان است.

افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به‌گونه‌ای پیش رفته است که اکنون حتی قیمت فروش با توجه به مبادی ورودی آن‌ها حداقل به یک میلیارد و 600 میلیون تومب می‌رسد.

سیاست گذاران کجا هستند؟

اما این تنها آغاز است. قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه و با ورود به بازار نجومی تعیین می شود، اما مشخص است با ورود این خودروها به بازار آزاد، قیمت آن ها چند برابر می شود و با توجه به اینکه بازار تشنه ورود خودروهای خارجی بوده است. کشور برای سالها اکنون با این شرایط تنها تعداد محدودی امکان خرید و فروش خودروهای خارجی تازه وارد شده را در بازار خواهند داشت.

خرید و فروش محموله های خودروهای وارداتی قبل از ورود به بازار با قیمت های چند میلیاردی. مهر تاییدی است بر اینکه ورود این خودروها بازار را بیش از پیش ملتهب خواهد کرد.

حال این سوال پیش می آید که این اتفاقات چه جایگاهی در تنظیم بازار خودروی کشور دارد؟ آیا سیاستگذاران هنگام تعیین قیمت و سازوکارهای واردات، تعدیل و رفع التهابات بازار را مد نظر قرار می دهند؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا این اقدامات تاکنون شکست خورده است؟

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا