دانستنی ها

مطالعه 30 ساله نشان می دهد: خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است

مطالعه جدیدی که روز چهارشنبه در مجله BMJ منتشر شد، نشان می دهد که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است.

به گزارش یورونیوز، محققان در این مطالعه داده های سلامتی بیش از 100000 نفر در ایالات متحده را بین سال های 1986 تا 2018 که هیچ سابقه سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان هر دو سال یکبار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارائه کردند.

غذاهای بسیار فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده در برابر کپک ها یا باکتری ها، رنگ های مصنوعی و امولسیفایرهایی هستند که از جدا شدن شکر، نمک و روغن های اضافه یا اصلاح شده جلوگیری می کنند. این مواد اغلب در محصولات غذایی مانند نوشابه ها، چیپس، سوپ های بسته بندی شده، ناگت ها و بستنی ها یافت می شوند.

گروهی که کمترین غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می کردند به طور متوسط ​​سه وعده در روز می خوردند، در حالی که برخی از شرکت کنندگان به طور متوسط ​​هفت وعده در روز می خوردند.

داده ها نشان داد افرادی که در طول روز بیشتر غذا می خورند، 4 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی هستند.

دکتر D.، استادیار تغذیه در دانشگاه هاروارد و نویسنده اصلی این مطالعه. مینگ یونگ سانگ گفت: «این خطرات عمدتاً از چندین زیر گروه از جمله گوشت‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی ناشی می‌شوند.

او می گوید که خطرات ناشی از مصرف گوشت فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی های شیرین با خطرات ناشی از غلات بیش از حد فرآوری شده یکسان نیست.

دکتر D.، استاد مطالعات مواد غذایی و بهداشت عمومی در نیویورک. ماریون نستله می‌گوید: «یافته‌های این مطالعه با صدها یافته دیگر در این زمینه مطابقت داشت، اما چیزی که این مطالعه را منحصربه‌فرد می‌کند، تفکیک زیر گروه‌های مختلف در دسته مواد غذایی فرآوری‌شده است. دانشگاه یورک.

او گفت که این دسته بندی متنوع است و این مطالعه حذف کامل همه غذاهای فوق فرآوری شده را توصیه نمی کند.

این استاد دانشگاه افزود: به عنوان مثال غلات، نان های سبوس دار نیز جزو غذاهای بسیار فرآوری شده محسوب می شوند، اما حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی مفید مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند غذاهای بسیار فرآوری شده.”

محقق بازنشسته دکتر از موسسه Quadram Bioscience در انگلستان. به گفته پیتر وایلد، درست است که محققان رابطه ای بین مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده و مرگ زودرس یافته اند، اما نمی توانند به طور قطع بگویند که مصرف آنها زیاد است. علت مرگ غذا بود.

رهبر این تیم تحقیقاتی می گوید محققان باید بیشتر بر روی اجزای مواد غذایی فوق فرآوری شده تمرکز کنند که ممکن است بر سلامتی تأثیر بگذارد، مانند افزودنی های مواد غذایی، امولسیفایرها یا شیرین کننده ها و توصیه های لازم را به دولت ها و موسسات ارائه دهند.

وی گفت: «محققان همچنین دریافتند که مهمترین عامل کاهش خطر مرگ، کیفیت کلی رژیم غذایی افراد است. اگر مردم به طور کلی سالم غذا می خورند، فکر نمی کنم نیازی به ترس داشته باشند. “رژیم غذایی به طور کلی یک عامل تعیین کننده مهم برای نتایج سلامتی است.”

دکتر. پیتر وایلد در مورد تغذیه سالم می گوید: یک رژیم غذایی سالم باید متنوع باشد و شامل میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل باشد.

وی افزود: «اگر نگران افزودنی‌های غذایی هستید، غذاهایی را انتخاب کنید که میزان افزودنی‌های کمتری دارند.

این پزشک همچنین بر مصرف متعادل غذاها تاکید کرد و خاطرنشان کرد: آب میوه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید است و باید در مصرف آن اعتدال داشته باشد، اما زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش قند خون و بر فواید آن می شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا