اخبار روز

مسکن؛ علت شماره یک سردردهای میگرنی!

بسیاری از مردم فکر می کنند که هر سردرد شدید و آزاردهنده میگرن است یا میگرن هرگز قابل درمان نیست. بسیاری از افراد نیز فکر می کنند خوددرمانی و مصرف دارو برای میگرن کافی است، بنابراین به پزشک مراجعه نمی کنند. بسیاری از مردم همیشه خود درمانی می کنند در حالی که خوددرمانی فقط می تواند بیماری را بدتر کند و رنج آنها را افزایش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، میگرن و ویژگی های سردردهای میگرنی چیست؟ آیا میگرن یک بیماری مدرن است یا ژنتیکی است؟ کشنده است؟ اگر به پزشک مراجعه نکنیم سردردهای میگرنی می توانند عوارض بزرگی ایجاد کنند؟ آیا واقعاً می توان امیدوار بود که روزی سردردهای وحشتناک و طاقت فرسا میگرنی از بین برود و بتواند یک زندگی عادی و بدون درد داشته باشد؟ یا این سردردهای تپنده و تپنده همیشه با ما خواهند بود؟

30 درصد از مردم با میگرن متولد می شوند!

میگرن یک بیماری عصبی است. یعنی به دلیل اختلال در عملکرد بخشی از مغز یا سیستم عصبی ایجاد می شود. این بیماری برای هر فرد مبتلا علائم متفاوتی دارد، اما در درجه اول به عنوان یک سردرد ضربان دار طاقت فرسا تشخیص داده می شود. این درد معمولا فقط در یک طرف سر احساس می شود و فرد احساس می کند که دائماً چیزی به سر او ضربه می زند. وسعت درد میگرن متوسط ​​تا شدید است و در صورت عدم کنترل معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد.

این عارضه علائم دیگری نیز دارد که عمدتاً با سردرد بروز می کند. علائمی مانند تهوع، استفراغ، اختلال گفتار، بی اشتهایی، حساسیت به نور، صدا، بو، سرگیجه، تاری یا دوبینی و … میگرن ممکن است در دوران کودکی شروع شود یا فقط در اواخر میانسالی ظاهر شود. بنابراین بروز آنها به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، جنسیت، سن، عوامل محیطی و … بستگی دارد.

البته به گفته متخصصان، ژنتیک بیش از هر عامل دیگری در بروز این بیماری موثر است. یعنی از هر 5 مبتلا به میگرن 4 نفر این بیماری را به ارث برده اند.

دکتر. بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب می گوید: چیزی به نام میگرن وجود ندارد. واقعیت این است که میگرن یک بیماری ارثی است که 30 درصد از مردم با آن متولد می شوند. این بدان معناست که این 30 درصد در طول زندگی خود از میگرن رنج می برند و همیشه سردرد را شدیدتر از افراد دیگر تجربه می کنند. علاوه بر این عوامل مختلفی در طول زندگی می تواند این توانایی را افزایش دهد که مهم ترین آنها استفاده بیش از حد از مسکن ها است.

یک باور غلط رایج در مورد میگرن

هنوز هیچ دلیل قطعی و روشنی برای بروز میگرن وجود ندارد، اما تعدادی از عوامل محرک تا کنون شناخته شده است، از جمله: تغییرات شیمیایی در سطح مغز، گرمای شدید، نور شدید، کمبود آب بدن، تغییرات هورمونی در زنان (قاعدگی، بارداری و یائسگی)، استرس بیش از حد، صداهای بلند، فعالیت بدنی شدید، تغییر در الگوهای خواب (طولانی مدت). کم خوابی، تغییر ساعت)، خوابیدن، بیدار شدن در شب)، بوی نامتعارف، مصرف سیگار و الکل، نوشیدنی های کافئین دار، استفاده زیاد از ادویه ها در غذاها، مصرف باقی مانده غذاها و غذاهای چرب و عوارض جانبی برخی داروها مانند مسکن ها. .

زمانی در خصوص علل بروز میگرن می گوید: علاوه بر مصرف بی رویه مسکن ها که تاثیر زیادی در بروز میگرن دارد، عواملی مانند خواب ناکافی، بی خوابی شدید، استرس، اضطراب و افسردگی نیز می توانند باعث تشدید میگرن شوند.

البته اینکه برخی فکر می کنند استرس عامل بروز میگرن است یک تصور غلط و یک خرافات و یک باور نادرست است. استرس فقط می تواند آن را بدتر کند. گاهی اوقات فقط استرس باعث میگرن نمی شود. آرامش بیش از حد نیز می تواند آن را بدتر کند. اغلب شب ها خوب می خوابید اما صبح با سردرد میگرنی از خواب بیدار می شوید.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: البته باید توجه داشت که گاهی میگرن فقط میگرن نیست و با سردردهای عصبی دیگری همراه است.

آیا میگرن کشنده است؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که از نظر شدت، علت، مدت و غیره متفاوت است. درد میگرن با سردردهای دیگر متفاوت است. این درد ضربان دار یا ضربان دار، ضربان دار، تیز و شدید است.

درد میگرن گاهی خیلی خفیف شروع می شود و گاهی مثل حمله به فرد ضربه می زند. پیشانی مرکز اصلی تجمع دردهای میگرنی است. اما گاهی این درد به یک طرف سر می رود و گاهی از یک طرف به طرف دیگر سر منتقل می شود. مدت زمان درد میگرن برای افراد مختلف متفاوت است. گاهی این درد بعد از 4 ساعت فروکش می کند و گاهی روزها فرد را آزار می دهد.

بسیاری از افراد فکر می کنند که میگرن کشنده است، اما پزشکان می گویند که این بیماری قابل کنترل است به شرطی که فرد عواملی که باعث بروز حملات میگرنی می شود را شناسایی کرده و با کمک متخصص مغز و اعصاب اقداماتی را برای کنترل و کاهش شدت آن انجام دهد.

زمانی می گوید: میگرن هیچ گاه کسی را نکشته است و اتفاقاً: 80 تا 90 درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند و داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف می کنند، پس از مدتی به طور کامل بهبود می یابند. مشروط بر اینکه از یکسری رفتارهای نادرست مانند استفاده زیاد از مسکن و مصرف زیاد مشروبات الکلی خودداری کنند.

مصرف پنیر و میگرن

به گفته زمانی، میگرن زمانی بیماری محسوب می شود که از کنترل خارج شود، بر کار و فعالیت های روزانه اثر بگذارد و تعداد حملات در طول هفته بیشتر از حد معمول باشد. در این حالت، فرد باید برای مدت محدودی – مثلاً 3 ماه – دارو مصرف کند تا سیستم کنترل درد در مغز خود را تنظیم مجدد کند.

این متخصص مغز و اعصاب می افزاید: از سوی دیگر مصرف مسکن را قطع کرده و سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به عنوان مثال، بی خوابی طولانی مدت یا مصرف زیاد مشروبات الکلی از عوامل تشدید کننده میگرن هستند.

برخی غذاها مانند پنیر، شکلات، سوسیس و سایر گوشت های فرآوری شده نیز باعث میگرن می شوند. با این حال، ما هرگز به بیماران توصیه نمی کنیم که آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. زیرا این غذاها علت نیستند. تو کلید هستی و قفل جای دیگری است. تنها توصیه این است که در صورت داشتن سردرد شدید میگرنی به طور موقت از خوردن پنیر و شکلات خودداری کنید.

آیا این بیماری محصول زندگی مدرن است؟

خیلی ها فکر می کنند میگرن زاییده مدرنیته است، اما دکتر یک بار به همشهری آنلاین گفت: میگرن یک بیماری عصر جدید نیست، فقط قبلاً در بین مردم ناشناخته بود و دیگران نام داشتند. به عنوان مثال، بسیاری از مردم زمانی که از سردردهای شدید رنج می بردند، فکر می کردند که فشار خون بالا یا عفونت سینوسی دارند. در حالی که میگرن داشتند. نام های رایج این بیماری در گذشته سینوزیت و فشار خون بالا بود. عده ای هم فکر می کردند نمره عینکشان مشکل دارد و مشکل از چشم آنهاست. امروزه میگرن در بین مردم بیشتر شناخته شده است.

آیا میگرن باعث سکته می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا میگرن باعث سکته مغزی می شود یا خیر، تاکید کرد: در بین میلیون ها نفری که به میگرن مبتلا می شوند، تعداد انگشت شماری دچار سکته مغزی می شوند، اما به دلیل نادر بودن آن در آمارها لحاظ نشده و وجود ندارد. ارتباط علمی و آماری بین آنها.

این درمان های خانگی را دست کم نگیرید

برای درمان میگرن گاهی می توان علاوه بر دارو از روش های دیگری در منزل استفاده کرد. روش هایی مانند:

در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید

شقیقه ها و پیشانی را به آرامی ماساژ دهید

یک پارچه مرطوب روی چشم ها بمالید

قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی یا گردن

از بستن سر خود با دستمال بپرهیزید

اگر درد دارید، از تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر یا هر وسیله الکترونیکی استفاده نکنید

مدیتیشن و یوگا انجام می دهم. زیرا یوگا استرس را کنترل می کند و کاهش استرس درد میگرنی را تسکین می دهد.

در طول روز آب بیشتری بنوشید

البته باید بدانیم که نمی توانیم درمان های خودسرانه را در خانه انجام دهیم. زیرا می توانیم ناخودآگاه درد میگرن خود را بدتر کنیم. دردی که می تواند چندین روز طول بکشد و از بین نرود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا