اخبار روز سینما جهان

نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امن‌تری می‌شود

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین، همه چیز از آنجا شروع شد که در اکتبر 2017، نیویورک تایمز و نیویورکر گزارش دادند که ده ها زن مورد آزار جنسی قرار گرفته اند. یکی آنها از غول های هالیوود یعنی هاروی واینستین هستند. از آنجا بود که دومینوی مفتضح مردانی که از قدرت، شهرت و ثروت خود برای تعرض یا تجاوز به زنان استفاده می کردند و سپس صدای اعتراض آنها را خاموش می کردند، آغاز شد. زنانی که سالها مجبور به سکوت شده بودند یا هر چه فریاد زده بودند، صدایشان به گوش کسی نرسیده بود، از جسارت همدیگر نیرو گرفتند و پا پیش گذاشتند و زخم هایی را که بر جسم و جانشان زده بود، آشکار کردند. بازیگران زن مشهور با وجود به خطر افتادن شغلشان، برای افشای واینستین حاضر شدند. دیوار بلند ترس برای قربانیان فروخته شده بود و حالا ترس در چشمان متجاوزان و متجاوزان دیده می شد. جنبش #Metoo که در سال 2006 در فضای مجازی برای اعتراض به فرهنگ تجاوز، تجاوز و سوء استفاده جنسی آغاز شد، پس از رسوایی واینستین قدرت جدیدی پیدا کرد و بسیاری از زنان را از سراسر جهان زیر چتر خود متحد کرد. از آمریکا تا اروپا، فاصله اقیانوس اطلس به طرز شگفت انگیزی طی شد و کابوس رسوایی به قاره سبز رسید. در چند سال گذشته، برخی از متهمان تجاوز یا تجاوز در صنعت سینما در دادگاه متهم یا تبرئه شده اند. دیگران با شاکی/ شاکیان در دادگاه تسویه حساب کردند. برخی از مشاغل آنها به پایان رسید و برخی دیگر هرگز زیر بار اتهامات قرار نگرفتند و خود را از این گونه انگها مبرا می دانستند. اخبار رسوایی های اخلاقی همچنان بر سر زبان هاست، مثل دیروز که خبر دستگیری ژرار دوپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی نشان داد این حرکت تا زمانی که فضای صنعت سینما به مکانی امن تبدیل نشود، قصد توقف ندارد.

جنگ های فرانسه
دوپاردیو 75 ساله است یکی یکی از بازیگران مشهور فرانسوی، در یک پاسگاه پلیس در منطقه چهاردهم پاریس، متهم به تجاوز به دو زن است. یکی وی در سال 2021 و دیگری در سال 2014 مورد بازجویی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، دوپاردیو در سال 2020 متهم به تجاوز جنسی به شارلوت آرنولد در سال 2018 شد و سپس چند زن دیگر علیه او افشاگری کردند و در نهایت به شهرت دوپاردیو ضربه زد. در دسامبر گذشته، هلن داراس، هنرپیشه فرانسوی نیز شکایتی به پلیس ارائه کرد و مدعی شد که دوپاردیو در سال 2007 هنگام فیلمبرداری فیلم «دیسکو» به او تجاوز کرده است. فعالان فمینیست به شدت می خواهند این اتهامات را بدون دخالت در شهرت و قدرت دوپاردیو در روند افشای حقیقت دنبال کنند. از سوی دیگر، گروهی از هنرمندان از جمله کارلا برونی و شارلوت رمپلینگ از دوپاردیو در برابر این اتهامات دفاع کردند. در میان مدافعان دوپاردیو نام امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به چشم می خورد که اخیراً دوپاردیو را بازیگر بزرگی خواند که مایه افتخار فرانسه است.

دو فایل قدیمی
هر زمان که به تجاوز و آزار جنسی اشاره می شود، نام رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی، و وودی آلن، کارگردان و بازیگر آمریکایی به میان می آید. پولانسکی سال ها پیش در خانه جک نیکلسون بازیگر افسانه ای با دختری نوجوان رابطه داشت و پس از آن برای فرار از مجازات اعمال خود از آمریکا گریخت و سال ها از این کشور و حتی در اروپا دور بوده است. به احتمال زیاد او را به مقامات آمریکایی تحویل نمی دهند. تجاوز به یک نوجوان چیزی نیست که رسانه ها به راحتی فراموش کنند و پولانسکی این را به خوبی می داند.

داستان وودی آلن نیز بسیار طولانی است. میا فارو، هنرپیشه Rosemary's Baby و شریک زندگی آلن او را به داشتن رابطه نامشروع با فرزندخوانده خود در دهه 1990 متهم کردند. دقیقاً مشخص نیست که این اتهام چقدر صحت یا دروغ بوده است، اما آنچه مشخص است آلن با دختر خوانده اش ازدواج کرده و در تمام این سال ها که همواره اتهامات او را به رسانه ها آورده است، زیر بار پذیرش قرار نگرفته است. آنها را با تمام توانش است. در این سال ها برخی از بازیگران زن فیلم های قبلی آلن مانند کیت وینسلت اعلام کردند که دیگر حاضر به همکاری با او نیستند. برخی دیگر مانند ال فانینگ که با آلن در «یک روز بارانی در نیویورک» کار کرد، گفتند که این اتفاقات قبل از تولد او رخ داده است و او نمی تواند به درستی در مورد آن قضاوت کند.

نام های بزرگ، ترس های بزرگ
نام هایی مانند کوین اسپیسی، داستین هافمن، سیلوستر استالونه، استیون سیگال، ازرا میلر، تنوک هوئرتا، ​​جاناتان میجرز، کیسی افلک، جیمز فرانکو، بیل کازبی و لوئیز سی. لیست رسوایی های جنسی در سال های اخیر ممکن است #من_هم (metoo#) جلوی متجاوزان را نگیرد، اما کسی که می‌خواهد از آن فراتر برود، می‌داند که دیگر مثل قبل در امان نیست و باید تاوان کاری را که انجام می‌دهد با از دست دادن شغل، شغل، اقوام و مردم بپردازد. اطراف او زندگی یک متجاوز در حال حاضر بسیار شبیه یک فیلم ترسناک است.

۲۲۰۵۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا