دانستنی ها

موفقیت های ایران در کنترل مالاریا علیرغم تحریم ها

دکتر. به گفته احمد رئیسی، 5 آوریل 25 اردیبهشت ماه وی با نامگذاری این ماه به عنوان روز جهانی مالاریا بیان کرد: این روز فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردهای کشورها در زمینه کنترل مالاریا، مشکلات ناشی از این بیماری در سطح جهانی و به ویژه بیان چالش هایی است که ممکن است کشورها با آن مواجه شوند. در قالب راهبردها و برنامه های سازمان جهانی برای مقابله با آنها.

موفقیت ایران در کنترل و مبارزه با مالاریا

به گزارش ایسنا، وی درباره وضعیت مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه جهانی با مالاریا از مدت ها پیش موفق شده است از ابتلا به مالاریا بومی در کشور جلوگیری کند. مالاریا چهار سال از 2017 تا 1400 که پیشرفت چشمگیری را نشان می دهد. تمرکز برنامه کنترل مالاریا پس از شش دهه مبارزه با این بیماری در کشور است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت با بیان اینکه در شرایط سخت سال های اخیر در زمینه کنترل مالاریا پیشرفت هایی حاصل شده است، گفت: با وجود تحریم ها و محدودیت های وحشیانه علیه کشورمان، پیشرفت هایی حاصل شده است. ساخته شده است. دسترسی به لوازم بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین ناشی از همه‌گیری کووید-19 بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های فنی و فنی این سازمان و به‌ویژه اقدامات پزشکی جنوب و جنوب شرق امکان‌پذیر بود. اگر دانشگاه های علوم وجود داشت، دستیابی به این موفقیت ممکن نبود.

رئیسی با اشاره به کمک های سازمان جهانی بهداشت در مقابله با مالاریا گفت: علاوه بر کمک های سازمان جهانی بهداشت، تلاش همکاران ما به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی استان های جنوبی و جنوب شرقی کشور است. نیز افزایش می یابد. سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب استان کرمان، یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، منجر به کنترل مالاریا شد. این موفقیت بزرگ در شرایطی حاصل شد که ایران با کشوری مانند پاکستان همسایه است و سالانه بیش از 2 میلیون مورد مالاریا در آن رخ می دهد.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه طی یک سال گذشته موارد مالاریا به ثبت رسیده است که همه آنها غیربومی هستند، اما به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، ایران همچنان موفق ترین کشور در بین 22 کشور در کنترل این بیماری محسوب می شود. منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی.

موارد مالاریا در همسایگان شرقی ما؛ زنگ خطر برای کشور

رئیس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت، عدم ثبت موارد بومی مالاریا در کشور در 4 سال گذشته از سال 1397 تا 1400 را نشان از پیشتازی ایران در منطقه در مبارزه با مالاریا عنوان کرد. : متاسفانه به دلیل افزایش بار بیماری در سال 1401، شهرهای همسایه شرقی این منطقه به دلیل افزایش بیش از حد موارد مالاریا از پاکستان و افغانستان در کشورها و متعاقب آن افزایش خطر ابتلا به بیماری مالاریا افزایش چشمگیری داشته است. از سرگیری چرخه انتقال مالاریا در مرز.

وی با اشاره به وسعت جغرافیایی کشور تصریح کرد: نکته مهم این است که ایران کشوری بزرگ و بزرگ است و قابل مقایسه با کشورهایی مانند امارات و مراکش که در گذشته موفق به اخذ گواهی حذف مالاریا شده اند نیست. سال ها. این کشور با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت در کنار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که موارد ابتلا به مالاریا در آنها بسیار بیشتر از کشورهای منطقه است.

پیشتازی ایران در منطقه در تشخیص مالاریا

وی با بیان اینکه تشخیص مالاریا یکی از دستاوردهای بزرگ کشور است، اظهار داشت: علیرغم مشکلات ناشی از اپیدمی کووید، سیستم تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه در سطح تشخیص میکروسکوپی گسترش یافته است. به گفته کارشناسان بین المللی، ایران پیشرو در تشخیص مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: متاسفانه پس از گذشت نزدیک به 10 سال از کاهش مالاریا، در دو سال اخیر شاهد افزایش موارد مالاریا بوده ایم. البته تاکید می شود تمامی موارد مالاریا از مرزهای جنوبی و جنوب شرقی کشور به ویژه از پاکستان وارد شده است. اگرچه موارد آلوده وارداتی هستند، اما بر برنامه های انجام شده تأثیر می گذارند. ما و همکارانمان نگران این هستیم که مواردی از افغانستان و پاکستان عواقبی برای طرح ایران برای کنترل و حذف مالاریا داشته باشد.

شیوع این بیماری در مناطق مختلف کشورمان است

وی خاطرنشان کرد: علیرغم گزارش نشدن موارد مالاریا، مواردی برای اولین بار ثبت شد که اولین بار در استان های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری گزارش شد. در منطقه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی مناطق دیگر نیز ثبت شد که همگی مبتلا به مالاریا وارداتی و غیربومی هستند و همگی از مرز به مناطق جنوب شرقی تردد کرده بودند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های ناقل وزارت بهداشت در مورد ابتلا به مالاریا در سال 1402 گفت: پرونده مالاریا در سال گذشته با 10 هزار و 264 مورد بسته شد. فکر می کنیم همه این پرونده ها صرف نظر از اتباع ایرانی، افغانستانی یا پاکستانی از جمله پرونده های وارد شده به کشور است.

وی در پایان گفت: امیدواریم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کادر درمانی بتوانیم با حساسیت بیشتری در تشخیص به موقع اقدام کنیم. بیایید درمان فوری و کامل بیماران و افقی روشن برای طرح مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا