اخبار روز سینما

معرفی سری Peaky Blinders

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام سریال: Peaky Blinders – Peaky Blinders

ژانر: جنایی درام

انتشار: 2013-2022

امتیاز (imdb): 8.8

تهیه کننده: استیون نایت

نویسنده: استیون نایت، توبی فینلی، استیون راسل

کارگردان
  • اتو باتورست (فصل 1)
  • تام هارپر (فصل 1)
  • کولم مک کارتی (فصل 2)
  • تیم میلانتس (فصل 3)
  • دیوید کافری (فصل 4)
  • آنتونی برن (فصل 5 و 6)

کشور سازنده: بریتانیای کبیر

تعداد فصل: 6

تعداد قسمت ها: 36

بازیگران: کیلین مورفی، هلن مک کروری، پل اندرسون، سوفی راندل و جو کول، سم نیل، آنابل والیس، ایو گلدبرگ، تام هاردی، شارلوت رایلی، فین کول، ناتاشا اوکیف، پدی کنسیدین، آدرین برودی، آیدان گیلن، آنیا تیلور – جوی، سم کلافلین، جیمز فرشویل و استیون گراهام و…

خلاصه داستان

داستان این سریال در سال های 1919 به بعد اتفاق می افتد و در مورد ماجراها و جاه طلبی های خانواده ای رومانیایی الاصل (کولی ها) است که در شهر بیرمنگام زندگی می کنند. مهمترین عضو این خانواده که تامی شلبی نام دارد، رهبری باند پیکی بلایندرز را بر عهده دارد.

فصل اول

در سال 1919، پس از جنگ جهانی دوم، پیکی بلایندرز به رهبری تامی شلبی، یک محموله اسلحه را از یک کارخانه اسلحه سازی محلی به سرقت بردند. وینستون چرچیل، چستر کمپل، بازرس ارشد پلیس سلطنتی ایرلند را به بیرمنگام می‌فرستد تا سلاح‌ها را بازیابی کند. پولی گری عمه تامی می خواهد اسلحه ها را پس بگیرد، اما تامی احساس می کند می تواند از آنها به نفع خود استفاده کند.

فصل دوم

پس از منفجر شدن میخانه گریسون، تامی با ارتش جمهوری خواه ایرلند در جستجوی مجرمان روبرو می شود، آنها از او می خواهند که فردی را به قتل برساند و او موافقت می کند. در همین حال، تامی که در فکر گسترش تجارت خود به لندن است، تصمیم می گیرد در اولین قدم به آرتور و جان بپیوندد. یکی از باشگاه های شهر لندن که متعلق به داربی سابینی است حاضر می شوند و با دار و دسته او به رقابت می پردازند.

فصل سوم

تامی برای به دست آوردن قدرت بیشتر با عوامل روسی و انگلیسی معامله می کند. از سوی دیگر، شلبی ها طی برخی اتفاقات و درگیری هایی که زمینه ساز انتقام بین خانواده ها می شود، با خانواده چنگرتا به مشکل می خورند.

فصل چهارم

پس از حل مشکلات با روس ها و سرویس اطلاعاتی بریتانیا، خانواده تامی از فعالیت های مجرمانه بازنشسته می شوند، اما تامی همچنان رهبر سازمان جنایی پیکی بلایندرز است و به ثروت و درآمد هنگفتی دست یافته است. در این فصل، اعضای یک باند مافیایی ایتالیایی مستقر در بروکلین، به رهبری لوکا چنگرتا، برای انتقام خون پدرشان به بیرمنگام سفر می کنند و اوضاع برای شلبی ها تغییر می کند. در این زمان، تامی خانواده خود را دوباره جمع می کند تا از آنها در محله اسمال هیث بیرمنگام محافظت کند.

فصل پنجم

تامی اکنون نماینده شهر خود در مجلس عوام بریتانیا است. اسوالد موزلی یکی نمایندگان مجلس، او را برای پیوستن به حزب تازه تاسیس خود (اتحادیه فاشیست های بریتانیا) دعوت کردند. اگرچه تامی با نظرات موزلی مخالف است، اما قبول می کند که برای اطلاع رسانی و حمله به حزب در کنار او باشد که این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

فصل ششم

پس از اینکه تامی اقدام به خودکشی می کند، مامور ارتش جمهوری خواه ایرلند سوئینگ با تامی تماس می گیرد و مسئولیت جلوگیری از قتل موزلی را بر عهده می گیرد. او اجساد بارنی، آبراما و پاولی را به تامی می‌دهد که در جریان سوء قصد نافرجام مرده بودند. خانواده شلبی برای مراسم پالی جمع می‌شوند و مایکل که تامی را مسئول مرگ مادرش می‌داند، قول انتقام می‌گیرد.

تاثیر فرهنگی سریال Peaky Blinders

طبق گزارش اداره ملی آمار (ONS)، پیکی بلایندرز تأثیر فرهنگی قابل‌توجهی در بریتانیا داشته است. در سال 2018، آرتور برای اولین بار از دهه 1920 وارد 10 نام برتر پسرانه شد و ایدا برای اولین بار در یک قرن اخیر وارد 100 نام برتر دخترانه شد. فرضیه ONS این است که محبوبیت این نام ها از شخصیت های Arthur Shelby و Ida Thorne الهام گرفته شده است.

بازی ویدیویی Peaky Blinders

در آگوست 2020، FuturLab یک بازی ویدیویی بر اساس این مجموعه تلویزیونی توسعه داد و آن را برای ایکس باکس وان، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ و رایانه شخصی از طریق استیم منتشر کرد.

آیا پیکی بلایندرز بر اساس واقعیت است؟

جالب است بدانید که اگرچه بخش بزرگی از داستان از جمله شخصیت ها و اتفاقات سریال Peaky Blinders بر اساس واقعیت است، خانواده شلبی خود تخیلی است و توسط «استیون نایت» ساخته شده است. در واقع، گروه Peaky Blinders در دهه 1920 در انگلستان وجود داشت، اما زندگی گروه آنها تا فصل دوم ادامه نداشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا