اخبار روز

مغز متفکر اوکراین در عقب راندن روسیه کیست؟

تینا مزدکی: در تابستان 2022، روسیه به پلی برای تامین نیروهای مسلح خود در شهر دنیپرو در اوکراین نیاز داشت و آن را ساخت. اکنون در آستانه حملات موشکی اوکراین به پل آنتوفوسکی، مقامات اوکراینی در حال انجام تحقیقات دقیق هستند و در این تحقیق دو سوال به طور فشرده مورد بررسی قرار گرفته است: سوال اول این است که آیا تخریب پل منجر به سربازان روسی می شود یا خیر. مجبور به انجام این کار می شوی وحشت زده و به خانه برمی گردی؟ و سوال دیگر و مهمتر این است که چگونه دولت اوکراین می تواند ضربه را به روحیه سربازان خود به حداکثر برساند؟

موسسه OMI گروه تحقیقاتی خود را برای این ارزیابی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تأسیس کرده است. الگوریتم هوش مصنوعی همه چیز را از مصرف الکل گرفته تا جابجایی جمعیت و عبارات جستجوی اینترنتی مورد استفاده توسط سربازان روسی را بررسی می کند. اوکراین برای تصمیم گیری های مهم، مانند حملات احتمالی آینده به پل کرچ روسیه، تنها ارتباط مستقیم زمینی بین روسیه و کریمه، به چنین ارزیابی هایی نیاز دارد.

به نظر می رسد که اوکراین به طور چشمگیری از طریق استفاده از هوش مصنوعی آماده است. می گوید یک سرهنگ اوکراینی که در توسعه تسلیحات مشارکت دارد یکی یکی دیگر از کاربردهای نظامی هوش مصنوعی، شناسایی هدف است. طراحان پهپاد غالباً Chatgpt را به عنوان “نقطه شروع” برای ایده های فنی مانند تکنیک های جدید برای کاهش آسیب پذیری در برابر پارازیت های روسی می دانند.

مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند از الگوریتم‌های مبتنی بر تصویر و متن برای یافتن سرنخ‌ها، کنار هم قرار دادن آنها و سپس حدس زدن مکان احتمالی یک سیستم تسلیحاتی یا تمرکز نیرو استفاده کنند. تحلیلگر این موسسه می گوید که این رویکرد با کمک هوش مصنوعی به آنها اجازه می دهد هر روز دو تا پنج هدف ارزشمند را پیدا کنند. آنها همچنین به سرعت این اطلاعات را در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهند و در نهایت برخی از اهداف منهدم می شوند.

هوش مصنوعی به روش های دیگر نیز کمک می کند. Semantic Force مدل هایی را توسعه می دهد که متن و تصاویر آنلاین یا آپلود شده را در پاسخ به پرس و جوها تجزیه و تحلیل می کند. بسیاری از مشتریان SemanticForce از این سیستم به صورت تجاری برای نظارت بر احساسات و افکار عمومی در مورد هشتگ های خود استفاده می کنند.

اکنون اوکراینی‌ها می‌توانند از این مدل برای نقشه‌برداری از مناطقی استفاده کنند که احتمالاً نیروهای روسی از نظر روحی و لجستیکی ضعیف هستند، زیرا هوش مصنوعی سرنخ‌هایی را در تصاویر و ویدیوها، از جمله فیلم‌های پهپادها و سربازان و غیره که در شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شود، پیدا می‌کند. بررسی و ارائه اطلاعات جمع آوری شده.

آنها همچنین شواهدی درباره ضعف های نظامی روسیه جمع آوری می کنند. از هوش مصنوعی SemanticForce برای تولید گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های گروه‌های روسی، از جمله جمع‌آوری کمک‌های مالی و ارائه بسته‌های کمکی به بخش‌های نیازمند جبهه استفاده می‌کند. این الگوریتم ها به قدری قدرتمند هستند که می توانند تشخیص دهند کدام محتوا نادرست است یا توسط ربات ها منتشر شده است.

هوش مصنوعی در کمین جاسوسان است

تحلیلگران در حال تقویت این هوش مصنوعی در مواجهه با نرم افزارهایی هستند که منشا تماس تلفنی را پنهان می کنند. افرادی هستند که برای روسیه جاسوسی می کنند یا به نوعی به آنها کمک می کنند. در این صورت هوش مصنوعی به اوکراینی ها کمک خواهد کرد. با کمک هوش مصنوعی خائنان یا خائنان را شناسایی می کنند. معاون سابق سیاست اطلاعات اوکراین می گوید افرادی که از این بازار اطلاعاتی حمایت می کنند توسط اطلاعات اوکراین شناسایی و دستگیر می شوند.

استفاده از هوش مصنوعی مدتی است که در حال توسعه است. در نوامبر 2019، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار گسترش گسترده استفاده از فناوری برای امنیت ملی شد. نتیجه درخواست او یک مدل استراتژیک است که توسط NSDC توسعه یافته و پیاده سازی شده است که متون، آمار، عکس ها و فیلم ها را دریافت می کند. رئیس ستاد NSDC می گوید این مرکز که مرکز ارزیابی تهدیدات (Cota) نام دارد، اطلاعات مختلفی را دریافت می کند که برخی از آنها از هکرها به دست آمده است. این مدل همه چیز را از قیمت ها، استفاده از تلفن، مهاجرت، تجارت و انرژی گرفته تا سیاست، دیپلماسی و تحولات نظامی و حتی تعداد سلاح ها در تعمیرگاه ها را شناسایی می کند.

اپراتورهای کوتا این مدل را مدل سازنده می نامند زیرا خروجی مدل های کوچکتری مانند Palantir و Delta Software را نیز دریافت می کند. بر این اساس یکی یافته های COTA، که از کارشناسان ارشد NSDC نشات می گیرد، در نهایت مقامات ارشد را در مورد مسائل حساس، از جمله سیاست بسیج راهنمایی می کند. گفته می شود که زلنسکی بیش از 130 بار از ارزیابی کامل سهمیه از جمله صبح روز حمله کامل روسیه مطلع شده است. ظاهراً برخی از شرکت های بیمه، وزارتخانه های ایالتی و وزارت انرژی ایالات متحده به قطعات یا مدارهای Cota دسترسی دارند.

ناگفته نماند که دسترسی گسترده اوکراین به اطلاعات به دلیل تمایل گسترده جامعه برای کمک به دفاع از کشور است. به عنوان مثال، شهروندان اطلاعاتی از جمله تصاویری را که به ارتش کمک می کند در یک برنامه دولتی به نام Diia بارگذاری می کنند. حتی شرکت ها نیز اطلاعات موجود خود از جمله فعالیت مرکز داده را ارائه می دهند.

یکی یکی از کارمندان Zero Line، یک سازمان غیردولتی مستقر در کیف که به سربازان تجهیزات می دهد و زمانی را در خط مقدم برای مطالعه اثربخشی جنگ می گذراند، استفاده اوکراین از هوش مصنوعی را “نقطه روشن” می خواند. با این حال، هنوز نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد، به عنوان مثال منابعی که اطلاعاتی را در اختیار هوش مصنوعی قرار می‌دهند ممکن است در جهتی مغرضانه باشند که به نفع آنها بیشتر باشد.

اما این ایده که عملکرد هوش مصنوعی برای اوکراین کاملا منفی است، طرفداران کمی دارد. یکی در میان آنها جان آرسیلا، استاد بازنشسته دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی در کالیفرنیا است که کتاب های تاثیرگذاری در مورد جنگ نوشته و به رهبران پنتاگون مشاوره داده است، اگرچه ارزیابی او بحث برانگیز است. اما بر اهمیت رفتار انسان در هنگام استفاده از هر فناوری تاکید می کند.

منبع: اقتصاددان

۵۴۳۲۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا