اخبار روز سینما

مروری بر کارنامه فرهاد توحیدی و مروری بر هفت فیلمنامه مهم او به بهانه نمایش «مست عشق» | هیچ داستانی نیست که به عشق ختم نشود.

سما بابایی | فرهاد توحیدی برخاسته از سنتی است که قصه گفتن را بلد است و آن را مقدس می داند. او تصویر رویایی سینمای ملی را چیزی می داند که مسیر روایت را طی کرده است و معتقد است سینمای ایران هنوز آن مسیر را طی نکرده است. او می گوید که البته در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته است و قطعا آثار موفقی هم بوده اند که فیلمنامه آن ها توانسته داستان ها را به خوبی روایت کند. این نویسنده در سال‌های فیلم‌نامه‌نویسی (در سینما و تلویزیون) در ژانرهای کمدی، پلیسی، ملودرام و اجتماعی نوشته است و هم‌اکنون درام تاریخی «مست عشق» را نوشته است که موفقیت‌های خوبی در گیشه دارد.

به گزارش بازتاب آنلاین، فرهاد توحیدی این روزها «مست عشق» را روی اکران سینما گذاشته است. فیلمی درباره مولانا و شمس و نحوه کنار هم قرار گرفتن این دو دوست. احسان جوانمرد نیز در نگارش فیلمنامه به توحیدی کمک کرد. این نویسنده در طول نگارش اثر خود از بسیاری از دانشمندان برجسته از جمله دکتر محمدعلی محد مشاوره دریافت کرد. «مست عشق» برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال های 640 تا 645 میلادی است. ح که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشق مولانا به او، تأثیر فراوان شمس در زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا را توصیف می کند. از این رو نگاهی به آثار مهم «فرهاد توحیدی» انداخته ایم.

مرد تغییر کارگردان: محمدرضا آرتمن ژانر: کمدی ۱۳۷۶

«مرد عوضی» یکی از مهم ترین کمدی های زمان خود است که توسط توحیدی در کارگاه فیلمنامه نویسی حوزه هنری نوشته شده است.

«مرد عوضی» به کارگردانی محمدرضا آرتمن ساخته شد و توحیدی برای این فیلم نامزد بهترین فیلمنامه از جشنواره خانه سینما شد. این فیلم را می توان محصول سینمای پررنگ دهه 70 دانست و البته حمایت نهاد قدرتمندی چون حوزه هنری در آن مقطع زمانی خاص بود که اگر نبود احتمالا فیلم نمی توانست اکران شود. . برای عموم فیلم به دلیل حساسیت موضوع نتوانست در جشنواره شرکت کند و مستقیماً به نمایش عمومی رفت، البته در زمان اکران عده ای بر کنایه جنسی داستان تاکید داشتند و فیلم را اثری مشکل دار می دانستند. و برخی از منتقدان نیز آن را فیلم فارسی نامیدند. که گفته شد، منطق اساسی توحیدی در این فیلم برای همه جانشینی ها، انتقال ها و تغییرات، عمل پیوند مغز بین دو مرد در حال مرگ است. یکی آنها از نظر مغزی و دیگری از نظر قلبی متوقف شده اند و این دلیل اتفاقات زندگی قهرمان اصلی است، اگرچه برخی معتقد بودند که این امر به دلیل روان پریشی و فراموشی بوده است. یکی یکی از نقاط قوت توحیدی در این کار دیالوگ هایش بود که مدت ها در ذهن مخاطب ماندگار شد، مثلاً دیالوگ معروف پرویز پرستویی «دیشب تا صبح روی پروژه ای کار می کردم» دهان به دهان می شد و هنوز به یادگار مانده است. در هر صورت کمدی خوش آهنگی که حاصل همکاری توحید و هنرمند بود باعث شد این فیلم به پرفروش ترین فیلم سال 77 تبدیل شود. سازندگان فیلم با ساخت «مومیایی 3» تلاش کردند موفقیت این اثر را تکرار کنند. ” (1379) و “عزیز من کوک نیستوم” (1380); اما این اتفاق نیفتاد و عوضی من تنها ماند.

مربای شیرین کارگردان: مرضیه برومند ژانر: کمدی کودکانه ۱۳۸۰

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
«مریم شیرین» یکی از اقتباس های کارنامه توحید است که بر اساس کتابی به همین نام نوشته هوشنگ مردای کرمانی نوشته شده است.

توحیدی این اثر را بر اساس داستان بلند «مربای شیرین» مرادی کرمانی نوشته و البته به اقتضای مدیوم فیلم، صحنه ها و داستان هایی موازی به داستان اضافه کرده است. توحیدی البته فقط یک فیلمنامه نویس است. نبود که این فیلمنامه را از کتاب منتخب کتابخانه بین المللی مونیخ در سال 1999 اقتباس کرده است. در طول این سال ها، الهامات و وام های بسیاری (مستقیم و غیر مستقیم) از این کتاب گرفته شده است. اما اقتباس توحید از این کتاب در کنار کارگردانی برومند به مربای شیرین تبدیل شد. یکی یکی از موفق ترین تفاسیر این کتاب. توحیدی در «مربای شیرین» بار دیگر توانایی خود را در دیالوگ نویسی خنده دار نشان داد تا کودکان و نوجوانان نیز همانند بزرگسالان از فیلم لذت ببرند. شاید در کنار کارگردانی، قدرت قلم توحید است که باعث شده این فیلم پس از بیست سال همچنان ارزش دیدن داشته باشد.

گاهی به آسمان نگاه کن کارگردان : کمال تبریزی ژانر : کمدی فلسفی 1382

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
توحیدی فیلمنامه «گاهی به آسمان نگاه کن» را با نگاهی به رمان «مرشد و مارگاریتا» نوشته است.

«گاهی به آسمان نگاه می کنی» برداشتی آزاد از رمان مرشد و مارگاریتا اثر میخائیل بولگاکف است و توحیدی از این رمان برای شگردها و نقاط عطف بسیاری در فیلمنامه استفاده کرده و البته آن را ایرانی کرده است. اثر فیلمنامه محکم و قابل قبولی دارد که توانسته ظرفیت تصویرسازی مناسبی را در اختیار کارگردان قرار دهد. توحیدی شرایط موضوعی داستان را درک کرد و به سمت بیان مفهوم حرکت کرد. نگارش دیالوگ این اثر. یکی یکی از بهترین آثار توحیدی به شمار می رود. توجه بیش از حد به مسائل مادی، رواج دروغ و تجمل گرایی در بین افراد مختلف جامعه، بی تفاوتی عمومی نسبت به ایثارگران و مراجعه به خیرینی که به دنبال خودنمایی و کسب درآمد از راه های غیرقانونی هستند، از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد در این فیلم تحلیل شده است. توحیدی در این اثر به ما یادآوری می کند که همه ما مسئول مستقیم اعمال و رفتار خود هستیم و باید مراقب افکاری که در سر داریم یا کارهایی که انجام می دهیم باشیم. نویسنده و کارگردان در پایان این فیلم از چیدمان درخشانی استفاده کرده اند. در صحنه ای که قرار است باشد بهمن و هانیه ازدواج می کنند، چند شهید به دیدن جانبازان می آیند. سعید در فیلم از کرخه تا باران با بازی علی دهکردی، مهرداد سلیمانی نقش دیده بان در فیلم دیده بان، مهدی فقیه نقش پیرمردی در فیلم حر در آتش و سید جواد هاشمی در کاغذ یکی از جمله نقش هایی که در این فیلم جان گرفت می توان به جنگجویان غواصی از فیلم Ogh اشاره کرد.

پرونده هاوانا کارگردان: علیرضا رئیسیان ژانر: درام اجتماعی 1384

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
“پرونده هاوانا” یکی اثر توحیدی یکی از بسیاری از فیلمنامه‌هایی است که برای دریافت مجوز نمایش، مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت.

پرونده هاوانا، فیلمی که کمتر دیده شده در کارنامه علیرضا رئیسیان، توسط توحیدی با فیلمنامه ای افشاگرانه نوشته شده است. «پرونده هاوانا» به موضوع فساد در سیستم تولید و توزیع مواد مخدر در کشور اشاره دارد که برای آن سال ها اقدامی مخرب تلقی می شد. او شخصیت هایش را به شکل خاکستری معرفی کرد که برای کشف حقیقت با جان خود بازی می کنند. توحیدی در این فیلم داستان خود را به سبک فیلم نوآر با معرفی یک زن مهلک و احاطه کردن او پیش برد. دکتر پژمان (با بازی امین تارخ) استاد دانشگاه و محققی است که موفق به تولید واکسن هپاتیت شده است، اما متوجه می شود اراده ای وجود دارد که مانع از تولید انبوه واکسن می شود. در این بین پژمان با خبرنگاری به نام زویا فانی (با بازی نیکی کریمی) آشنا می شود که اطلاعاتی در این زمینه دارد. اما این آشنایی به سرعت زندگی خانوادگی پژمان را با خطر جدی مواجه می کند. «پرونده هاوانا» برای سال خود فیلمی پیشرو محسوب می شود که بدون ترس به موضوعات حساس سیاسی می پردازد و داستان خود را آشکارا در بخش دراماتیک روایت می کند.

پاداش سکوت کارگردان: مازیار میری ژانر: دفاع مقدس 1386

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
توحیدی برای نگارش «پاداش سکوت» نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره بزرگ سینمای ایران شد.

توحیدی «پاداش سکوت» را بر اساس داستان کوتاه جنجالی «من قاتل پسرت هستم» نوشته احمد دهقان نوشت. در داستان احمد دهقان، خواننده در پایان نامه یک رزمنده به پدر شهید، حادثه ای هولناک را تجربه می کند. اما توحیدی برای نگارش فیلمنامه این نمایش، جزییات آن را با دغدغه های اجتماعی خود نوشت و به شرایط جامعه و سرنوشت متفاوت مردم پرداخت. به عنوان پاداش سکوت، بسیاری از رزمندگان به ساده ترین شکل ممکن در گوشه ای زندگی می کنند یا در بیمارستان ها برای مجروحان با مرگ مبارزه می کنند یا پس از تحمل سال ها رنج ناشی از جراحات شیمیایی به شهادت رسیده اند. ایده جدید و موضوع جدید فیلم همچنان جذاب است. یکی یکی از بهترین آثار دفاع مقدس محسوب می شود.

اکران کارگردان: بهروز شعیبی ژانر: درام اجتماعی 1400

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
فرهاد توحیدی برای نگارش فیلمنامه «راهپیمایی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه شد.

«بدون قرار» نیز مانند بسیاری دیگر از آثار توحیدی با الهام از یک کتاب (این بار) یکی یکی از داستان های مصطفی مستور است. توحیدی در این اثر از الگوی شاه پیرنگ و سفر قهرمان استفاده کرده و با توجه به مضامین انسانی سعی در خلق شخصیت پردازی دقیق و حساب شده داشته است. «بدون قرار، داستانی شخصیت محور است که روایت سفری از افق به سوی خود را به تصویر می کشد و از طریق این روایت مخاطب را به سفری درونی دعوت می کند. بازگشت یاسمین به ایران پس از سی سال و سفر به تهران و مشهد. و ملاقاتش با چند اقوام قدیمی و از همه مهمتر گذشته ناشناخته پدرش و دانستن اینکه ایران وطن اوست اما هیچ اطلاعی از آن ندارد، کل فیلم بدون قرار ملاقات است.

مست از عشق کارگردان: حسن فتحی ژانر: درام تاریخی 1403

مست عشق لیدر گیشه ایران با فیلمنامه ای از فرهاد توحیدی جلوی دوربین رفته است.
توحیدی در فیلم «مست عشق» روایتی مخاطب پسند از زندگی مولانا و شمس نوشته است.

جدیدترین اثر «فرهاد توحیدی» که در سینماهای ایران به نمایش درآمده، فیلم «مست عشق» به کارگردانی «حسن فتحی» است. فیلم درباره مولانا و شمس تبریزی صحبت می کند و دوره ای کوتاه از این دو شخصیت نامدار تاریخ را بدون قضاوت بیان می کند. به گفته توحیدی، قرار بود داستان شمس و مولانا برای یک سریال تلویزیونی ساخته شود و مقدمات آن فراهم شد. اما به دلیل نظر غالب در تلویزیون این اتفاق نیفتاد و برای ساخت فیلم کافی بود. آنچه اکنون روی پرده می رود، هفتمین پژوهش توحیدی است و فیلمنامه فعلی «مست عشق» یازدهمین نسخه توافق شده بین کارگردان و فیلمنامه نویس است. توحید در مست عشق یافت می شود یکی یکی از مهم ترین شاعران و عارفان تاریخ ایران، جلال الدین محمد بلخی، نزد مولانا معروف رفت و گوشه ای از زندگی او را شرح داد و داستانی شخصیت محور با چرخشی ظریف به سوی ماجراجویی خلق کرد و چندین داستان موازی را به او پیوند زد. . . داستان هایی مانند ماجرای عشق نافرجام پسر مولانا (علاءالدین) به کیمیا خاتون یا داستان اسکندر بیک، فرمانده خشن قونیه و… و در این میان، فیلمنامه نویس سعی کرده تا حد لازم به داستان وفادار بماند. .

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا