اخبار روز سینما

موردی از کارهای مهم کارنامه پارسا پیروزفر به بهانه پخش سریال «مست عشق» و شروع سریال «در انتهای شب» | همیشه اون بالا

پارسا پیروزفر از جمله بازیگرانی است که از اواسط دهه هفتاد در معرض دید عموم قرار گرفته و در این سه دهه با ایفای نقش های متفاوت و تاثیرگذار توانسته جایگاه ویژه ای در بین مردم کسب کند. درست است که او برخلاف بسیاری از بازیگران هم نسل خود پرکار نبود، اما آثاری از خود به جا گذاشت که بخش مهمی از آن را می توان موفق و قابل دفاع دانست. این روزها فیلم «مست عشق» با بازی او در نقش مولانا روی پرده سینما می رود و پنجشنبه اولین قسمت از سریال «در انتهای شب» با بازی این بازیگر کلید خورد. با این دو اثر، pyrosphere بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، پیروزفر یکی از بازیگرانی است که برای چهره و سبک بازیگری خود طرفداران زیادی دارد. حضور همزمان او در یک فیلم و سریال باعث شده تا پرونده امروز را به بررسی آثار مهم این بازیگر اختصاص دهیم.

در پناه تو لبخند بزن حمید پارسا ۱۳۷۴

بازی پارسا پیروزفر در سریال درپناه تو سانسور شد اما او همچنان ظاهر شد.

پارسا پیروزفر اولین بار با سریال در پناه تو به کارگردانی حمید امیلی به مردم معرفی شد. کاغذی که در آن زمان زیر چاقوی سانسور رفت و از جایگاه اصلی فاصله گرفت. تا جایی که او را به عنوان دوست شخصیت های اصلی می شناختیم، نقش خاصی در روند دراماتیک نداشت. بعدها بود که با افشاگری کارگردان فهمیدیم که ابتدا موضوع میدان عشق مطرح شد و پارسا هم همینطور. یکی او یکی از طرفین محسوب می شود اما تلویزیون در دهه 70 با نمایش چنین موضوعی مخالف بود و تصمیم گرفته شد که عشق پارسا را ​​کنار بگذارد. نکته جالب اینجاست که پارسا علیرغم اینکه نقش اول سریال «در پناه تو» را ندارد، لیدر درام است. نبود اما هم نام و هم چهره اش در آن زمان بسیار مطرح شد و در ذهن ماندگار شد.

شیدا | کمال تبریزی فرهاد ۱۳۷۷

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
“شیدا” یکی یکی از ماندگارترین آثار پیروزفر است.

پیروزفر در دهه 70 پس از حضور در سریال‌های «در پناه تو» و «در قلب من» در فیلم‌های «مجسمه» و «پری»، «ضیافت» و «مرسدس» نیز به ایفای نقش‌های کوتاه پرداخت و روز به روز بیشتر شد. تا سال ۱۳۷۷ در فیلم «شیدا» ​​به کارگردانی کمال تبریزی ایفاگر در کانون توجه قرار گرفت. یکی به یکی از نقش های اصلی تبدیل شد. پیروزفر در این فیلم عاشقانه متفاوتی با لیلا حاتمی ساخت. او فرزند خانواده ای مرفه بود که در جنگ از ناحیه چشم مجروح شد و با کمک و حمایت شیدا آرام آرام به زندگی بازگشت. پیروزفر برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه در سومین دوره جشن خانه سینما شد.

سفر سبز محمد حسین لطیفی دانیال | 1381

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
“سفر سبز” یکی پارسا پیروزفر یکی از کارهای خوب تلویزیونی است.

سریال «سفر سبز» به کارگردانی محمدحسین لطیفی یکی ضربه دیگر پارسا پیروزفر بود. او در نقش دانیل، پسر آلمانی که در ایران به دنیا آمده بود اما هیچ شناختی از ایران و مردم آن نداشت، ظاهر شد. او پس از سال‌ها به ایران برمی‌گردد تا پدر و مادر واقعی‌اش را پیدا کند. اما در توطئه فردی بود که می خواست خود را به جای مادرش بگذارد و… توانست در قالب فردی بی اطلاع از فرهنگ مردم ایران ظاهر شود و در این نقش باورپذیر ظاهر شود. . . پیروزفر سال ها پس از «در پناه تو» و «در قلب من» توانست با «سفر سازر» در نقشی جدی تر و با بازی پخته تری به این عرصه بازگردد. از آنجایی که چهره او بسیار شبیه چهره آلمانی ها بود و همچنین به دلیل اینکه توانست خود را در این نقش بیابد، به موفقیت های بزرگی دست یافت.

در چشم باد مسعود جعفری جوزانی بیژن | 1382

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
پارسا پیروزفر در نمایی از سریال در چشم باد

«در چشم باد» درباره خانواده ای ایرانی بود که هر یک از اعضای آن به نوعی با بخش هایی از جنگ مواجه شدند. پیروزفر نقش بیژن یکی من یکی از اعضای این خانواده را داشتم که در مهمانی ها و مراسم های مختلف شرکت می کرد و با دختری به نام ایران در ارتباط بود که از سیاست های کشور در قبال آلمان و روسیه مطلع شد. با گنجاندن بیژن در میان اهل ادب و مردم، بازدید از چاپخانه پدرش و زندگی در میان مردم، تا حد زیادی متوجه سیاست ایران در قبال آلمانی ها از یک سو و اتحاد جماهیر شوروی از سوی دیگر می شویم. نقش کودک بیژن را ارسلان قاسمی بازی کرد و پارسا پیروزفر از جوانی تا پیری این نقش را بازی کرد. در واقع تمام ماجراهای سریال بر دوش شخصیت بیژن با بازی پیروزفر بود. شاید «در چشم باد» نقاط ضعفی داشت و با انتقاداتی مواجه شد، اما بازی پیروزفر یکی از نقاط قوت این سریال به حساب می آمد و به ماندگاری آن کمک کرد.

مهمان مادر داریوش مهرجویی یوسف ۱۳۸۲

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
پارسا پیروزفر تصویری متفاوت از معتاد در فیلم «مهمان مادر» ارائه می کند.

یکی یکی از متفاوت ترین بازی های پارسا پیروزفر را در فیلم مامان مامان دیدیم; قرار بود این نقش به محمدرضا گلزار واگذار شود اما با انتقالی می تواند به اثری مهم در کارنامه پیروزفر تبدیل شود. پیروزفر در این فیلم با ظاهری متفاوت به عنوان یک معتاد آجیل فروش ظاهر شد. مردی که مدام از گوشه دهان سیگار می کشد، چرت می زند و مانند یک معتاد راه می رود. هیچ چیز در دنیا برای او مهم نیست. او عاشقانه همسرش را دوست دارد، اما اعتیادش به او اجازه نمی دهد که با او به درستی رفتار کند. در نقطه‌ای از فیلم برای کمک به تهیه شام، پس از سال‌ها به خانه پدر و مادرش می‌رود و یخچال و فریزر آن‌ها را می‌دزدد و اتفاق مهمی را در فیلم رقم می‌زند. گریه های او در بدبختی خودش در سکانس بیمارستان از ویژگی های مهم بازی او در این فیلم است.

اشک سرد عزیزالله حمیدنژاد کاوه کیانی ۱۳۸۲

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
یکی یکی از بهترین بازی های پارسا پیروزفر در فیلم «اشک سرما» است.

“اشک های سرد” یکی یکی از جذاب ترین آثار عاشقانه است که با محوریت جنگ ساخته شده است. داستان در درگیری های کردستان روایت می شود و پیروزفر نقش سربازی به نام کیانی را بازی می کند که تجربه زیادی در مین زدایی دارد. کیانی در حین انجام وظیفه با دختر کردی روبرو می شود که به عنوان طعمه برای پرت کردن حواس سربازان ایرانی عمل می کند. او ابتدا به دختر توجهی نمی کند و از وظیفه خود کوتاهی نمی کند، اما رفته رفته به دلایل دیگری مجبور به حمایت از دختر می شود. تغییر تدریجی احساسات کیانی فضای جذابی ایجاد می کند. پیروزفر در این فیلم در کنار گلشیفته فراهانی عاشقانه ای جدید و متفاوت خلق کرد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. او برای این فیلم برنده جایزه جشنواره فیلم آسیایی دهلی نو شد و نامزد تندیس طلایی بهترین بازیگر مرد هشتمین جشن خانه سینما شد.

کاظم ماسک صادق نیما 1383

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
«نقاب» جنجالی ترین فیلم کارنامه پارسا پیروزفر است.

پارسا پیروزفر و امین حیایی در فیلم «نقاب» زوج جذابی را تشکیل دادند و در نقش مردان جوانی ظاهر شدند که با استثمار زنان ثروتمند امرار معاش می کنند. شاید در مجموع بتوان گفت در میان فیلم های مهم کارنامه پیروزفر، «نقاب» نمی تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد، اما بازی موفق او در این فیلم باعث می شود که نتوانیم آن را از دیگر آثار مهم او حذف کنیم. پیروزفر برای بازی در این فیلم استراتژی خوبی در پیش گرفته بود و کنترل زیادی بر حرکات و احساسات خود داشت. او سعی می کرد به تماشاگران باور کند که پسری عاشق است و تا نیمه های فیلم حتی متوجه نشد که چهره واقعی خود را پشت نقاب پنهان کرده است.

اینجا بدون من بهرام توکلی رضا ۱۳۸۹

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
پارسا پیروزفر در «اینجا بدون من» حضور جذابی دارد.

پارسا پیروزفر در اواخر دهه 1350 در فیلم «اینجا بدون من» به کارگردانی بهرام توکلی با همکاری فاطمه معتمدآریا، صابر ابر و نگار جواهریان نقشی کوتاه اما تأثیرگذار داشت. او در نقش رضا دوست و همکار پسر خانواده و همچنین معشوقه دختری ساده و تنها که به دلیل مشکلات جسمی منزوی شده بود ظاهر شد و جایگاه ارزشمندی در فیلم داشت. دختر با شنیدن صدای ضبط شده دوست برادرش به او علاقه مند شد و در این عشق یک طرفه انگیزه زندگی پیدا کرد. پیروزفر به عنوان مردی حامی، مهربان و خوش برخورد وارد خانه او شد و توجه همه را به خود جلب کرد، اما فاش شدن رازی از نامزدی او همه چیز را خراب کرد. بخش قابل توجهی از بار عاطفی فیلم بر دوش پیروزفر افتاد.

زمان آزمایشی | آیدا پناهنده است | ابراهیم | 1398

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
پارسا پیروزفر در کنار هوتن شکیبا در نمایی از فیلم تی تی

در فیلم تی تی به کارگردانی آیدا پهننده پارسا پیروزفر را در نقش فیزیکدانی به نام ابراهیم دیدیم. استاد دانشگاهی که تنها فکر و انگیزه اش در زندگی آزمایش فرمولی بر روی شهاب سنگ ها بود و مطمئن بود که از طریق آن می تواند اتفاق مهمی در جهان رقم بزند. پس از جراحی مغز، او نویسندگان فرمول های خود را از دست داد و به همین دلیل است که زندگی او با تی تی پیوند خورده است. از یک طرف ملاقات او با تی تی ساده و دوست داشتنی و از طرف دیگر با نامزدش امیرساسان که مردی مست و خودخواه بود در زندگی او تأثیر گذاشت. پیروزفر در طول فیلم کم کم از یک مرد جدی با ذهنی که در آن چیزی جز فرمول وجود ندارد به مردی با احساسات تبدیل شد و برخورد جالبی با تی تی داشت.

غیرقانونی | محمد کارت بهمن| 1401

پارسا پیروزفر این روزها با این فیلم در کانون توجهات قرار دارد
پیروزفر در یاغی تصویر جدیدی از خود ارائه کرد.

پارسا پیروزفر در سریال یاغی به کارگردانی محمد کارت نقش مردی ثروتمند و قدرتمند را بازی می کند. بهمن نقش شخصیتی را بازی می کرد که ابتدا مردی مهربان و دلسوز معرفی شد که جز کمک به نوجوانان بی بضاعت جامعه و رسیدن به آرزوهایشان فکر دیگری در ذهن ندارد. کم کم که به رازهایی از زندگی او پی بردیم متوجه شدیم که همه حمایت ها پوششی برای قاچاق مواد مخدر بوده و از بچه های تیم ملی کشتی به نفع خودش استفاده کرده است. او برخلاف ظاهر مهربان و دلسوزش حتی به همسرش هم رحم نکرده بود. قاتل پدر همسرش بود و برای خلاصی از شر همسر سابقش سال ها او را زندانی کرده بود. پیروزفر این شخصیت مرموز را به گونه ای بازی می کرد که هیچکس در بد بودن او شک نداشت. این موضوع باعث شد که مخاطبان در این قالب به اشتباه باور کنند اما کم کم از اقبال خود خارج شدند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا