اخبار روز

میزان سود سهام سرمایه برای مرحله سوم تعیین شد.


به گزارش مانیبان، هفتم آذر سال گذشته بود که سرانجام پس از چند سال بلاتکلیفی، فرم برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استان تصویب و ابلاغ شد.

مجامعی که از سال 1388 متوقف شده بود و در این خصوص مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: در سال های 1398 و 1393 مشکلاتی در تشکیل مجامع هلدینگ شرکت ها وجود داشت که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت ها در جریان باشد. شرکت ها از سال 1398 هیأت مدیره این شرکت ها تمدید نشده است و همان هیأت مدیره هایی که مدت زمان آنها به پایان رسیده است در این شرکت ها حضور دارند. پس از اینکه مردم روش مدیریت سرمایه او را در سال 2019 انتخاب کردند، او هیچ نقشی در انتخاب اعضای هیئت مدیره نداشت. در سال 1400 شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد تصمیماتی برای جلوگیری از تشکیل جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین شده بودند، اتخاذ شد.

در پایان جشن مجامع سهام سال گذشته افتتاح شد و روز دوشنبه بیست و سومین مجمع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی افتتاح شد. بهمن 1402 در استان خراسان شمالی برگزار شد و بر اساس اعلام سازمان بورس، 52.1 درصد از سهامداران در آن حضور داشتند. دومین مجمع شرکت های سرمایه گذاری استان نیز در 12 اسفند 1402 و 63.2 درصد از سهامداران تشکیل شد. عدالتی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز در خصوص شکل برگزاری آن مطرح کرده بود در این مجمع شرکت کرد: جلسات شرکت های سرمایه گذاری سهام استان به صورت حضوری و الکترونیکی و از طریق سامانه خواهد بود. شرکت سپرده گذاری مرکزی اما رای گیری کاملا الکترونیکی است.

تا شهریور 1403 کلیه مجامع شرکت های سرمایه گذاری سهام استانی باید تشکیل شود

در ادامه حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای سال جاری شهریور در سال 1403 قرار بود کلیه مجامع شرکتهای سرمایه گذاری سهام استان تشکیل شود.

اما اهمیت مشارکت و حضور سهامداران در مجامع سهام عدالت چیست؟ مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: امیدواریم سهامداران در این انتخابات حضور مناسبی داشته باشند چرا که انتخاب آنها این خواهد بود که در انتخابات شرکت کنند. انتخاب یک هیئت مدیره خوب و قوی می تواند بر سودآوری سهام شما تأثیر بگذارد.

مهدی حاجی وند افزود: هرچه هیأت مدیره شایستگی و توانمندی بیشتری داشته باشد، بهتر اداره می شود و با عملکرد بهتر، سودآوری سهامداران افزایش می یابد. به طور کلی مشارکت در تصمیم گیری یکی از مواردی است که مردم می توانند با شرکت در انتخابات عادلانه در آن شرکت کنند.

همانطور که قبلا اعلام شده بود، بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی باید تا ابتدای سال جاری برگزار شود. شهریور امسال باید در پرتو جشن مجامع میراث برگزار شود. یکی ولی الله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در همین آدرس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سرمایه گذاری استان گیلان به سهامداران 16 اعلام کرده است. فروردین استان خراسان جنوبی برای شرکت در مجمع از سهامداران خود برای حضور در مجمع دعوت به عمل آورده است. نحوه برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری مشارکتی استانی تغییری نکرده و همانند دو جلسه دیگر برگزار می شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که مجامع شرکت های سرمایه گذاری استان ها شهریور آیا 1403 تمام می شود؟ وی می گوید: هر کاری از دستمان بر می آید انجام می دهیم و با استان ها جلسات توجیهی برگزار می کنیم. در سال 1402 با حدود 10 استان جلسه توجیهی داشتیم و در نهایت تمام تلاش خود را می کنیم تا در چارچوب مصوبه جلسات شرکت های سرمایه گذاری استانی برگزار شود. شورای عالی بورس.

در پایان گفتنی است مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی مختص سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند و طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان بورس در حال حاضر بیش از 50 میلیون نفر سهامدار سرمایه هستند که از این تعداد، حدود 20 میلیون به صورت مستقیم و 30 میلیون نفر به صورت غیرمستقیم سهام خود را از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت می کنند و اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا برگزاری مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی در شهریور امسال به آخرین فصل خود می رسد یا خیر.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا