اخبار روز

منطقه 12 تهران سخت ترین منطقه از نظر جمع آوری زباله/درآمد مافیای 2000 میلیاردی زباله

رضا محمدی وی صبح یکشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند پاکسازی شهر افزود: در تلاش هستیم تا با کمترین خسارت ترافیکی از سطح شهر عبور کنیم اما باید گفت که کار جمع آوری زباله در ساعت 24 به پایان رسیده است ساعاتی در روز در کلان شهر تهران.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: ساعت 6 بامداد باید شهر را پاکسازی و به شهروندان تحویل دهیم، بنابراین جمع آوری زباله از ساعت 9 شب شروع و تا ساعت 1 بامداد به پایان می رسد، هرچند گاهی تا پایان این زمان ادامه دارد. 3 بامداد، در حالی که از ساعت 1 صبح تا 6 صبح طول می کشد، نظافتچی ها تمیزکاری زیادی انجام می دهند.

به گفته محمدی، مکانیزم مذکور استاندارد کار است، اما بیشتر به صورت متناوب انجام می شود و پشت آن ماشین لباسشویی های مکانیکی باید از ساعت 1:60 بامداد شروع به کار کنند، اما واقعیت در بسیاری از جاها اینطور نیست، زیرا زباله ها از ساعت 1:00 بامداد به داخل مخازن پرتاب می شوند.

وی ادامه داد: یادتان باشد ساعت 10 بازاریاب ها مخازن را پر می کنند یا مغازه داران ساعتی دیگر و باید مدام مخازن را تمیز و خالی کنیم.

محمدی همچنین گفت: شهروند ما هر ساعت یک بار زباله ها را خارج می کند و اطراف مخزن زباله زباله جمع کن داریم، البته سه نوبت به جز ساعت 21 جمع آوری زباله داریم.

وی یادآور شد: سخت ترین منطقه برای جمع آوری زباله منطقه 12 است و روزانه 2 میلیون نفر شناور داریم و جمعیت در شب کمتر از 300 هزار نفر است و مناطق 11 و 12 هر ساعت نگهداری و جمع آوری می شود.

وی افزود: منطقه 22 که زباله کمتری دارد، دو بار و برخی محوطه ها سه بار و البته در تابستان این نظافت مخازن و شستشو با دفعات بیشتری انجام می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند گفت: اگر فرهنگ ریختن زباله در سطل در ساعت 21 نهادینه شود، کار آسان‌تر می‌شود و ظرفشویی و مخازن شستشو با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

شستشوی مخازن زباله

وی افزود: قراردادهای ما با پیمانکار بسته به منطقه متفاوت است و ماهانه چهار بار مخازن شستشو می شود.

محمدی ادامه داد: تابلوها و گاردریل های بزرگراه ها و راه های اصلی از جمله بزرگراه امام علی(ع) شستشو می شود اما قطعا خیابان های فرعی هر روز شستشو نمی شود.

به گفته وی میزان زباله های جمع آوری شده در فروردین 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است یکی یکی از دلایل این است که قرارداد بر اساس کیلوگرم است.

نوسازی 50 درصد ماشین آلات قدیمی

محمدی تاکید کرد: 50 درصد ناوگان ما نوسازی شده و سیستم توزین ما زمان ورود خودروها و ماشین آلات مکانیزه را ثبت می کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: هم اکنون 800 کامیون زباله در تهران داریم که نیمی از آنها مدل های جدید 1402 هستند.

وی یادآور شد: بخش خصوصی این نوسازی را به ارزش 2 میلیارد تومان انجام داد.

وی ادامه داد: اگر یک روز نظافت نشود، می بینید شهر چه شکلی می شود و در بسیاری از شهرهای دنیا یک روز در میان زباله جمع آوری می شود، اما در تهران وضعیت این گونه نیست و این مشکل چندین بار به وجود می آید. هر روز هزینه های زیادی در شهر دارد.

محمدی یادآور شد: دغدغه اصلی ما فرهنگ سازی ریختن زباله در مخازن زباله در ساعت 21 برای کاهش موش، حیوانات و زباله است.

افزایش حقوق کارکنان دفع زباله

وی همچنین گفت: حقوق کارگران دفع زباله نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته و مدت پرداخت حقوق 30 ماه است.

6000 زباله جمع کن وجود دارد

محمدی گفت: آمارها حاکی از آن است که قبل از اجرای قراردادهای جدید، حدود 6 هزار زباله جمع کن داشتیم که اکنون به حدود 1000 زباله بردار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: 60 تا 70 درصد زباله در تهران کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: تاکنون 100 کولی و کتفی به عنوان پاکبان جذب شده اند.

محمد یادآور شد: قراردادهای ما عوض شد چون با قراردادهای قبلی نتوانستیم تهران را حفظ کنیم و امروز قراردادها به گونه ای است که هر کیلوگرم زباله جمع آوری شده و متر مکعبی که جارو می کند به پیمانکار پرداخت می شود.

وی افزود: اکنون 60 درصد شکایات در خصوص تخریب شهر فروکش کرده است که این امر از منظر نظارتی حائز اهمیت است و در صورت عدم انجام تعهدات پیمانکار با کمبود کار مواجه می شود.

مدیرعامل سازمان پسماند ادامه داد: منطقه 2 ما 12 پیمانکار داشت اما امروز این تعداد در جغرافیای منطقه 2 تنها یک نفر است و مسئولیت عملکرد خود را بر عهده دارند و در عین حال نمی توانند از خارجی ها استفاده کنند.

سرانه تولید زباله در تهران 740 گرم است

وی تصریح کرد: سرانه تولید زباله روزانه هر شهروند در تهران 740 گرم در مجموع 7 هزار و 400 تن است.

کار کودکان جرم است

وی گفت: استفاده از کودکان کار از نظر قانونی جرم است و با هر پیمانکاری که از این پرونده استفاده کند برخورد خواهیم کرد.

به گفته محمدی، اتباع خارجی بزرگسال می توانند در بخش زباله کار کنند.

محمدی افزود: 5000 زباله جمع کن به دلیل برخورد منفی و همکاری قضایی کاهش یافته است چرا که جمع آوری زباله جرم است و در حال رسیدگی به ریشه این معضل هستیم ضمن اینکه بیش از 80 گاراژ که دپوی زباله بودند نیز شناسایی و جمع آوری شده است.

وی بیان کرد: هزار و 500 تن زباله از این مکان ها جمع آوری کرده ایم و گاراژها نیز با حکم قضایی پلمب شده اند و اکنون هیچ منفعتی برای جمع آوری زباله ها ندارد.

وی یادآور شد: حدود 1000 زباله گرد داریم که دیگر سازماندهی نشده اند و جزو مافیا نیستند. به عنوان مثال، یک معتاد به مواد مخدر نیازهای روزانه خود را تامین می کند.

سهم شهرداری تهران از متان و بوی نامطبوع آرادکو 10 درصد است.

به گفته محمدی، 10 درصد بوی نامطبوع مربوط به آرادکوه بوده و جامعه تنها 10 درصد از آن را مقصر می داند.

درآمد 2000 میلیاردی مافیای زباله

وی تاکید کرد: مافیای زباله خشک برخلاف برنامه کاندیدا است چرا که زباله جمع کن ماهیانه 10 میلیون درآمد داشت اما قیمت این زباله ها بیش از 40 میلیون بود و مافیا از هر زباله جمع کن 30 میلیون تومان درآمد داشت که بیش از این است. 180 میلیارد در ماه، که بیش از 180 میلیارد در سال است. از 2000 میلیارد تومان.

محمدی با اشاره به کارخانه زباله سوز 6000 تنی گفت: این موضوع بسیار فنی و ظریف است و مشاور حرفه ای برای این امر انتخاب شده است. از آنجایی که این یک قرارداد بین المللی و تخصصی است، امیدواریم آن را تکمیل کنیم.» اردیبهشت ماه این موضوع باید حل شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا