اخبار روز

معجزه خوردن یک حبه سیر برای سلامت بدن

سیر همیشه یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سراسر جهان بوده است، اما امروزه به دلیل بوی آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. سیر یکی از سبزیجاتی است که خواص بی‌شماری دارد و تقریباً می‌توان آن را داروی هر دردی توصیف کرد.

«سیر بخور!» این پاسخی است که اکثر بزرگان و متخصصان طب سنتی به کسانی که مدام از چربی و فشار خون شکایت دارند می دهند.

سیر یکی از سبزیجاتی است که خواص بی‌شماری دارد و تقریباً می‌توان آن را داروی هر دردی توصیف کرد. سیر همیشه یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در سراسر جهان بوده است، اما امروزه به دلیل بوی بد دهان کمتر از قبل مصرف می شود. سیر علاوه بر طعم خوب، خواص درمانی بی شماری دارد و در پیشگیری یا مبارزه با بسیاری از بیماری ها موثر است.

در این بررسی می خواهیم برخی از خواص درمانی سیر را بدانیم.

ویتامین ها در یک حبه سیر

“سیر” با وجود اندازه کوچکش سرشار از ویتامین های با ارزش است که در این مقدار سلامت بدن انسان را تضمین می کند. طبق تحقیقات کارشناسان، هر حبه سیر حاوی «سه گرم» منگنز، ویتامین B6، ویتامین C، سلنیوم، فیبر، کلسیم، روی، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1 است.

خواص درمانی سیر

سیر یکی از سبزیجاتی است که برخی آن را درمان طبیعی می نامند. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که افراد میانسال و مسن روزانه یک حبه سیر مصرف کنند. البته برخی افراد تمایلی به مصرف زردچوبه ندارند. به همین دلیل، برخی از دانشمندان «قرص‌های گیاهی سیر» را برای افرادی که مشکل بو و طعم تند سیر دارند، جایگزین کرده‌اند. برخی از خواص درمانی گیاه سیر عبارتند از:

1- کمک به کاهش فشار خون:

فشار خون بالا علامت هشدار دهنده بیماری قلبی عروقی است. طبق آمار، فشار خون بالا عامل 70 درصد سکته های مغزی، سکته های قلبی و نارسایی مزمن قلبی است. بنابراین کنترل و پیشگیری از فشار خون برای بقا بسیار مهم است. سیر یکی از غذاهایی است که در درمان و کنترل فشار خون بالا بسیار موثر است.

2-تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر حاوی ترکیباتی است که آنتی اکسیدان محسوب می شوند. آنتی اکسیدان ها سموم را از بدن دفع می کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند که در پیشگیری از بیماری های مختلف مفید است. محققان همچنین به این نتیجه رسیده اند که سیر به افزایش انواع سلول هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند کمک می کند.

3- کاهش خطر ابتلا به سرطان

سیر حاوی دی لی سولفید است که از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. سلنیوم موجود در آن همچنین با سرطان مبارزه می کند و از جهش DNA جلوگیری می کند. اگر می خواهید خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید، سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

4-درمان عفونت ادراری و کلیه

به طور معمول از آب زغال اخته برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شود، اما سیر نیز می تواند در این زمینه مفید باشد. طبق تحقیقات علمی دانشمندان، سیر در مبارزه با باکتری E-coli در سیستم ادراری موثر بوده و به درمان عفونت کلیه کمک می کند.

5- به جذب آهن و روی در بدن کمک می کند

آهن و روی برای عملکرد صحیح تعدادی از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن مهم هستند. سیر حاوی گوگرد است که فراهمی زیستی آهن و گوگرد را بهبود می بخشد. بنابراین، اگر کمبود آهن یا روی دارید، سیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

6- سرماخوردگی

سیر قرن هاست که برای درمان آسم و سرماخوردگی استفاده می شود. ماساژ دادن روغن سیر روی بینی، گلو و ریه ها احتقان سینه را برطرف می کند. دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیده اند که سیر ممکن است آلرژی های شدید آسم را به تاخیر بیندازد و به درمان سرماخوردگی کمک کند.

7- کاهش عفونت گوش

از آنجایی که سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است، می تواند در مبارزه با عفونت گوش مفید باشد.

8-کاهش سطح کلسترول خون

کلسترول یک چربی در خون است. دو نوع کلسترول LDL “بد” و کلسترول HDL “خوب” در بدن وجود دارد. کلسترول بیش از حد LDL و کلسترول بسیار کم HDL می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. نشان داده شده است که سیر سطح کلسترول تام و LDL را 10 تا 15 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف سیر هیچ تاثیری بر سطح HDL یا کلسترول خوب شما ندارد. اگر خانواده شما سابقه بیماری قلبی دارند یا شما بیماری قلبی دارید، سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

9- پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل با سیر

سیر سرشار از آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو در بدن شما کمک می کند. این خواص آنتی اکسیدانی ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری های شناختی مانند زوال عقل و آلزایمر کمک کند.

دوره و درمان بیماری های پوستی

سیر نه تنها در درمان بیماری های داخلی، بلکه در درمان برخی از بیماری های پوستی و پوستی و التهاب موثر است. برخی از بیماری های پوستی که با مصرف روزانه سیر قابل درمان یا کاهش هستند عبارتند از:

1- کاهش التهاب آکنه و بیا دیگهتیک بزنید

سیر یک آنتی اکسیدان بسیار قوی با خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. از آنجایی که آکنه به دلیل تجمع سموم، مسدود شدن منافذ و عفونت های باکتریایی ایجاد می شود، می توانید از سیر برای درمان آن استفاده کنید.

2- بهبود اگزمای پوستی

اگزما یک بیماری شایع پوستی است که باعث خارش، پوسته پوسته شدن، خشن شدن و ملتهب شدن پوست می شود. علت این عارضه التهاب ناشی از واکنش آلرژیک است. سیر دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل اعتقاد بر این است که در تسکین اگزما مفید است. قبل از مصرف سیر برای تسکین علائم اگزما با پزشک خود مشورت کنید.

3-در درمان پسوریازیس موثر است

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که علائمی مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست ایجاد می کند. این بیماری معمولاً پوست سر، آرنج و زانو را درگیر می کند. سیر پسوریازیس را درمان نمی کند، اما به تسکین علائم کمک می کند. پسوریازیس در اثر التهاب ایجاد می شود و از آنجایی که سیر یک ترکیب ضد التهابی قوی است، بسیاری از کارشناسان آن را به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای این وجود ندارد.

4- درمان پای ورزشکار

پای ورزشکار به دلیل عفونت قارچی یا قارچی ایجاد می شود. سیر یک ترکیب ضد قارچی است و بنابراین می توان از آن برای درمان بیماری مذکور استفاده کرد.

عوارض استفاده زیاد از سیر

سیر جدا از خواص درمانی، در صورت مصرف زیاد می تواند به قسمت های مختلف بدن آسیب برساند. عوارض جانبی مصرف زیاد سیر شامل آسیب کبدی، بوی بد دهان، حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، اسهال، افت شدید فشار خون، سردرد، تعریق زیاد و سرگیجه است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا