به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، سازمان سینمایی «سوره» ایرنا است یکی یکی از مجموعه های فیلم در سال های اخیر بوده و امسال با 6 محصول در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. فیلمهای «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «آسمان غربی» به کارگردانی محمد عسگری، «روز اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی، «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر، «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز و فیلم انیمیشن «راویاشر» به کارگردانی محسن عنایتی 6 اثر با مشارکت سازمان سینمایی «حتما» به جشنواره چهل و دوم راه یافتند.
محمد ساسان مدیر مرکز تولید فیلم سازمان سینمایی سوره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تدوین و آماده سازی نهایی تمامی فیلم ها به پایان رسیده و در حال انجام است، این مراحل پس از تولید است. فیلم احمد نیز مراحل پایانی صداگذاری و نورپردازی و تصحیح رنگ را پشت سر می گذارد. این فیلم به طور کامل برای نمایش عمومی در جشنواره آماده است و به همین دلیل در برنامه اکران قرار گرفته است. با این حال قصد داشتیم نسخه بهتری را برای تالار رسانه ای اصحاب معرفی کنیم. خوشبختانه نسخه نهایی را طبق زمان بندی اعلام شده به دبیرخانه تحویل خواهیم داد.
ساسان درباره دیگر آثار این سازمان نیز گفت: «آسمان غرب» از نظر مراحل تولید از «احمد» جلوتر بود و هم اکنون نسخه آن هم برای اکران عمومی و هم برای رونمایی در تالار رسانه آماده است. نسخه نهایی فیلمهای «آپاراتچی»، «باغ کیانوش» و «صبح اعدام» نیز به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد.
تینو صالحی در نمایی از «احمد»
مدیر مرکز تولید سینما «سوره» درباره سهم بزرگ اقتباسی در آثار این مرکز توضیح داد: تلاش ما بر این بوده است. در سینمای امروز جهان اگر به سینمای آمریکا به عنوان شاخص سینما نگاه شود صنعت، متوجه می شود که سازگاری ها نسبت بسیار بالایی دارند. از آثار قابل توجه امسال می توان به فیلم هایی مانند «اپنهایمر» و «قاتلان ماه کامل» اشاره کرد که اقتباسی از آنها دیده شد و «باربی» را نیز می توان اقتباسی از یک شخصیت در نظر گرفت.
وی افزود: همه این آثار موفق به نوعی محصول فرآیند اقتباس هستند و می توان به دایره اقتباس بیش از گزیده ای از یک کتاب نگاه کرد. بازسازی فیگور یک قهرمان یا شخصیت را نیز می توان اقتباسی دانست و این اتفاق فرخنده را در سینمای ایران می دانیم. به خصوص که ما در سازمان سوره برای احیای سینمای قهرمان محور تلاش می کنیم و اقتباس پشتوانه خوبی برای تحقق این هدف است.
میلاد کیمرام در نمایی از «آسمان غرب»
اصل ما تمرکز بر “انطباق” است.
ساسان گفت: حوزه هنری به عنوان یک مجموعه بزرگ فرهنگی همه ابزارهای لازم برای ایجاد یک محصول فرهنگی و هنری را در اختیار دارد. از کتاب گرفته تا مجموعه هنرمندان تجسمی و موسیقی گرفته تا آثار دیگری که در آن اندیشه تولید می شود و چه بهتر که این افکار به آثار هنری مانند فیلم و سریال تبدیل شوند. ما چنین نگاهی به سازگاری داریم و این سیاست را دنبال خواهیم کرد. در جشنواره امسال شاهد اتفاقات خوبی از این نظر خواهیم بود.
هنگام تولید آثار در سازمان سینمایی سوره، پس از تایید فیلمنامه اولیه، تا محصول نهایی کاملا از پروژه جدا نمی شویم! از آنجایی که فیلمنامه به همراه گروه سازنده نهایی شده است، البته ما نیز درگیر پروژه ها هستیم.
مدیر مرکز تولید سینما سوره درباره ارزیابی خود از کیفیت آثار این سازمان در جشنواره فجر پیش رو گفت: قطعاً می توان مجموعه ای از آثار را به طور کامل و نسبی ارزیابی کرد. با محصولی مواجه شویم که کاملاً با انتظارات فیلمنامه اصلی مطابقت دارد و در اثری دیگر ممکن است با اتفاقاتی فراتر از انتظار در مقایسه با برنامه ریزی اولیه مواجه شویم. بالاخره سرعت رشد یک اثر نسبت به فیلمنامه اصلی در پروسه تولید یک اتفاق کاملا نسبی است.
وی افزود: یادتان باشد هنگام تولید آثار در سازمان سینمایی سوره، اینطور نیست که با تایید فیلمنامه اصلی، کاملا از پروژه جدا شویم تا محصول نهایی به دست آید! از آنجایی که فیلمنامه با کمک گروه تولید و آماده سازی نهایی می شود، البته ما نیز درگیر پروژه ها هستیم و در مواردی مانند انتخاب بازیگران و عوامل تا انتخاب لوکیشن و اتفاقات پیرامون تولید، همه چیز در جریان است. کاملا هماهنگ شده در مورد جزئیات بحث می کنیم.
ساسان تاکید کرد: اینطور نیست که از روند تولید فیلم ها در جشنواره امسال اطلاعی نداشته باشم و ناگهان جلوی محصول نهایی بایستم. حتی گاهی با تهیه کنندگان به پشت صحنه فیلم ها می رفتیم. من سعی می کنم کاملاً از آنچه اتفاق می افتد آگاه باشم. به همین دلیل شاید شخص مناسبی برای قضاوت درباره این آثار نباشم، هرچند فکر می کنم در جشنواره امسال آثار قابل دفاعی خواهیم داشت.
مسعود شریف در نمایی از فیلم کودک صبح
صورت مشکل سیمرغ محبوب را پاک نکنیم
مدیر مرکز تولید سینما «حتما» درباره احتمال حذف سیمرغ محبوب از جوایز جشنواره امسال گفت: واقعیت این است که همیشه مشکلات و ایراداتی در خصوص سازوکار اهدای سیمرغ مردمی به جشنواره وجود داشته است اما شخصا معتقدم با وجود همه این بلاتکلیفی ها این سیمرغ همچنان تعلق خواهد گرفت. اتفاق مبارکی برای جشنواره فجر بود. در نهایت سینما از طریق ارتباط با مخاطب اهمیت بیشتری پیدا می کند نبود مخاطب عزیز، ساخت فیلم اساساً ضایع است!
ساسان تاکید کرد: از این نظر باید به جایزه ای که متعلق به مردم و مخاطبان جشنواره است اهمیت بیشتری داد. نمی دانم دلیل حذف این سیمرغ از جشنواره امسال چه می تواند باشد. اگر فقط دلیل این تصمیم، نبود مکانیزمی مطمئن و غیرقابل انکار برای جمع آوری نظرات بود. به نظر من به جای رفع مشکل باید مکانیک را تغییر می داد تا این سیمرغ محکم بماند. در واقع این سیمرغ به دیده شدن فیلم ها و حتی شکل دادن به سلیقه مخاطبان سینما برای فیلمسازان کمک کرد.
شهرام حکیت دوست در نمایی از «باغ کیانوش»
مجموعه متنوعی از “سوره ها” برای گروه های هدف مختلف
این کارگردان سینما همچنین درباره پیش بینی خود از موفقیت فیلم های «سوره» در روند اکران عمومی و ارتباط با مخاطبان گفت: اگرچه نمی توانم به صورت یک جانبه از تولیدات خودمان دفاع کنم، اما می توانم تصور کنم در روند اکران این اتفاق بیفتد. تبدیل می شود. به خصوص که امسال مخاطبان متنوعی را در نظر گرفتیم. ما یک اثر مناسب برای کودکان و نوجوانان ایجاد کرده ایم و مرکز پویانمایی سوره نیز یک اثر را برای کودکان و نوجوانان به پایان رسانده است. برای تماشاگران علاقه مند به فیلم های جنگی و اکشن فیلم هایی داریم و برای تماشاگران علاقه مند به فیلم های تامل برانگیز نیز پیشنهادهایی داریم. به نظر من این تنوع می تواند منجر به ایجاد ارتباط با سبد محصولات سوره در هنگام بازدید عمومی شود. هر کدام از این آثار می توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند و سینما را راضی ترک کنند.
وی با تکرار شعار «این قصه قهرمان دارد» در سازمان سینمایی «سوره» تاکید کرد: ما امسال در همه آثار خود رویکرد قهرمان محوری را مدنظر قرار داده ایم.از شهید احمد کاظمی و شهید علی اکبر شیرودی تا شهید طیب حاج رضایی از قهرمانان سوره های امسال هستند که هر کدام در ژانر و فضایی متفاوت روایت می شوند. در فیلم آپاراتچی حتی ما یک قهرمان را از مردم عادی روایت کردیم و به این نکته توجه کردیم که راوی قهرمانان شاهپیرنگ آثارمان باشیم. این خواست ماست و مخاطب باید در مورد اینکه چقدر در آن موفق هستیم نظر بدهد.
۲۲۰